چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تروریسم خطری فراگیر برای همه ملت‌ها و دولت‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اقدام تروریستی کرمان با بیان این مهم که متأسفانه شاهد جنایتی هولناک و اقدام بزدلانه تروریستی در کرمان که زادگاه شهید سلیمانی است، بودیم و ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و تعدادی هم از شهروندان افغانستانی در این جنایت به شهادت رسیدند؛ گفت: تروریسم خطری فراگیر برای همه ملت‌ها و دولت‌ها است.

سیاست خارجی- رمزگشانیوز؛ به گزارش خبرنگار زمان- الهام آمرکاشی؛ ناصر کنعانی -سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور- روزگذشته در نشست هفتگی با اصحاب رسانه، در خصوص تأخیر در پروازهای حج عمره گفت: مقامات ذی‌ربط کشورمان، هم مسئولان وزارت راه و هم مسئولان سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی مبسوط را انجام دادند. صرفاً موضوع فنی است و هیچ دلیل سیاسی ندارد.
کنعانی با یادآوری اینکه توافق دو طرف بر اساس حج عمره شکل گرفته است، افزود: عربستان خودش را در این خصوص کاملاً متعهد می‌داند و دستگاه‌های مرتبط کشورمان هم برای رفع این موضوع تلاش‌های خود را انجام می‌دهند و امیدواریم این مانع تکنیکی هم برطرف شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدام تروریستی کرمان با تأکید بر اینکه یکبار دیگر این اقدام تروریستی را با قوی‌ترین عبارات محکوم و به روح شهدای این اقدام تروریستی درود می‌فرستم، یادآور شد: همچنین به خانواده‌های شهدای این حادثه نیز تسلیت عرض می‌کنم.
کنعانی با بیان اینکه این اقدام تروریستی موج گسترده‌ای از محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی به دنبال داشته و محکوم‌ کنندگان با ملت ایران ابراز همدردی کردند، افزود: لازم می‌دانم از همه کسانی که با ملت ایران همدردی کرده و این حادثه شوم را محکوم کردند، قدردانی کنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تروریسم خطری فراگیر برای همه ملت‌ها و دولت‌ها است و آنهایی که تروریسم را برای اهداف شوم خود مورد استفاده قرار می‌دهند، باید بدانند که مسئولیت اقدامات تروریستی این گروه‌ها متوجه آنها هم هست و باید پاسخگو باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما به عنوان دولت ایران و دستگاه دیپلماسی همواره در خصوص مبارزه ریشه‌ای با تروریسم از گفت‌وگوهای دو و چندجانبه دیپلماتیک و سازوکارهای بین‌المللی استفاده کردیم و خطر تروریسم را مورد تأکید قرار دادیم.
وی با تأکید بر اینکه معتقدیم در این زمینه همه باید تلاش کنند، خاطرنشان کرد: به کشورهای غربی هم این موضوع را که تروریسم خوب و بد نداریم، گوشزد کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه اتفاقی که در کرمان رخ داد اقدامی تروریستی بود، گفت: طبیعتاً دستگاه‌های اطلاعاتی ما اقدامات لازم را انجام داده و همچنان اقدامات تکمیلی را انجام می‌دهند و پس از تکمیل اطلاعات آن میزان که قابل انتشار است را مطرح خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه داعش هم متأسفانه به عنوان پدیده شوم ساخته شده سرویس‌های امنیتی که خودش هم نقش خود را در انجام اقدامات تروریستی عنوان کرده‌ است، در سال‌های اخیر اقدامات شومی را در کشورهای منطقه‌ انجام داده است، گفت: پس از اضمحلال خلافت خودخوانده داعش در منطقه که شهید سلیمانی نقشی بی‌بدیل داشت، باقیمانده ساختار داعش در منطقه پراکنده هستند و هرازگاهی شاهد اقداماتی شوم علیه مردم منطقه هستیم و این بار هم شاهد اقدامی تروریستی در گلزار شهدای کرمان بودیم.
کنعانی ادامه داد: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی اقدامات لازم را تا به امروز انجام دادیم و باقی ابعاد امنیتی و اطلاعاتی آن نیز از سوی دستگاه‌های مرتبط در حال انجام است و آن‌ها همکاری‌های خوبی را با کشورهای منطقه دارند.
وی یادآورشد: ایران متأسفانه قربانی تروریسم بوده و هست و مقابله با این پدیده شوم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های هم‌افزا میان دستگاه‌های مختلف و البته کشورهای مختلف منطقه است.

کنعانی در ادامه با تأکید بر اینکه فرانسه رسماً اقدام تروریستی کرمان را محکوم کرد؛ به گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: دولت فرانسه رسماً این اقدام تروریستی را محکوم کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این گفت‌وگو از شرایط فعلی بحرانی غزه نیز صحبت و مواضع دو طرف مطرح شد که ضرورت خاتمه دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی نیز مورد تأکید وزیر امور خارجه ما قرار گرفت.
کنعانی همچنین به موضع روشن ایران در خصوص فلسطین اشاره کرد و با تأکید بر این مهم که در ورای شعارهای برخی کشورهای غربی عمل متناقض دیده می‌شود و آنها باید از کمک تسلیحاتی و حمایت از این رژیم دست بردارند، گفت: امیدواریم که شورای امنیت سازمان ملل متحد هم بتواند به وظایف خود عمل کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به توقف جنگ غزه که خواست همه کشورهای جهان است؛ تأکید کرد و گفت:  ایران سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از ابتدای بحران سه ماه اخیر انجام داده و از تمام توان و ظرفیتی که در سطوح مختلف دارد استفاده کرده و از مذاکرات دو و چند جانبه و دیگر سازوکارهای بین‌المللی برای تحقق این مهم نیز استفاده می‌کنیم.
کنعانی افزود: توقف جنگ غزه خواست همه کشورهای جهان است و این را می‌توان از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و اعتراضات گسترده خیابانی مردم سراسر جهان متوجه شد، اما متأسفانه آمریکا با اعمال نفوذ و استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت اجازه نمی‌دهد که این شورا به وظایف خود عمل کند.
وی با ذکر این موضوع که اشغالگری ریشه اساسی فلسطین است و باید این معضل برطرف شود، تبیین کرد: این مهم بر اساس طرح‌های یکطرفه به نفع رژیم صهیونیستی محقق نمی‌شود و هرگونه گفت وگویی در این خصوص باید در چارچوب‌ گفت وگوهای فلسطینی - فلسطینی برگزار شود. مسائل منطقه‌ای متعلق به دولت‌ها و ملت‌های منطقه است و بخش عمده‌ای از مشکلات منطقه مرتبط با سیاست‌های آمریکاست و اگر می خواهد نقشی سازنده داشته باشد، باید از سیاست‌های مداخله جویانه خود در کشورهای منطقه دست بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر آمریکا، کشورهای غربی و متحدان رژیم صهیونیستی به دنبال حل مسئله و توقف جنایات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از گسترده شدن جنگ هستند، باید این خواست خود را به صورت عملی هم نشان دهند ولی تا به حال متأسفانه چنین چیزی را از سوی کشورهای غربی شاهد نیستیم و به صورت آشکار تناقضات زیادی میان گفتار و عمل آنها دیده می‌شود. وی گفت: اگر به دنبال ثبات هستید، موضوع روشن است ریشه بحران اشغالگری است و ریشه بحران سه ماهه اخیر نیز همین است و باید به دنبال رفع آن باشند.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات