پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

پلمب ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در البرز آغاز شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از آغاز پلمب ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در این استان خبر داد.

البرز- رمزگشانیوز؛ احمد افضلی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان البرز افزود: به دلیل برداشت چاه‌های غیرمجاز کشاورزی که در حریم چاه‌های فنی آب شرب قرار گرفته‌اند با کاهش دبی آب آشامیدنی و تشدید تنش بحران آبی استان مواجه هستیم که باید بر اساس قوانین موجود این چاه‌ها پلمب شوند.
وی تاکید کرد: اولویت پلمب این چاه‌ها با مواردی است که در حریم چاه‌های آب شرب استان قرار داشته و موجب کاهش آب‌دهی چاه‌های آب شرب می‌شوند.
افضلی افزود: در این راستا سایر چاه‌های غیرمجاز از جمله چاه‌های زراعی نیز باید با هماهنگی اداره کل جهاد کشاورزی استان به مرور پلمپ شود.
تعیین تکلیف چاه‌های باغی از دیگر مواردی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به آن اشاره کرد و گفت: برای چاه‌های باغی نیز مقرر شد به منظور خودداری از خشک شدن باغات استان با همکاری جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی عملیاتی پیش بینی شود تا درختان باغی با مشکل مواجه نشود.

امکان رصد و پایش برداشت از آب های چاه استان البرز فراهم می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: اخیرا اقدام خوبی از سوی وزارت نیرو در خصوص مدیریت توامان آب و برق صورت گرفته است که می‌تواند مسئولان را در مدیریت منابع آبی استان یاری کند.
افضلی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از چاه‌های کشاورزی مجاز استان به دلیل نداشتن کنتور هوشمند آب، از آب بیشتری استفاده می‌کنند که امکان کنترل برداشت را از مسئولان مرتبط سلب می‌کند.
به گفته وی در این راستا مقرر شد کارگروهی ویژه در این خصوص تشکیل شود تا بر اساس انرژی مصرفی هر چاه که در پروانه بهره‌برداری آنان قید شده است، میزان مصرف مدیریت شده و در نهایت امکان رصد و پایش برداشت از آب‌های چاه استان را فراهم شود.

شهرداری‌ها موظف به ارائه طرحی در خصوص آبیاری فضای سبز شدند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه شهرداری ها به عدم استفاده از آب شرب در آبیاری‌های فضاهای سبز تاکید کرد و گفت: استان البرز چندین سال است که با بحران خشکسالی مواجه است بنابراین قانونی و منطقی نیست که در جاهایی که محدودیت منابع آبی وجود دارد از آب‌های شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.
وی افزود: شهرداری‌ها باید از طریق آبهای سطحی از برداشت نامتعارف از شبکه آبرسانی نسبت به آبیاری فضاهای سبز خود اقدام کنند تا فشار از روی شبکه‌های توزیع آب شرب استان برداشته شود.
وی یادآورشد: بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان، با توجه به مشکلات منابع آبی البرز و کاهش نزولات جوی، ۵۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در مقیاس متوسط بلندمدت با کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم که همین وضعیت تاثیر منفی خود را در آب‌های سطحی باقی گذاشته است.
افضلی افزود: بر این اساس در حال حاضر در حوزه آبریز سدهای کرج و طالقان در مقایسه با سال‌های گذشته پتانسیل کمی وجود دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و طراحی سناریوهای مختلف بر اساس شرایط موجود به لحاظ بارندگی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز خاطر نشان کرد: با تداوم شرایط موجود یکی از تدابیر لازم طراحی سناریوی تامین آب شرب استان و تهیه نسخه‌هایی برای کمبودهای موجود است تا سال آینده با قطعی آب مواجه نشویم.
وی گفت: در این راستا شایسته است شرکت آبفای استان به صورت شهرستان به شهرستان منابع آبی را مستند کرده و در جلسه آینده شورا، طرح‌های پیشنهادی خود را به منظور تصویب نهایی ارائه دهد.





 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات