شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

هدایت ۱۴۷ میلیون مترمکعب روان‌آب به سفره‌های زیرزمینی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از هدایت ۱۴۷ میلیون مترمکعب روان‌آب طی سال‌های اخیر تا کنون با اجرای طرح‌های آبخیزداری به سفره‌های آب زیرزمینی استان خبر داد.

البرز- رمزگشانیوز؛ اصغر بیات با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در کاهش بلایای طبیعی مانند سیل و امنیت جوامع محلی محدوده حوضه‌های آبریز استان تأثیرگذار بوده است، افزود: امروز آثار طرح‌های آبخیزداری در کنترل رسوب و تأمین آب البرز مشهود است.
وی گفت: از آثار مهم طرح‌های مکانیکی آبخیزداری مانند خشکه چینی سنگ و سازهای بتنی تجمیع روان‌آب‌ها در پشت این سازه‌ها است که به مرور آب‌ها به سفره‌های زیر زمینی تزریق می‌شود ضمن آنکه از جاری شدن سیلاب و تخریب خاک جلوگیری به عمل می‌آید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اظهار کرد: هدرروی منابع آب و خاک طی چند دهه اخیر بر اثر فعالیت‌های مخرب انسانی در بسیاری از حوضه‌های آبریز کشور و البرز شدت یافته که تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه داشته است.
بیات در ادامه به بیان عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این زمینه پرداخت و افزود: عملیات آبخیزداری در البرز از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ در سطح ۱۴۶ هزار و ۷۸۵ هکتار اجرا شده که با اجرای این طرح‌ها ضمن حفاظت از خاک، منابع آبی و کنترل سیل زمینه تقویت سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته است.
وی ادامه داد: در این مدت توانستیم ۷۴ میلیون مترمکعب آب از محل ذخایر زیر زمینی البرز برداشت کنیم ضمن آنکه فرسایش خاک به میزان ۱.۳ میلیون تن و رسوب به میزان ۰.۶ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات