پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۱ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج فعال خواهد شد

شهردار کرج از تحول زیست محیطی در بخش حمل ونقل عمومی این کلانشهر خبر داد و با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی در۲ بخش ریلی و اتوبوسرانی اعلام کرد: سازوکار لازم برای شتاب‌بخشی به پروژه ریلی اتخاذ شده و تا پایان سال با احتساب قطعه نخست (۶.۵ کیلومتر) در مجموع حدود ۱۱ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج فعال خواهد شد.

البرز- رمزگشانیوز؛ مهرداد کیانی گفت: در بخش ریلی تکمیل قطعه ۲ خط ۲ قطار شهری کرج به طول خطوط رفت وبرگشت حدود ۹ کیلومتر مهمترین اقدام مدیریت شهری برای تامین حمل و نقل ارزان، آسان و پاک مورد استفاده شهروندان است.
شهردار کرج افزود: در این بخش خط ۲ قطار شهری کرج تا پایان امسال به خط ریلی صادقیه تهران در میدان شهید سلطانی کرج متصل می شود.
وی ادامه داد: سازوکار لازم برای شتاب بخشی به این پروژه اتخاذ شده و تا پایان امسال با احتساب قطعه نخست (۶.۵ کیلومتر) در مجموع حدود ۱۱ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج فعال خواهد شد. 
شهردار کرج گفت: مجوز لازم برای خرید لوکوموتیوهای جدید برای خط ۲ قطار شهری از وزارت کشور اخذ شده است.
عملیات ساخت خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه از سال ۱۳۸۵ آغاز شد که قرار بود در اوایل دهه ۹۰ تکمیل شود اما مشکلات متعدد مانند کمبود اعتبار و اختلاف بین کارفرما و پیمانکار روند ساخت این پروژه را دچار مشکل کرد و خط ۲ قطار شهری به صورت نیمه کاره به دولت سیزدهم و شورای ششم رسید.
از مجموع ۲۷ کیلومتر طول این خط تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ کیلومتر تونل آن بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و ایستگاه شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر حفاری شد اما بخش عمده کار یعنی ایمن سازی و ریل گذاری تونل ها و احداث ۱۳ ایستگاه نیمه کاره ماند تا اینکه در سال ۱۴۰۱ با حمایت دولت و اهتمام مدیریت شهری قطعه نخست این پروژه بین گلشهر و چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر تکمیل و با حضور احمد وحیدی وزیر کشور بهره برداری شد.

ورود اتوبوس‌های برقی 
کیانی بیان کرد: بخش دوم توسعه حمل و نقل عمومی به نوسازی و بازسازی اتوبوس ها برمی گردد که تاپایان امسال ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر می شود که ۴۰ دستگاه آنها برقی است.
شهردار کرج اظهار کرد: این کلانشهر جزو اولین شهرهای کشور است که به اتوبوس های برقی مجهز می شود.
وی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود و اعضای شورای اسلامی شهر کرج از کارخانه ساخت اتوبوس‌های برقی کشور گفت: اکنون در تلاش هستیم تا زیرساخت‌های لازم برای تامین برق مورد نیاز اتوبوس های برقی کرج فراهم شود.
طبق گزارش‌ها، مدیریت شهری کرج طی چند سال اخیر بخش عمده اتوبوس های فرسوده و دودزای این کلانشهر را به پارکینگ‌ها انتقال داده است.
بازسازی ۵۳ دستگاه اتوبوس فرسوده کرج با تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد.
اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در ۲۷ خط اتوبوسرانی کرج فعال است که قرار است تا سال آینده تعداد آنها به بیش از ۲ برابربرسد.
تعداد اتوبوس های کرج در اوایل دهه ۹۰ بیش از یک هزار دستگاه بود که با جدا شدن فردیس از کرج تعدادی از این اتوبوس ها به این شهر واگذار و شمار زیادی نیز به علت فرسودگی از ناوگان حمل و نقل عمومی کنار گذاشته شدند.
تحریمها و مشکلات مالی در سال های اخیر سبب شد تا مدیریت شهری کرج نتواند تعداد اتوبوس ها را در حد نیاز افزایش دهد که به گفته علیرضا رحیمی محمود آبادی عضو شورای شهر کرج ، این کلانشهر به بیش از ۵۳۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.
اکنون شهرداری کرج در تلاش است تا با خرید اتوبوس های برقی و دیزلی جدید درکنار توسعه مترو وضعیت حمل ونقل عمومی این کلانشهر را ساماندهی کند.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات