جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازمان ملل درباره گسترش جنگ غزه به دلیل اشتباه محاسباتی هشدار داد

دستیار دبیرکل سازمان ملل در آخرین نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطین درسال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به گسترش جنگ غزه در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) به دلیل "اشتباه محاسباتی" هشدار داد.

بین‌الملل- رمزگشانیوز؛ ایرنا به نقل از سازمان ملل نوشت: خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه روز جمعه به وقت محلی در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ درباره وضعیت فلسطین درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس فوری بشردوستانه را تکرار کرد و در مورد "گسترش منطقه‌ای درگیری‌ها" به دلیل "اشتباه محاسباتی" ناشی از درگیری‌ها در سراسر "خط آبی لبنان و اسرائیل" هشدار داد.
دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه افزود: وضعیت انسانی در نوار غزه در حال بدتر شدن است. حملات از عراق و سوریه، اکنون به صورت روزانه انجام می‌شود. حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ بر ناوبری بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.
خالد الخیاری به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ اشاره کرد اما گفت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ از ثبات نسبی برخودار هستند.
وی از افزایش تلفات در کرانه باختری، از جمله در میان کودکان از ۷ اکتبر پس از آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس, ابراز تأسف کرد و گفت: بسیاری از فلسطینیان در کرانه باختری کشته شده‌اند. بسیاری از فلسطینی‌ها به ویژه در طولکرم و جنین بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شدند و تمام درگیری‌ها و خصومت‌ها در کرانه باختری باید متوقف شود.
وی به «صرافی ها»یی که رژیم اسرائیل ادعا می‌کند به عنوان پوششی برای تأمین مالی خشونت‌های فلسطینی استفاده می‌شود، اشاره کرد و بار دیگر بر راه کار دو کشوری تاکید کرد.
پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: درمیان تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس و سایر گروه‌ها در غزه، دبیرکل به شدت نگران گسترش بیشتر این درگیری است که می‌تواند پیامدهای ویرانگری برای کل منطقه داشته باشد.
دوجاریک تصریح کرد: با توجه به خطر تشدید و محاسبه اشتباه توسط بازیگران متعدد، در صورت ادامه درگیری‌ها در غزه، خطر ادامه بحران منطقه‌ای وجود دارد. تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی، از جمله افزایش عملیات نیروهای امنیتی اسرائیل، تعداد بالای تلفات، خشونت شهرک نشینان و حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها، بسیار نگران کننده است.
سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: تبادل روزانه آتش در سراسر مرزهای لبنان و اسرائیل خطر تشدید تنش گسترده‌تر تنش را به دنبال دارد و بر ثبات منطقه تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: دبیرکل سازمان ملل به طور فزاینده‌ای نگران اثرات حملات مداوم گروه های مسلح در عراق و سوریه و همچنین حملات حوثی‌ها (انصارالله) به کشتی ها در دریای سرخ است که در روزهای اخیر تشدید شده است.
دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند و گام‌های فوری برای کاهش تنش‌ها در منطقه بردارند.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات