چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جشنواره انار بهانه‌ای برای دورهمی اقوام در ایران کوچک

برپایی دومین جشنواره انار استان البرز به همت مدیریت شهری کرج و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در آستانه شب یلدا، فرصتی فرآهم آورده تا اقوام در سرزمین ایران کوچک دورهمی شادمانه با چاشنی وحدت و همدلی داشته باشند.

البرز- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: این جشنواره که با حضور هنرمندان عرضه موسیقی، صنایع دستی، پخت و پز و سایر رشته‌های هنری از ۲ روز پیش فضای متنوع و متفاوت از سایر جشنواره‌ها به نمایش گذاشته ، موجب شد تا اقوام و فرهنگ های اصیل ایرانی تجاربی از سبک‌های هنری، ادبیات، موسیقی و سایر بخش‌ها بین خود رد و بدل کنند.
در این جشنواره که با نمایش آداب و رسوم یلدایی اقوام ایرانی همراه است، انار به عنوان نماد سفره شب یلدا در میان غرفه‌ها و برنامه های فرهنگی و هنری خودنمایی می‌کند.
این جشنواره نام ونمایش انار را بهانه ای قرار داد تا لحظه های شاد برای اقوام ساکن در ایران کوچک بیافریند.
اجرای برنامه‌های مختلف سرگرمی، فضایی به وجود آورده تا هوای سرد پاییزی در میان شور و شوق اقوام رنگ ببازد و در میان گرمی شور و اشتیاق تماشاگران ناپدید شود.

پاسداشت آداب و رسوم / معرفی داشته‌های فرهنگی و هنری 
علیرضا عاقلی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: جشنواره انار با هدف وحدت اقوام در بوستان ملی ایران کوچک از۲ روز پیش فعالیت خود را آغاز کرد وتوانست به مکانی برای سرگرمی شهروندان تبدیل شود.
وی اظهار کرد: همزمان با روزهای پایانی فصل پاییز و در آستانه ورود به طولانی‌ترین شب سال این جشنواره‌ با مشارکت هنرمندان البرزی در کرج شکل گرفته است .
عاقلی ایجاد لحظه های شاد، پرنشاط و خاطره‌انگیز را از اهداف دیگر این جشنواره برشمرد و گفت : صنایع دستی و سوغات مختلف ایرانیان در ۴۰ غرفه این جشنواره به نمایش درآمده است.

جشنواره انار فرصتی برای صنایع دستی 
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در این جشنواره گفت: امسال هنرمندان صنایع‌دستی با دست پر و محصولات متنوع در دومین جشنواره انار البرز حضور یافتند.
نبی‌اله جعفری‌زاده اظهار کرد: ۴۰ غرفه مربوط به هنرمندان صنایع‌دستی با همکاری‌ اداره کل میراث‌فرهنگی و شرکت تعاونی خانه کارآفرینان صنایع‌دستی در جشنواره انار بوستان ایران کوچک کرج دایر شده است.
معاون صنایع‌دستی البرز افزود: غرفه‌های صنایع‌دستی شامل معرق، منبت، قلاب‌بافی، نمدمالی، تولیدات چرمی دست‌دوز، حکاکی چرم، رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، نقاشی زیرلعابی، گلیم‌بافی، قلم زنی، سوخت‌نگاری چوب و چرم و امثال آن است که دارای تنوع و کیفیت بالا است.

استمرار جشنواره ها در بوستان ایران کوچک
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر کرج با اشاره به جذابیت جشنواره انار و بوستان ایران کوچک از استمرارجشنوارهای فرهنگی و هنری در این مکان خبر داد.
عمار ایزدیار در حاشیه جشنواره انار به خبرنگار ایرنا گفت: نمایش آداب و رسوم اقوام ایرانی به مناسبت‌های مختلف از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری کرج در بوستان ایران کوچک کرج است.
وی با اشاره به استقبال شهروندان از جشنواره انار بیان کرد: این جشنواره با همکاری هنرمندان و اقوام ایرانی دارای جذابیت خاصی برای تماشاگران است.
ایزدیار گفت: نمایش آداب و رسوم ایرانی در شب چله یکی از برنامه‌های جشنواره انار است که به آن جذابیت بخشیده است.
وی ادامه داد: در این جشنواره با مشارکت بومیان البرز، پذیرایی از اقوام با سوغات و غذاهای محلی استان انجام می‌شود.
همچنین انواع محصولات باغی و سوغات استان البرز در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است.
جشنواره انار تا عصر فردا جمعه در بوستان ایران کوچک کرج فعال است اما احتمال تمدید آن تا سوم دیماه وجود دارد.
مردم استان البرز در آستانه شب یلدا با برگزاری پویش های مهربانی و اهدای کمک های نقدی و غیر نقدی به یاری نیازمندان شتافتند ضمن آنکه در آستانه این شب تعدادی از زندانیان با کمک خیرین آزاد و به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند.
رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۱۳۷۵ خود به کرج، این خطه را به دلیل حضور اقوام در آن «ایران کوچک » نامید.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات