دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تهدیدهای تنها تالاب استان را جدی بگیریم؛

شترها، پساب صنعتی و کانال زهکش بلای جان تالاب زیبای صالحیه

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز عنوان کرد: شترهای سرگردان، پساب شهرک های صنعتی و کانال زهکش، حیات زیستگاه ارزشمند صالحیه را که به یکی از جاذبه های گردشگری استان تبدیل شده، تهدید می کنند.

به گزارش رمزگشا  چندی است که تالاب صالحیه به همت سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز امکان حیات یافته است. این واقعیت با بازدید از تالاب الله آباد که ادامه تالاب صالحیه در استان قزوین است، روشن می شود. چنانکه در تور رسانه ای روز سه شنبه 15 بهمن ماه 98 دیده شد، این تالاب در استان البرز به هیچ عنوان قابل قیاس با استان قزوین نیست که گرد و غبار ناشی از خشکیده شدنش، استان البرز را نیز تهدید می کند.

آبگیری تالاب صالحیه پس از حدود سی و شش سال، از سال ۹۴ آغاز شد. روان آب‌های رودخانه کردان که به رودخانه شور می ریختند، به صالحیه هدایت شدند و به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تنها در مدت یک هفته پس از آبگیری، بیش از ۳۰ گونه پرنده را به تالاب جذب کردند. پرندگانی که به سرعت خبرساز شده و علاقمندان به محیط زیست و پرندگان را متوجه این منطقه کردند. از آن پس بود که ادامه حیات تالاب، به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

از سال ۹۴ با ورود رسانه ها و مردم به این منطقه، توجه مسئولان ذیربط به اقدام محیط زیست استان افزایش یافت اما فردین حکیمی معتقد است: تالاب هنوز امکان بهبود دارد و اگر بخواهیم می‌توانیم به وضعیت ایده‌آل برسیم.

وی از راه اندازی پایشگاه آنلاین خبرداد که با استفاده از دوربین، امکان نظارت بر تالاب را از داخل اداره محیط زیست نظرآباد فراهم کرده است اما تاکید کرد که این پایشگاه نیازمند تقویت است.

درخواست از جهاد استان برای ساماندهی شترها در صالحیه
امروزه تالاب صالحیه که در سال میزبان حدود 100 گونه پرنده مهاجر و کنار آبزی است از ارزش زیستگاهی و گردشگری بالایی برخوردار است. ازهمین رو ۱۳ کیلومتر از رودخانه منتهی به تالاب لایروبی و سپس در ۳۵ هکتار از اراضی شرق تالاب، بوته کاری شد. پوشش گیاهی این منطقه یکی از عوامل جذب پرندگان است اما بوته کاری به دلیل حضور شترهای سرگردانِ استان های مجاور در این منطقه، به شدت تخریب می شود. حکیمی از حدود هزار شتر در این محدوده خبر داد و خواستار همراهی جهاد کشاورزی برای ساماندهی شترها شد.

این مسئول در ادامه از پروژه های مشترک با قزوین خبر داد ازجمله: مطالعات تعیین نیاز آبی، مطالعه برنامه احیای تالاب، تعیین مرز میان ملی و مستثنیات به منظور پیشگیری از سوءاستفاده سودجویان. وی مطالعات تعیین حریم بستر تالاب را نیز در دستور کار اعلام کرد.

کانال زهکش، تهدیدی جدی برای تالاب صالحیه
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان یکی از تهدیدهای اصلی تالاب را کانال زهکش در مجاورت این تالاب دانست و ابراز امیداوری کرد با پیگیری قضایی نقاطی از این کانال ۴۲ کیلومتری که ۲۰ کیلومتر آن در حوزه استان البرز قرار گرفته، مسدود شود. این زهکش که احداث آن در شوره زار توجیهی ندارد، سبب می شود آب تالاب بدون استفاده از محدوده خارج شود و در صورت مسدود شدن یک نقطه از آن، آب تالاب به مناطق جنوبی هدایت خواهد شد.

پساب صنعتی، بلای جان تالاب صالحیه
جریمه ها، صرف احیای تالاب می شود
حکیمی از کاهش تخلیه پساب شهرک های صنعتی سپهر، هشتگرد و نظرآباد خبر داد و گفت: در کنار پیگیری ساخت تصفیه خانه این شهرک‌ها، جریمه تخلیه فاضلاب، صرف احیای تالاب می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با ساخت تصفیه خانه در این شهرکها، این مشکل تا پایان سال برطرف شود و برای تأمین یک منبع پایدار آب، پساب شهری نظرآباد پس از تصفیه به تالاب سرازیر شود.

قدردانی از آب منطقه ای البرز در آبگیری صالحیه
این مسئول از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در راستای آبگیری تالاب صالحیه در دو سال گذشته قدردانی کرد و گفت: در سال جاری آبگیری به خوبی انجام شده است و با پر آب شدن تالاب، شاهد پرندگان گوناگون در این منطقه هستیم که روز گذشته حدود 90 گونه از آنان سرشماری شده اند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات