چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به «زمان»؛

ادعای غرب در قبال مسئله موشکی ایران با انگیزۀ‌ خاص سیاسی‌ا‌ست

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای غربی‌ها در قبال مسئله موشکی ایران خاطرنشان کرد: برخی طرف‌ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ آنچه که در فلسطین درحال انجام است و همه افکار عمومی دنیا آن را به عینه می‌بینند، مایل هستند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه‌های واهی و اساساً بی‌ریشه و بی‌اساس، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. این‌ها رویکردهای سیاسی است و با انگیزه‌های خاص سیاسی صورت می‌گیرد.

سیاست خارجی- رمزگشانیوز؛ به گزارش خبرنگار زمان- الهام آمرکاشی؛ ناصر کنعانی- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روزگذشته در نشست هفتگی با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال زمان، مبنی بر این مهم که «با توجه به نسل‌کشی بی‌سابقه اسرائیل در روزهای اخیر، بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع پرداختند که غرب نگران برنامه موشکی و هسته‌ای ایران شده است»، موضع وزارت خارجه در خصوص اخبار چیست؟ بیان کرد: «برخی طرف‌ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ آنچه که در فلسطین در حال انجام است و همه افکار عمومی دنیا آن را به عینه می‌بنند، مایل هستند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه‌های واهی و اساساً بی ریشه و بی اساس، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. این‌ها رویکردهای سیاسی است و با انگیزه‌های خاص سیاسی صورت می‌گیرد.
آن‌هایی که دست در دست رژیم صهیونیستی قرار دادند و مرتکب این‌همه جنایت شدند، مطمئن باشند که ملت‌های جهان با طرح موضوعات انحرافی، اساساً از واقعیت تلخ آنچه که در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب است، منحرف نمی‌شوند و از حمایت ملت فلسطین هم منصرف نخواهند شد».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای نشست، با بیان این مهم که جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و استمرار جنایات جنگی این رژیم علیه مردم غزه و کرانه باختری را شدیداً محکوم می‌کنیم، تأکید کرد: بسیار دردناک است که جنایات بی‌رحمانه رژیم علیه شهروندان و غیر نظامیان با شدت ادامه دارد. وی گفت: صبح امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی دیگر از بیمارستان‌های غزه را مورد هدف قرارد داده که اینها نشان از کشتار دسته‌جمعی و نسل‌کشی است و جامعه جهانی باید نسبت به بازدارندگی در خصوص توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به مسئولیت خود عمل کند.

کنعانی در حالی به «نقش آمریکا در نسل‌کشی فلسطینی‌ها» اشاره کرد که به گفتۀ وی؛ آمریکا نقش مستقیم و غیرقابل انکاری در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین دارد و بسیار روشن است که عملیات طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع و دفاعی ملت فلسطین علیه اشغالگران نشان داد که ادعای برخورداری از توان امنیتی این رژیم‌ پوشالی و بی‌ثبات است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی برای جبران شکست خودش دست به کشتار بیش از ۱۶ هزار نفر فلسطینی زده است که از این میان ۷۰ درصد غیرنظامیان، زنان و کودکان هستند و آمریکا به‌جای اقدامی بازدارنده، عملاً در کنار این رژیم قرار گرفته است.
وی تبیین کرد: دور جدید حملات رژیم صهیونیستی زمانی آغاز شد که وزیر دفاع آمریکا در اتاق کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان‌دهنده نقش مستقیم آمریکا است. آمریکا تسلیحات و تجهیزات جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و دست این رژیم را برای استمرار جنایات خود پُر کرده است.
کنعانی گفت: وزیر دفاع آمریکا گفته حمایت ما از اسرائیل هیچ‌گاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود و صراحتاً اعلام می‌کند که امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا اصلی اساسی و غیرقابل مذاکره است. دولت آمریکا امروز یک طرف جنگ است، اما این موضوع با اظهارات آمریکایی‌ها که می‌گویند ما خواهان گسترش جنگ نیستیم و برای عدم کشتار غیرنظامیان به اسرائیل تذکر دادیم، در تضاد است. 
وی با تأکید بر این مهم که جمهوری اسلامی ایران حمایت از فلسطین را یک اصل اساسی و انسانی و یک اولویت مهم می‌داند، اشاره کرد: این باید یک اصل اساسی برای همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌‌المللی از جمله سازمان مللی باشد که امروز گروگان آمریکا است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نشان دادند که از توانایی کافی برای تأمین امنیت و صلح در جهان برخوردار نیستند و آمریکا از میزبانی خود برای سازمان ملل و قدرتی که دارد سوءاستفاده می‌کند.
کنعانی افزود: ایران تمام تلاش دیپلماتیک خودش را به کار بسته و در این راستا با دولت‌های مختلف و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان همکاری اسلامی، شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهایی که می‌توانند کمکی کنند، تعامل و مذاکره کرده و از هیچ فرصتی برای حمایت از فلسطین دریغ نمی‌کند و از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.
وی افزود: اگر این جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا بدون مکافات باقی بماند تهدیدی برای جامعه جهانی است؛ اینکه هزاران نفر در یک بازه زمانی کشته شوند و مسئولین این جنایات محاکمه نشوند، مسیر خطرناکی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه، در خصوص مذاکرات ایران و عمان به توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه «موضوع اصلی مذاکرات ایران و عمان، فلسطین بود»، ادامه داد: روابط ما با عمان بسیار مستحکم، دیرینه و توسعه‌یافته در زمینه‌های مختلف و مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف مشورت‌های سازنده و تکاملی خوبی دارند.
وی افزود: در سفر وزیر خارجه عمان هم گفت‌وگوهای خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را داشتیم و این به واسطه سفر وزیر تجارت عمان به ایران و اینکه در آستانه برگزاری بیستمین نشست مشترک افتصادی دو طرف قرار داریم‌ قابل توجه است.
کنعانی ادامه داد: هر دو کشور معتقد به اقدامات حداکثری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه و البته توقف کوچاندن اجباری مردم غزه هستند. دو کشور موافق هستند که اسرائیل باید اقدامات خود را متوقف و جامعه جهانی به مسئولیت خود عمل کند و اینکه دو کشور تلاش‌های دیپلماتیک خود را در سطح منطقه‌ای و در سطح سازمان‌های بین‌المللی تقویت و این موضوع را تا حصول نتیجه ادامه دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: عمان همواره مواضع عادلانه و منصفانه‌ای دارد و نقش مسئولانه‌ای در مسائل منطقه‌ای داشته و دارد و این اتفاق نظر میز در مذاکرات، شکل گرفت که تلاش‌های مشترکی را در خصوص توقف جنگ دو کشور داشته باشند.
کنعانی گفت: باتوجه به سوابق فعالیت‌ها و ابتکار عمل‌هایی که عمان داشته، همچنان نسبت به پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد و ایران هم از حُسن‌نیت عمان استقبال می‌کند، اما موضوع اصلی گفت‌وگوهای مذاکرات، مسئله فلسطین بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین «ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن» را فرافکنانه دانست و در خصوص گروه‌های مقاومت منطقه اظهار کرد: آنان بر اساس منافع ملت خود تصمیم می‎گیرند و پاسخ آنان در واکنش به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی است. ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن از آن جمله اظهارات و ادعاهای فرافکنانه است و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و ما توصیه می‌کنیم که آمریکا حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دیدگاه ما روشن است. استمرار جنایت در فلسطین بدون واکنش نخواهد بود. ملت فلسطین استوار است و اگر رژیم اهل عبرت بود از تجربه‌های گذشته خود درس می‌گرفت. اکنون با نیروی بزرگی به نام مقاومت در لبنان روبه‌رو هستند؛ در جریان تحولات اخیر هم آنان شعار احمقانه حذف حماس دادند.
کنعانی، مقاومت فلسطین حماس را نمادی از آزادی‌خواهی ملت فلسطین دانست و گفت: آنان نمی‌توانند استقلال‌خواهی را از ملت فلسطین سلب کنند. فلسطینی‌ها بر آزادی سرزمین خود تأکید می‌کنند و از منظر منشور ملل متحد مشروع است. رژیم صهیونیستی در آنچه که رویای آن را در سر دارد در گام اول با ملت فلسطین رو‌به‌رو است. همچنین دیگر کشورها هم اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی رویای خودش را محقق کند و رویای اشغال فلسطین هرگز عملی نخواهد شد و ملت فلسطین با ایثار و مقاومت در مقابل این توسعه‌طلبی رژیم ایستاد. وی بیان کرد: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را از آرمان‌خواهی باز نخواهد داشت و همچنین دیگر ملت‌ها هم دست بسته نیستند.





 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات