جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در راستای امضا تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری کرج صورت گرفت

توافق و تبادل کنترل نقشه‌ها از طریق سامانه الکترونیک

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز از امضاء تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری کرج خبر داد و گفت: در راستای اصلاح و بهبود ارتباط الکترونیک بین نظام مهندسی و شهرداری کرج، تبادل نقشه‌ها از طریق سامانه الکترونیک انجام می‌شود.

البرز- رمزگشانیوز؛ علیرضا مجربی کرمانی افزود: با امضاء این تفاهم نامه در دوره پنجم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی البرز با شهرداری کرج ضمن اصلاح و بهبود ارتباط میان سازمان و شهرداری کرج معضل دو نقشه‌ای بودن را حذف و گام مهمی در جهت دفاع از حقوق بهره‌برداران مسکن و ساختمان برداشته است.
مجربی کرمانی گفت: سازمان نظام مهندسی یک مؤسسه خودگردان است که نه تنها از بودجه عمومی بی‌بهره است، بلکه در بسیاری از موارد نیز به سایر نهادها خدمات ارائه می دهد و هم اکنون ۲۳ هزار عضو دارد.
این مسئول تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها در خصوص ساخت‌وساز مهم ارزیابی کرد و افزود: مهمترین دستگاهی که با آن در ارتباط هستیم شهرداری است که این تعامل در کنار راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیک سازمان و برقراری ارتباط الکترونیک با سایر نهادها از جمله مراجع صدور پروانه،  گام مهمی را با کاهش ترددهای غیرضروری و بروکراسی اداری برداشته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز تأکید کرد: طرح‌های تفصیلی به روز نیستد، بنابراین زمینه ساخت و ساز غیر مجاز وتخلف ساختمانی مهیاست و برای بهبود این شرایط باید علاوه بر به روز شدن طرح‌های تفصیلی، عوامل بازدارنده از تخلف نیز تشدید شود به گونه‌ای که انجام تخلف ساختمانی از نظر اقتصادی برای سازنده به‌صرفه نباشد.
این مسئول در عین حال با اشاره به استان البرز که در ارائه خدمات مهندسی طبق قانون و مقررات ساختمانی عمل می شود، از خدمات فنی و آزمایشی نیز به عنوان نقطه قوت این استان در پیشرو بودن ارائه خدمات مهندسی نام برد.
 به نقل از رئیس سازمان نظام مهندسی اجرای دقیق نقشه مصوب و کنترل شده توسط متخصصان سازمان نظام مهندسی، استفاده از ظرفیت سازندگان صاحب صلاحیت، استفاده از کارگران و نیروهای دوره دیده و نیز استفاده از مصالح استاندارد از جمله مواردی است که موجب افزایش کیفیت ساخت‌وساز و بالابردن سطح ایمنی و طول عمر ساختمان‌ها می‌شوند.
رئیس سازمان افزود: وظیفه و نقش اصلی سازمان در حوزه ساخت و ساز مطابق قانون نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی است و در این راستا هم از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر ۲هزار مورد بازدید کنترلی از پروژه‌های در حال اجرا در سراسر استان توسط سازمان صورت گرفته است و در این حوزه می‌توانیم بگوییم قریب به اتفاق مهندسان گزارشات خود را از طریق سازمان به شهرداری‌های سراسر استان ارسال می کنند، ولی طبق قانون، سازمان‌های نظام مهندسی اهرمی برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز یا جلوگیری از تخلفات ساختمانی ندارند و چنین نقشی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
در ادامه نشست و پاسخ به سؤال خبرنگاران، رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز به تخلفات ساختمانی شهر گرمدره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهردار گرمدره با عزم راسخ در برابر این تخلفات مقاومت کرده، اما به این نکته نیز باید توجه کرد که تخریب ساختمان های ساخته شده مردم را نیز دچار مشکل کرده و باید برای آن از شورای تامین استان کمک گرفت.
علیرضا مجربی کرمانی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده ۹۹ درصد ساختمان‌های استان دارای گزارش مهندسان ناظر هستند.

خانی نژاد- خبرنگار زمان


 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات