دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست

حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش بدون مشارکت مردم نتیجه‌بخش نخواهد بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به پراکندگی زیست‌های حیات وحش در این استان و با بیان این نکته که حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش بدون مشارکت مردم نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ از تشکل‌ها و جوامع محلی خواست برای صیانت از این زیستگاه‌ها به کمک اداره کل محیط زیست بشتابند.

البرز- رمزگشانیوز؛ مجید درگی روز یکشنبه در حاشیه نشست تخصصی حفاظت‌گاه‌های خصوصی و قرق‌های اختصاصی در ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: اکنون در شهرستان‌های اشتهارد، ساوجبلاغ و طالقان سه منطقه مشخص شده که این قابلیت وجود دارد در قالب قرق‌های اختصاصی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار امیدواری کرد: با تعامل مردم هر چه سریع‌تر بتواننخستین قرق اختصاصی البرز را تشکیل داد.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت حفاظت از زیستگاه‌ها و قرق‌های اختصاصی در کشور، گفت: حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش بدون مشارکت مردم نتیجه‌بخش نخواهد بود.
درگی تصریح کرد: براساس قوانین بین المللی حدود ۱۰ درصد منابع طبیعی هر کشور به عنوان مناطق بکر و زیستگاه‌های حیات وحش شناخته می‌شود ولی این آمار در ایران بالاتر از میانگین جهانی و حدود ۱۲ درصد است.
وی بیان کرد: افزون براین ۱۲ درصد بخش‌های قابل توجهی در کشور وجود دارد که ارزش زیستگاهی بالایی دارند و گونه‌های مختلفی در آنها زندگی می‌کنند؛ واقعیت این است که با امکانات و نیروهایی که در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد، امکان حفاظت کامل از این فضاها وجود ندارد و به همین دلیل این سازمان به این فکر افتاده که از ظرفیت مردم برای حفاظت از زیستگاه‌ها استفاده کند.
درگی اضافه کرد: در همین راستا دستورالعملی در خصوص قرق‌های خصوصی تدوین و به ادارات کل محیط زیست کشور ابلاغ شده است؛ در مرحله نخست زیستگاه‌های مدنظر فقط با هدف حفاظت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و بعد از اینکه جمعیت گونه‌های حیات وحش در آن منطقه به تعداد بالایی رسید، از سوی محیط زیست بر اساس توان موجود مجوز شکار صادر خواهد شد.


 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات