پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهتزاز پرچم دانش زیر لوای پیامبر رحمت

پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) پایان یافت

پنجمین دور جایزه مصطفی(ص) در حالی پایان یافت که هم مؤلفه‌‌های بصری و هم سخنان سخنرانان در مراسم اختتامیه، بر لزوم اتحاد بین مسلمانان برای اهتزاز پرچم دانش تحت لوای پیامبر اکرم(ص) تأکید داشتند.

علم و فناوری- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: آیین اعطای پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) دوشنبه شب دهم مهرماه و مصادف با ولادت پیامبر اکرم(ص)، در کاخ‌موزه چهل‌ستون و با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، استاندار اصفهان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، برگزیدگان این دوره و شماری از برگزیدگان دوره‌های قبل، رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه، اندیشمندان و رؤسای دانشگاه‌های مختلف مقامات نهادهای علمی بین‌المللی برگزار شد.
کاخ‌موزه چهلستون با طراحی و دکوری نسبتا متفاوت میزبان مهمانان این رویداد بود، دو نمایشگر بزرگ نیز در دو طرف بنای اصلی مراسم را برای مهمانانی که دورتر از سن نشسته بودند، نشان می‌داد. همچنین اگر سخنرانی فارسی حرف می‌زد، ترجمه انگلیسی سخنان وی (و برعکس) روی این نمایشگرها نشان داده می‌شد. عوامل اجرایی هم با سخت‌گیری زیاد مانع از حضور خبرنگاران و عکاسان در جلوی سن و ردیف اول شده بودند و آنها بعد از قسمت مهمانان ویژه جا داشتند که همین امر و تاریکی نسبی فضا کار را برای عکاسی کمی سخت می‌کرد. البته که مراسم با چندین دوربین و تجهیزات کامل تصویربرداری با هلی‌شات هم تصویربرداری می‌شد.
مراسم بعد از مغرب و مطابق معمول با پخش آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و در ادامه اجرای قطعه‌ای موسیقی توسط ارکستر ملی فضا را برای مهمانان تغییر داد.
اجرای برنامه را سیاوش عقدایی برعهده داشت که روی سن آمد و به دو زبان فارسی و انگلیسی خوش آمد گفت و از مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) خواست برای ایراد سخنرانی خود پشت بلندگو برود.
موسیقی یکی از بخش های پررنگ این آیین یود و هنرمندانی از کشورهای مختلف به زبان های بومی خود و به زبان انگلیسی یا عربی در این مراسم برنامه اجرا کردند.
حافظ حمیدون از مالزی دو قطعه، فاتح کوجا از ترکیه دو قطعه، احسان یاسینی از ایران و قاسم حمادی از لبنان هنرمندانی بودند که در بازه‌های مختلف این مراسم قطعه‌هایی را به زبان مادری خود یا زبان انگلیسی و عربی و بیشتر در مدح پیامبر اکرم(ص) منتشر کردند.
همچنین، مهدی صفاری‌نیا مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، علی‌اکبر صالحی رئیس کارگروه علمی پنجمین دور جایزه مصطفی (ص) و برگزیدگان هر کدام هنگام دریافت جوایز خود کوتاه سخنرانی کردند.

سکوت به احترام پدر و اعطای جایزه مادی برای تشویق دانشمندان جوان
احمد حسن و امید فرخ‌زاد دو برگزیده این دوره (در حوزه دانشمندان غیرمقیم) در بخش ابتدایی برای دریافت جایزه خود فراخوانده شدند. ابتدا مستندی از زندگی هر کدام پخش شد و بعد هر کدام کوتاه سخنانی ایراد کردند.
پیش از سخنرانی فرخ‌زاد، مجری از حضار خواست به احترام پدر مرحوم وی چند لحظه سکوت کنند. او در سخنانی که بر خلاف بقیه برگزیدگان به فارسی بیان کرد، با تشکر از خانواده‌اش این جایزه را به پدرش علی فرخ‌زاد تقدیم کرد و گفت که قسمت مادی جایزه را نیز برای تاسیس جایزه‌ای جدید برای دانشمندان جوان درنظر گرفته است.
سپس هیات اهدای جوایز شامل سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، مکتور توره رییس فرهنگستان علم و فناوری سنگال، پروفسور اقبال چودری رئیس کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روی سن رفتند و جوایز دو برگزیده را به آنها اهدا کردند و ماندگارترین عکس‌ها گرفته شد.
در ادامه روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور طی سخنانی گفت: دانشمندان مسلمان همواره پیشرو در تولید علم بوده‌اند. امروزه برای ارتقای جایگاه علمی جهان اسلام، نیاز است تا سرعت و کیفیت انتقال فناوری و آموزش افزایش یاید، همچنین به علم کاربردی توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: چند کشور مسلمان در میان ۳۰ کشور برتر حوزه فناوری قرار دارند؛ عربستان، ترکیه، پاکستان، مصر، مالزی و ایران جزو این کشورها هستند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) می‌تواند سکویی برای کارگروهی و همکاری در حوزه تحقیقات باشد، گفت: مفتخریم پنجمین دوره جایزه مصطفی را برگزار و پنج دانشمند برگزیده را به جهانیان معرفی کردیم. همچنین ۱۴ برگزیده را در ادوار گذشته به جهانیان معرفی کردیم.
دهقانی‌ فیروزآبادی افزود: امیدوارم بتوانیم این جایزه را در سایر کشورهای اسلامی برگزار کنیم. این جایزه می‌تواند به پلتفورمی برای نجات بشریت و اصلاح زندگی بشر تبدیل شود.

برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی 
بخش بعدی اهدای جایزه به برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی بود که احمد فوزی اسماعیل از مالزی، سامیه خوری از لبنان و مورات اویسال از ترکیه (و ساکن ابوظبی) را شامل می‌شد.
حضار در مورد این برگزیدگان نیز ابتدا شاهد مستندی بودند و بعد فرد برگزیده سخنانی کوتاه بیان کرد و در کنار سن و جایی که در نظر گرفته شده بود منتظر ماند و در نهایت بعد از طی مراحل برای هر سه نفر هیات اهدای جوایز این برگزیدگان روی سن رفتند.
علی اکبر صالحی رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) و قائم مقام فرهنگستان علوم، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و خالد محمود خان رئیس فرهنگستان علوم پاکستان و صباح المؤمن نایب رئیس فرهنگستان جهانی علوم هیات اهدای جوایز این بخش از برگزیدگان بودند.
پایان‌بخش این مراسم نیز سخنرانی پروفسور اقبال چودری بود که ضمن معرفی دستاوردهای کامستک و ارائه فرصت‌های این کمیته برای همکاری بیشتر علمی بین مسلمانان جهان اسلام، از تلاش برای ارائه حمایت‌های مالی کامستک برای پیشبرد فعالیت‌های علمی خبر داد.
به این ترتیب پرونده پنجمین دور جایزه مصطفی(ص) بسته شد تا از فردا فعالیت‌های دبیرخانه در بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برای برگزاری ششمین دور در دو سال آینده آغاز شود.
جایزه مصطفی (ص) با تصویب اساسنامه در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد و اولین دور در سال ۹۴ برگزار شد. این جایزه تاکنون ۱۴ دانشمند را تجلیل کرده است. مبلغ نقدی این جایزه ۵۰۰ هزار دلار است و شامل لوح تقدیر و مدال نیز می‌شود.
پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی از روز جمعه هفتم مهر ماه در اصفهان و با حضور رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد. این نخستین بار است که جایزه مصطفی(ص) خارج از تهران برگزار می شود.

همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار شد که به طور کلی هفته جایزه مصطفی(ص) را تشکیل می‌دهد.
جایزه مصطفی(ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای قدردانی از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.
نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) همزمان با آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) برگزار شد.


 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات