چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:

هدف موسسه رازی خدمت به جامعه و حفظ و ارتقای سلامت کشور است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: پائین بودن قیمت فرآورده‌های بیولوژیک وارداتی، عمدتا به علت کیفیت نامناسب و پائین این محصولات است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «علی اسحاقی» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی با موضوع تامین مواد اولیه در موسسه رازی و تفاوت آن با صنعت داروسازی اظهار کرد: این دو صنعت، تفاوت‌های مختلفی دارند از جمله این که در داروسازی مواد اولیه وارد و فرموله می‌شود اما در واکسن‌سازی مواد فعال مانند آنتی ژن‌ها، ویروس و باکتری‌های کشته شده، ضعیف شده یا فعال توسط خودمان تولید می‌شود و برای این امر لازم است که میکروارگانیسم یا موجود زنده را کشت دهیم و محیط کشت و تکثیر آن را فراهم کنیم و این تجربه و صنعت صدساله و بومی، یکی از نقاط قوت صنعت واکسن سازی رازی است.

رئیس موسسه رازی ادامه داد: فرمولاسیون مرحله بعدی است که انجام می‌شود و برای این کار گاهی نیازمند خرید مواد برای محیط‌های کشت سلول هستیم که عمده آن شامل ویتامین‌ها، قندها و ... است که از کشورها و شرکت های مختلف تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته اصلی اینجاست که هر ماده اولیه‌ای که برای خط تولید وارد موسسه می‌شود، حتما باید تست‌های کنترل کیفی بر اساس استانداردهای روز دنیا (فارماکوپه امریکا) را در موسسه بگذراند و تنها درصورتی که کیفیت و استانداردهای مدنظر را داشته باشد، در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از علل کیفیت بالای محصولات رازی، استفاده از مواد اولیه مناسب است.

وی همچنین در مورد سهم موسسه از تولیدات داخلی و در واکنش به واردات بی‌رویه واکسن به ویژه در حوزه طیور گفت: موسسه رازی حدود 90 درصد واکسن‌های دامی، حدود 70 درصد واکسن‌های پزشکی و 30 درصد واکسن های طیور کشور را تامین می‌کند. بر همین اساس اعلام می‌کنم که برای تامین کسر نیازهای کشور، ما مخالف وارد کردن محصولات با کیفیت نیستیم چرا که این موضوع، باعث ارتقای سلامت، ایجاد رقابت سازنده و افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌شود اما متاسفانه شاهد این هستیم که اغلب محصولات وارداتی، از شرکت‌ها و کشورهایی تامین می‌شود که کیفیت فرآورد‌های وارد شده از آنها، مناسب نیست و طبعا به دلیل کیفیت پایین، با قیمت پایین تری نیز واکسن را ارائه می کنند و این موضوع، علاوه بر تضعیف و متضرر ساختن صنعت تولید داخلی، دامداران عزیز را نیز با زیان مالی و اقتصادی مواجه می کند.

رئیس موسسه رازی تصریح کرد: متاسفانه گسترش واردات نیز مشکلات خاص خود را ایجاد کرده چنانکه برخی متخصصان حوزه بیولوژیک بر این باورند که بعضی بیماری های طیور در کشور، به دلیل واردات واکسن ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون رقابت واکسن‌های موسسه رازی با تولیدات بهترین کشورهای اروپایی بود، افزود: گاهی تولید برخی واکسن‌ها در موسسه، توجیه و صرفه اقتصادی ندارد و اگر رازی متعلق به بخش خصوصی بود، هیچ گاه تولید نمی‌شد، اما به دلیل اینکه موسسه رازی یک مجموعه دولتی است و وظیفه تامین سلامت کشور را بر عهده دارد، خود را موظف و متعهد به تولید محصولات ضروری برای حوزه سلامت جامعه می‌داند چنان که گاهی حتی هزینه تولید برخی داروها نیز تامین نشده و متضرر هم می‌شویم اما نگاه موسسه رازی، معطوف به منافع مالی نیست بلکه هدف و وظیفه ما، خدمت به جامعه و حفظ و ارتقای سلامت کشور است.

دکتر اسحاقی با بیان ابعاد پیدا و پنهان برخی تولیدات موسسه رازی گفت: حوزه سلامت و پیشگیری، از عرصه‌های مهم جامعه است که هزینه‌کرد در آن به مثابه سرمایه گذاری و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر است و باید همواره مورد توجه مسئولان کشور قرار داشته باشد. به عنوان مثال اگر واکسن فلج اطفال توسط موسسه رازی تولید نشود، ناهنجاری اجتماعی بزرگی در کشور ایجاد می‌شود و دولت باید اعتبارات زیادی را برای مناسب سازی محیط و معابر و ... فراهم کند ولی با هزینه‌ای بسیار ناچیز، سلامت فرد تامین و تضمین شده و دولت نیز ناچار به هزینه های مرتبط با این بیماری نخواهد بود.

وی در پایان گفت: باید به این موضوع اشاره کنیم به دلیل شرایط تجارت جهانی، زمانی که فرآورده‌ای در کشور وجود داشته باشد، متاسفانه واردات نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود و اگر آن فرآورده در کشوری تولید نشود، واردات آن بسیار سخت‌تر است و از واکسن و فراورده مذکور به عنوان یک ابزار برای چانه‌زنی و معامله استفاده می‌شود و واردات واکسن های پزشکی با تفاوت قیمت بسیار فاحشی انجام خواهد شد در صورتی که اگر تولیدات پزشکی رازی با قیمت مناسب و بسیار کمتر از محصولات وارداتی، قیمت گذاری و خریداری شود، تمامی مشکلات موجود در موسسه از جمله دریافت مجوزها و استانداردهای GMP قابل رفع خواهد بود.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات