شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

عباسی نماینده استان البرز:

 حرکت در مسیر اقتصاد تعاونی باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود

نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی در نشست با تعاونی‌های استان گفت: در برنامه‌های بالادستی نیز مطرح شده است که ۲۵ درصد از اقتصاد ما باید تعاونی باشد، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت این آمار به ۵ درصد هم نمی‌رسد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «علیرضا عباسی» در این نشست که به مناسبت هفته تعاون در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز برگزار شد، اظهار کرد: اگر دولتمردان نیت خود را خالص کنند و در مسیر خدمتگزاری گام بردارند، همچون شهید رجایی و باهنر خواهند شد که گرچه عمر مدیریتی‌شان طولانی نبود اما عرض مدیریت آنان وسیع بود و چهل و اندی سال است که همواره یاد این دو شهید والامقام در هفته دولت همواره گرامی داشته می‌شود.

 نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تعاون تصریح کرد: در یکی از اصول قانون اساسی ما بحث اقتصاد دولتی و خصوصی و تعاونی در نظر گرفته شده است، یعنی ما باید به سمتی برویم که همان گونه که انقلابمان اسلامی و مبنای دینی دارد، برگرفته از دینمان باید به تعاونی‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

 عباسی تصریح کرد: در برنامه‌های بالادستی نیز مطرح شده است که ۲۵ درصد از اقتصاد ما باید تعاونی باشد، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت به ۵ درصد هم نمی‌رسد.

وی بیان کرد: مشکل ما ایست که معمولاً دولت‌ها می‌خواهند از یک‌ طرف انحصاری در مجموعه خود به وجود آورند و دوم اینکه اگر یک تغییری هم ایجاد می‌کنند، رانتی برای عده و افراد خاصی به وجود می‌آوردند و خصوصی‌سازی هم که می‌کنند معمولاً اختصاصی‌سازی می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: درگذشته، وابستگان یک‌کسری از مسئولین و یک‌سری سفارش‌شدگان و امضاهای طلایی به منافعی دست می‌یابند؛ ولی اگر قرار است یک خیر و نفعی برسد باید به‌جای فرد خاص، به یک مجموعه در قالب تعاونی برسد.

وی با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها نقش به‌سزایی در پیشرفت کشور دارند، گفت: در جلسه‌ای که دو روز گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص بحث کشاورزی داشتم، عنوان کردم دو مجموعه در کشور در واردات نهاده‌های دامی ما ذی‌نفع هستند که با کل غذای مردم بازی می‌کنند و کل سفره مردم را گروگان گرفته‌اند.

عباسی با بیان اینکه این انحصار با تعاونی شکسته می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر قرار است نفعی برسد به یک مجموعه تعاونی که چندین هزار نفر عضو دارد برسد و انحصارهایی که برای نزدیکان افراد به وجود می‌آید مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کنند، این افراد برای رسیدن به منافع بیشتر در بزنگاه‌ها کار کشور را بر روی زمین می‌گذارند.

 وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم جلوی یک‌سری اتفاقات ناگوار در کشور گرفته شود، باید به تعاونی‌ها بها دهیم؛ ولی در این مسیر عده‌ای عامدانه کارشکنی می‌کنند و دلیل عدم رشد تعاونی‌ها ایست که عده‌ای نمی‌خواهند این امر محقق شود.

 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: عده‌ای نفعشان در این است که اقتصاد دولتی و یا شخصی با سفارش‌ها خاص باشد، اما حرکت در مسیر اقتصاد تعاونی باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود.

وی در خصوص راه برون‌رفت از مشکلات و موارد یادشده گفت: باید با بازنگری، مسیر به ریل اصلی خود بازگردد و باید در مجلس قوانینی را وضع کنیم تا ریل‌گذاری مناسب برای تعاونی‌ها و اقتصاد تعاونی ایجاد شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی افزود: کوتاهی‌هایی در این خصوص صورت‌گرفته است چراکه قانون وضع شده؛ اما در اجرای آن کمتر نظارتی صورت‌گرفته است و به‌جای مسائل اصلی به مسائل فرعی پرداخته شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما مفتخریم مؤسسه رازی در کشور ۱۰۰ سال واکسن تولید کرده، گفت: اما باعث شرمندگی است که ۷۵ درصد واکسن طیور کشور وارداتی است و باید زمینه ایجاد تولید این مهم در کشور فراهم شود و تا انتهای برنامه هفتم باید ۷۰ درصد واکسن طیور تولید داخل کشور باشد.

نماینده مردم استان البرز در مجلس با بیان اینکه باید زمینه ایجاد تولید واکسن طیور در کشور فراهم شود، گفت: ولی عده‌ای که در این واردات نفع کلانی دارند مانع می‌شوند و ما به‌عنوان نماینده مجلس باید بستر قانونی را فراهم و تکلیف برای وزارتخانه مشخص و هر سال پیشرفت آن را رصد کنیم.

 

 

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات