پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رونوشت به جناب مددی، دادستان جدید کرج؛

هوای سالم؛ مطالبه ای که نیازمند ورود مدعی العموم است

به تازگی حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در آیین معارفه دادستان کرج تأکید کرد: «دادستان وظایف و اختیاراتی دارد که رئیس کل دادگستری هم ندارد.

به تازگی حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در آیین معارفه دادستان کرج تأکید کرد: «دادستان وظایف و اختیاراتی دارد که رئیس کل دادگستری هم ندارد، یکی از مهم‌ترین مسئولیت های دادستان مدعی العموم است، مدعی و متصدی امور جامعه دادستان است. بحث حقوق عامه در آن مطرح است در حقوق عامه دادستان باید لحظه به لحظه و نقطه به نقطه اشراف داشته باشد که اگر حقوق مردم ضایع شود آن را دنبال کند. » 

ضمن عرض خیر مقدم به جناب مددی که به تازگی و همزمان با افزایش روزهای آلوده البرز، بر جایگاه دادستانی تکیه زده اند خوب است از اختیارات خود استفاده کرده و به عنوان مدعی العموم اقدام به گرفتن حق شهروندان البرزی کنند. این روزها وقتی صحبت از تضییع حقوق مردم به میان می آیند بی شک آلودگی هوا در ذهن ها خودنمایی می کند. موضوعی که درسال های اخیر یکی از دغدغه های جدی شهروندان شده است و هر ساله شاهد هستیم تعداد شهروندانی که در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند رو به فزونی است. این حق مسلم هر شهروندی است که هوای سالم تنفس کند. عده ای از مسئولان سعی دارند آلودگی هوا و وارونگی دما را یک رویداد عادی تلقی کنند و صرفا هر سال با آن کج دار و مریز رفتار کنند. در صورتی که این یک بحران است و عوامل متعددی در ایجاد و تشدید آن دخیل است. این عوامل صرفا به خودرو های سبک و سنگین، موتور سیکلت ها و خودرو های تک سرنشین ختم نمی شود بلکه سوخت مازوت مورد استفاده در نیروگاه ها و کارخانه جات، معادل شن و ماسه، ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری کرج که سال هاست درجا زده، وجود شهرک های صنعتی، نابودی فضای سبز و ... عوامل دیگری است که در افزایش آلاینده های جوی موثر است. 
نخستین بار در سال ۱۳۸۹ بود که مدیر وقت دفتر پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور از ارسال شکایت خانواده‌های متوفیان ناشی از آلودگی هوا به مراجع قضایی توسط دادستانی کل کشور خبر داد. آنچه که محرز است این که داشتن هوای سالم یک مطالبه ی مردمی است و دادستان به عنوان مدعی العموم باید ورود کند و نهاد های مسئول را در این خصوص پاسخگو کند. امید است اگر اقدامی از سوی دادستان در این خصوص صورت گرفت صرفا جنبه نمادین نداشته باشد و به تشکیل چند جلسه بدون خروجی ختم نشود. مردم ولی نعمت مسئولان هستند و حق شان نباید ضایع شود. 
باهره حیدری
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات