یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 رئیس سازمان بورس:

خودروسازان را مجبور به عرضه در بورس کالا نمی‌کنیم / عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است

رئیس سازمان بورس در خصوص ادامه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما نمی‌توانیم خودروساز را مجبور کنیم که محصولات خود را در بورس عرضه کند اما این شرکت‌ها تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند، خودروسازان باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند.

به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از برنا، مجید عشقی امروز دوشنبه در چهارمین نشست خبری خود در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ چندین و چند مرحله فراز و فرود داشتیم. تحولات اقتصاد جهانی، ریزش‌های جهانی و نوسانات داخلی را تجربه کردیم. با این حال امسال برنامه‌هایی را که از  سال ۱۴۰۰ اعلام‌شده بود را با قوت دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، رفع انحصار و تسهیل صدور مجوز تاسیس کارگزاری و نهادهای مالی بازار سرمایه و سایر شرکت‌های خدمات دهنده بازار سرمایه اجرایی شده است.

عشقی تاکید کرد: یکی از دیگر اهداف سازمان بورس توسعه صندوق‌های جدید بود که با کمک نهادهای مالی به ویژه بخش صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شده است.


وی ادامه داد: در سال آینده توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و این اتفاق مثبتی است که طیف متنوعی از صندوق‌هایی را در سطح ریسک‌پذیری  سلیقه‌های متفاوت دربر می‌گیرد.

عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است
مجید عشقی در پاسخ به خبرنگار برنا درباره سرنوشت عرضه خودرو پرتقاضا در بورس کالا گفت: مسئله اصلی بحث خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده بود. همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست. اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنعت خودرو سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دودش در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.

وی ادامه داد: علت عدم افرایش کیفیت خودرو، این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به نام تحول و توسعه نداشتند.

رئیس سازمان بورس گفت: به خاطر این شرایط پیشنهاد کردیم، خودرو را بورس کالا عرضه کنند؛ چرا که می‌خواستیم خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن خارج شوند. اگر قیمت خودرو اصلاح شود، ما مخالفتی با روش‌های جدید نداریم.

عشقی تاکید کرد: مسئله این است که خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال پیش خودرو بفروشد؛ چرا که محکوم به شکست خواهند بود. ما مسئولیت کامل حقوق سهام‌داران را متوجه مدیرعامل شرکت‌ها می‌دانیم. مهم این است که خودرو را بدون زیان بفروشند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم که از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا هم منتفی نشده است. اما سیاست کلی ما این نیست که آنها را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات