دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اعلام کرد

یک میلیون دوز واکسن رازی آماده تحویل به وزارت بهداشت شد

معاون تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از آماده‌سازی یک میلیون دوز واکسن استنشاقی (افشانه) رازی کووپارس برای تحویل به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی افزود: از روز ۱۴ دیماه جاری با مجوز سازمان غذا و دارو انجام مطالعات بالینی جدیدی برای استفاده از واکسن استنشاقی رازی کووپارس به عنوان دوز یادآور تمام واکسن های کرونا در این موسسه آغاز شد.

وی اظهار کرد: مطالعه بالینی واکسن رازی کووپارس یک سال و نیم پیش با موفقیت سپری و پاییز سال گذشته نیز وارد سبد واکسیناسیون شد اما مطالعه جدید به پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای استفاده از واکسن داخل بینی کووپارس، به عنوان دوز یادآور بر روی تمام پلتفرم های موجود در کشور اجرا می شود.

وی گفت: مطالعات علمی نشان داد که استفاده از این واکسن مصونیت خوبی در مقابل ابتلا به کووید ۱۹ را در بدن ایجاد می کند.

فلاح مهرآبادی افزود: این واکسن برای اینکه بتواند به عنوان بوستر دوز سایر واکسن ها به فاصله بیش از پنج ماه از آخرین تزریق واکسن استفاده شود سازمان غذا و دارو دستور انجام مطالعات تکمیلی بر روی ۲۰۰ نفر را برای کارآزمایی بالینی داد که تا یکی دو هفته آینده نتایج آن جمع بندی و به این سازمان ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس مطالعات قبلی انجام شده اگر دوز استنشاقی به عنوان دوز یادآور استفاده شود دیگر مشکل تزریق و سایر عوارضی در بدن دیده نمی شود که تا یکماه آینده نتیجه قطعی آن مشخص خواهد شد.

معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه این واکسن به میزان کافی تولید و ذخیره سازی شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این واکسن در موسسه تا حد مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان وجود دارد.

فلاح مهرآبادی همچنین در خصوص تولید واکسن کرونا آنفلوانزا در موسسه رازی، گفت: مطالعات اولیه پیش بالینی و آزمایشگاهی انجام شده که نتایج خوبی داشته ولی هنوز وارد مطالعات بالینی نشده و بر روی حیوانات آزمایشگاهی مطالعات انجام شده که نتایج خوبی داشته است.

وی افزود: پس از اینکه نتایج حیوانی را برای سازمان غذا و دارو ارسال کردیم بر اساس آن به ما اجازه می دهند وارد مرحله مطالعات انسانی شویم که پیش بینی می شود پس از حدود ۲ ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ پرونده این واکسن را برای شروع مطالعات انسانی ارسال کنیم .
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات