یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از ۵ هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج وجود دارد

 سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به وجود بیش از 5 هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج و ضرورت تحکیم این بناها و سازه‌ها گفت: نقشه مراکز واقع بر روی گسل‌های فعال زلزله در شورای عالی معماری و شهرسازی تهیه شده و البرز از استانهای پیشرو در این زمینه بشمار می‌رود.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «منوچهرغفاری» صبح چهارشنبه در جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرج که به ریاست جناب غفور قاسم‌پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج و با حضور شهرداران، بخشداران و نمایندگان دستگاه‌های خدماتی در سالن غدیر فرمانداری کرج برگزار شد، اظهار داشت: برخی بحران‌ها همانند بارش نزولات آسمانی قابل پیش‌بینی است و بحران‌های ناشی از آن نیز زمانی اتفاق می‌افتد که عوامل انسانی در قوع و تشدید سیل دخیل است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آمادگی در برابر بحران‌ها و حوادث غیر قابل پیش‌بینی افزود: 5 دی ماه مصادف با سالروز زلزله بم را  که 50 هزار نفر از هموطنانمان را در آن زلزله از دست دادیم پشت سرگذاشتیم. ما کشور زلزله خیزی هستیم و استان البرز نیز جزو استانهایی است که خطر وقوع زلزله در آن نسبی است.

غفاری با تاکید بر بر ضرورت تحکیم ساختمان‌ها و آمادگی لازم در مقابل بلایای طبیعی به آماری از وضعیت ساختمان‌های ناپایدار در شهر کرج اشاره کرد و گفت: بیش از 5 هزار ساختمان ناپایدار در کلانشهر کرج وجود دارد که اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد فاجعه بزرگی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: یکی از گسل‌های مهم در وقوع زلزله موسوم به گسل مشا - فشم به محدوده مرکزی شهر کرج ختم می‌شود و بخشی از یکی از گسل‌های مهم استان تهران و کرج، گسل باغستان است که به موازات آن شهر کرج و استان البرز را در گیر خواهد کرد.

 سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: تاب آوری و آمادگی در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله امری ضروری است.

غفاری افزود: زلزله از آن دست حوادثی است که تمامی دستگاه‌های خدماتی را نیز با خود درگیر می‌کند و همین امر فرایند مدیریت بحران را دستخوش آسیب قرار خواهد داد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز ادامه داد: نقشه  مراکز واقع بر روی گسل‌های فعال زلزله در شورای عالی معماری و شهرسازی تهیه شده و البرز از استان‌های پیشرو در این زمینه بشمار می‌رود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این نقشه جامع با هر گونه ساخت و سازهای آتی در مراکز حساس و مهم متوقف و پیشگیری خواهد شد.

غفاری با اشاره به قریب الوقوع بودن زلزله در زمانی نامعلوم افزود: هفته ایمنی در برابر زلزله را طی می‌نماییم و از دستگاه‌های متولی که باید در این زمینه پیشتاز باشند اقدام موثری را شاهد نبودیم.

وی افزود: آموزش‌های مستمر باید در تمامی دستگاه ها باید وجود داشته باشد.

در ادامه این جلسات راهبردهای لازم در زمینه پیش‌بینی، پیشگیری و مدیریت بحران در فصل زمستان توسط معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج تبیین شد. همچنین میزان آمادگی دستگاه های خدماتی شهرستان کرج در مانور صفر زلزله مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات