شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی:

نگاه مچگیرانه برخی دستگاه‌ها به سازمان‌های مردم نهاد به نگاه حمایتی و تقویتی تغییر یابد

طی جلسه‌ای که در ستاد توان‌افزایی و حمایت از تشکل‌های غیردولتی شورای اسلامی شهر تهران و با حضور دبیران سمن‌های شاخص برگزار شد، مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد بررسی شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ در این نشست که با حضور «سید احمد علوی» عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های تهران برگزار شد، دبیران تشکل‌های غیردولتی به بیان چالش‌های فرا روی فعالیت سازمان‌های مردم نهاد اشاره کردند.

دکتر «زهره الهیان» نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: در سایه سیاست کلان نظام که همان رویکرد مردمی است امروز شاهد حرکت‌های داوطلبانه متعدد در حوزه‌های مختلف در کشور هستیم.

وی افزود: مشارکت مردم را نباید فقط به حوزه سمن‌ها محدود کنیم بلکه این مشارکت‌ها آنقدر وسیع است که اکنون از شنیدن برخی از این گزارش‌ها متعجب می‌شویم.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با اشاره به دخالت برخی دستگاه‌ها در حوزه سازمان ‌های مردم نهاد گفت: متاسفانه دستگاه‌های مختلف در حوزه سمن‌ها خود را ذی نفع می‌دانند که ورود دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به چالشی بزرگ برای سمن‌ها تبدیل شده است.

دکتر الهیان با تاکید بر اینکه باید نگاه مچگیرانه به سازمان‌های مردم نهاد به نگاه حمایتی و تشویقی تغییر یابد، تصریح کرد: باید بستر مشارکت‌ هر چه بهتر NGOها فراهم شود.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید اندیشیده شود که چگونه ‌مشارکت تخصصی مردم را می‌توان جلب کرد، یادآور شد: مردمی‌سازی دولت توسط آقای رئیسی یک گام محکم و موثر در این حوزه است.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد در مجلس بر جایگاه و نقش NGOها و سمن‌ها در عرصه بیان اعتراضات مردم تاکید و تصریح کرد: باید بلندگوهای مردمی را تقویت کنیم.

دکتر سید احمد علوی رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سمن‌های شهر تهران نیز در این نشست از انباشت مباحث به ویژه در حوزه تشکل‌های مردم نهاد انتقاد و اظهار کرد: متاسفانه به جای اینکه مباحث حل و فصل شوند به دوره‌های بعدی منتقل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از عدم به‌روز رسانی قانون شهرداری انتقاد و تصریح کرد: قانون شهرداری برای سال ۱۳۴۲ است و ما فقط شاهد این هستیم که این قانون اصلاح شده است به عبارتی قانون جدیدی وضع نشده است.

وی افزود: در گذشته اداره شهرها با دولت‌ها بود و سپس با گسترده شدن محیط‌های شهری مدیریت در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکل‌های مردم نهاد در حوزه شهری گفت: فعالیت‌های داوطلبانه مردم در حقیقت کمکی به شهرداری در جهت ارائه خدمات با کیفیت و کم‌هزینه به مردم است؛ اشکال اینجاست که قانون برای این کار تعریف نشده است.

 رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از سمن‌های شهر تهران تاکید کرد: در تغییر قوانین دست شورای شهر به طور کامل بسته است چرا که باید نهادهای بالادستی مثل مجلس ورود کند.

دکتر «عبدالوهاب بیگ پوری» دبیرفراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: بیش از۷۰ جلسه با جمع‌های مختلفی از سازمان‌های مردم نهاد در مرکز پژوهش‌های مجلس و فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد و کمیسیون شوراها و وزارت کشور برگزار و نسبت به اخذ نظرات مدیران سمن‌ها پیرامون پیش‌نویس قانون سازمان‌های مردم نهاد گفت‌وگو شده و سعی بر این است نگاه حمایتی وحضور سمن‌ها در این موضوع تقویت شود.

وی عدم وجود قانون شفاف و موثرر ا مانع رشد و بالندگی سمن‌ها و فعالیت‌های موثر آنان دانست.
 در این نشست نمایندگان تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص مسائل مربوط به جامعه، وضعیت تشکل‌ها، بروز و نمود برخی رفتارها با تشکل‌های مردم نهاد، عدم وجودهئیت منصفه سازمان‌های مردم نهاد، نبود زیر ساخت‌ واحد برای فعالیت، عدم انسجام در مجوزهای قانونی، نارسائی‌ها و مشکلات اقدامات داوطلبانه، لزوم تکریم NGOها، اخذ نظرات فعالان NGO در تدوین پیش‌نویس قانون فعالیت‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات