سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
طبق اعلام مرکز آمار، در فروردین امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۳۶.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۰.۹ درصد افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۸.۸ درصد افزایش داشته است.
وزیر راه و شهرسازی که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرده است، از امضای اسناد همکاری با این کشور در حوزه‌های حمل‌ونقلی از جمله توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پروازها خبر داد.
معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای فروردین ماه تا یکم اردیبهشت ماه امسال، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.
روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر "خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است/ استفاده مردم از بیزنس جت‌ها در ایران" اطلاعیه‌ای صادر کرد.
سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه شورای مسکن از اعمال بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی مسکن در ۵۳۴ شهر خبر داد.
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد فقر مطلق در ایران طی سال‌های فعالیت دولت سیزدهم کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و این آمار از کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران طی دو سال اخیر حکایت دارد.
مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالاهای اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود، تأکید کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخلف است.
به‌گفته کارشناسان، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط آمریکا و متحدینش بیشتر از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد جنبه روانی دارد و از سال ۲۰۱۹ به بعد ایجاد محدودیت بیشتر برای فروش نفت ایران عملاً نشدنی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
«در هشت سال اخیر نامگذاری‌ها با تأکید بر مسئله «تولید» صورت گرفته که نشان می‌دهد ریشه اصلی چالش‌های کشور به مبحث تولید باز می‌گردد».
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه مرحله ۱۵۸ (فروردین‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ دوم سال گذشته بود، قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: زمین تامین شده در بخش شهری و روستایی برای طرح نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد.
وزارت اقتصاد اعلام کرد: براساس آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ایران در آسیا روند صعودی دارد.
سازمان هدفمندسازی یارانه اعلام کرد: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی فروردین ماه دهک‌های یک تا سه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه قابل برداشت است.
سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۵۱۳ هزار و ۸۰۳ نفرسفر دریایی از ۱۸ تا ۲۴ فروردین انجام شد.
طبق گزارش مرکز آمار ایران، در اسفندماه ۱۴۰۲ محصولات مرغ ماشینی، روغن مایع، روغن نباتی جامد، تخم مرغ ماشینی، گوجه فرنگی و قارچ نسبت به ماه پیش از آن بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت با بیان اینکه پراخت حقوق کمتر از مقدار تعیین شده توسط شورای عالی کار به کارگران تخلف است، گفت: با کارفرمایان متخلف برخورد قانونی می‌شود.
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: مهریه طبق قانون، معاف از مالیات است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی تکذیب کرد و گفت: با ورود وزارت جهاد کشاورزی، شایعات افزایش نرخ کالاهای اساسی پایان یافت، بنابراین افزایش قیمتی در کالاهای اساسی و مواد غذایی نخواهیم داشت.