جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۳۱ فروردین در تقویم ایرانی روز ملی گندم و نان است. ابتدا این روز مهم را به کشاورزان گندم کار (کاشت، داشت و برداشت) آسیاب‌بانان و همچنین صنف زحمت‌کش نانوایان تبریک می‌گویم.
توسعه فرهنگی هرجامعه با توسعه آموزش و پرورش همراه هست و قلب فرهنگی هرجامعه نظام آموزشی آن جامعه است.
روزی روزگاری از مسیر خیریه هم‌نمک تهران پیگیر مساعدت‌های مالی، مشاوره‌ای و معنوی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر، اولیای بدسرپرست و بی‌سرپرست برخی از مدارس حاشیه‌ای کرج بودیم. یادش بخیر.
اواخر دوره جنگ که در دانشگاه تربیت معلم تهران کرج مشق ریاضت می‌کردم و در غربت و بی‌پولی با مسئله‌های سخت جبر و آنالیز و... کشتی می‌گرفتم تنها چیزی که می‌توانست تسکین روحی و شارژر روانی‌‌ام باشد شطرنج بود و دیگر هیچ.
سهم استان البرز از جاده‌های کشور نیم درصد و سهم بار ترافیکش بیش از ۱۷ درصد است. این اعداد گویای درجه وخامت ترافیک به ویژه در اتوبان تهران کرج و البته جاده چالوس می‌باشد.
"روز جهانی هنر (world art day) یک جشن بین‌المللی هنرهای زیباست که توسط انجمن بین‌المللی هنر (IAA)به منظور ارتقاء آگاهی از فعالیت‌های خلاقانه در سراسر جهان اعلام شده‌است. این تاریخ به افتخار تولد لئوناردو داوینچی تعیین شد. داوینچی به عنوان نماد صلح جهانی، آزادی بیان، بردباری، برادری و چند فرهنگی و همچنین اهمیت هنر برای سایر زمینه‌ها انتخاب شد."
این روزها کلانشهر کرج بیشتر به شهری جنگ زده (به سان محلات خودمختار و پایین‌دست بمبی هندوستان) شبیه است. نه کسی مسئولیت می‌پذیرد و نه مدیریت شهری متمرکز و منسجمی همانند شهرهای توسعه یافته آن‌ور آب برای برون رفت از آچمزهای تو در توی شهری دیده می‌شود.
امسال روز قدس به علت عملیات طوفان الاقصی و نسل‌کشی‌ اسرائیل غاصب در نوار غزه علیه ملت مظلوم فلسطین حائز اهمیت مضاعف است. در پی جنایات بی‌رحمانه رژیم اشغال‌گر قدس، خیزشی جهانی علیه اشغال‌گری اسرائیل و اتمام جنگ و محاصره غزه بپا شده است. مردم سلحشور استان البرز نیز پا به پای سایر نقاط کشور و سایر ملل آزاده جهان حماسه‌آفرین روز قدس امسال بودند.
نوروز امسال در مسیر برگشت از مشهد مقدس، مسیر استانهای شمالی (گلستان رها و مازندران پاک) را انتخاب می‌کنیم.
در حالی جامعه روزهای آخر سال را طی می‌کند و قریب به اکثریت افراد در هر طبقه و دهکی که قرار دارند، در تکاپوی خریدهای عیدانه هستند که مبحث تورم و نظارت در بازار، از جمله موضوعات همیشه پابرجایی است که در تمام دولت‌ها تا کنون، از آن به طرق متعدد یاد شده و در برهه زمانی کنونی، نظارت بر قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و ملزومات خانوار، از مؤلفه‌های حائز اهمیت محسوب می‌شود.
در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به موعد انتخابات یعنی 11 اسفندماه کاندیداها در سطح شهر و فضای مجازی سعی دارند هر چه بیشتر و بهتر برنامه‌های آتی خود را برای مردم تبیین کنند. از سوی دیگر نخبگان و تأثیرگذران استان نیز در محافل خود به بررسی برنامه‌ها و اهداف هر یک از کاندیداهای مطرح حوزه‌های انتخابیه البرز می‌پردازند و در جست و جوی افراد اصلح برای انتخاب و تکیه زدن به کرسی بهارستان هستند. 
درحالی به گفتۀ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، عیدی کارمندان دولت در روزهای ابتدایی اسفند و حداکثر تا یک هفتۀ ابتدایی اسفندماه پرداخت می‌شود که مبلغ عیدی دولت نسبت به تورم موجود، در بسیاری از محافل و افراد صاحب‌نظر به بحث گذاشته شده است.
اگرچه همه ساله از نیمۀ بهمن‌ماه، زمزمه‌ خریدهای عیدانه در قریب به اکثریت خانواده‌ها شروع می‌شود که عدم تعادل در دستمزد و هزینه‌کردهای موجود و تورم فزاینده در بازه زمانی حاضر، از جمله موضوعات حائز اهمیت است که همچنان از تیررس مسئولان ذی‌ربط خارج و چرخه معیشت، در مدار گرانی در حرکت است.
در حالی طی سال‌های گذشته تا کنون، فضای مجازی به عنوان یکی از مؤلفه‌های پایدار در سبک زندگی افراد شناخته می‌شود که کارکرد و کاربرد شبکه‌های اجتماعی همچنان به دور از فرهنگ‌سازی در حال گذر است و شواف و خودنمایی‌های کاذب، از جمله خطرات فضای مجازی برای نسل کودک و نوجوان کشور است...
در حالی در عصر پرتلاطم فضای مجازی به سر می‌بریم که در بازه زمانی حاضر، با کودکانی با دورنمای ذهنی فراتر از سن و سال خود مواجه هستیم که جهان‌بینیِ متفاوتی با هم‌سن و سالان خود در نسل‌های گذشته دارند و نوع نگاه و تفاوت اندیشه‌ای که در این نسل وجود دارد، گاهی اوقات مخرب و تا اندازه‌ای قابل تفکر برای تغییر است.
از چند سال گذشته تا کنون و با تغییر دُول و ایجاد رویکردهای متفاوت، اگرچه مقولۀ «تورم» همچنان از جمله مسائل آسیب‌زا در جامعه کنونی محسوب می‌شود که ناترازی حقوق و دستمزد در برابر گرانی‌های مکرر در اقتصاد فعلی، به عنوان مؤلفه‌ای بدون متولی همچنان در حال گذر است و عواقب جبران‌ناپذیری که تا کنون بر جای گذاشته، در حال تکرار و آسیب مجدد برای آحاد جامعه است.
در حالی آمار و مستندات موجود با ادله روشن، سعی بر این دارد که آژیر قرمزِ سلامت روان کشور را به صدا درآوَرَد و رژۀ بحرانیِ سلامت را نشان دهد که همچنان هرم اجتماع حاضر با معضلات متعدد در حال بروز و ظهور است و رشد پلکانی آسیب‌های اجتماعی به تکرار قابل مشاهده است.
پژوهش به عنوان یکی از عوامل اساسی و حیاتی در توسعه جوامع انسانی و پیشرفت علمی و فناورانه، نقش بسیار مهمی را در جهان معاصر ایفا می‌کند. انجام پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی به کشف دانش جدید، حل مسائل پیچیده، ارتقای سطح زندگی، توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع می‌انجامد.
درحالی مبحث تعادلِ ورودی و خروجی دستمزد کارگری -به عبارت ساده‌تر موضوع دخل و خرج ماهانه- همچنان به عنوان یکی از معضلات اساسی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که مؤلفۀ تورم، نقش تأثیرگذار در مقولۀ دستمزد دارد و به استناد آمار موجود در این راستا، تورم سالانه خوراکی همچنان بالاتر از 50درصد است.
حسب سوابق تاریخی، با تشکیل حکومت‌های مستقل ایرانی از حکومت مرکزی عباسی(عربی)، حفظ و حراست از میراث قدیمی ایرانی، زبان فارسی و نوروز و... مورد توجه مجدد قرار می‌گیرد و به همراه آن و به خصوص در دوره آل بویه، گسترش و پذیرش مذهب تشیع در ایران، فراگیر می‌گردد.