پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت؛

 عدم توجه به اصلاح منطقی قیمت‌ها پاشنه آشیل حیات صنعت دارو شده است

علم اقتصاد، علم بهره‌مند‌ی حداکثر‌ی از منابع محدود است. این منابع به ویژه منابع مالی در حضور تورم روز به روز کاهش می‌یابند و اگر درایت و تخصص در لحظه بروز مشکل به کار گرفته نشود، جبران مافات امکان‌پذیر نیست.

به گزارش رمزگشانیوز؛ دکتر امیر فرشچی نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز در یادداشتی نوشت؛ در روزهای سختی برای کشور و صنعت دارو به سر می‌بریم که البته دلایل مختلفی دارد اما اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین عوامل را نام ببریم، نرخ ارز است. اخبار اخیر بابت تغییر قیمت آرد صنعتی را کمتر کسی است که نشنیده باشد اما جالب است در برخی صنایع مانند دارو همچنان به ثابت ماندن دستوری قیمت‌ها ادامه داده می‌شود!

محاسبه خیلی سختی نیست، اگر تورم منجر به افزایش قیمت نشود منجر به کاهش و‌ یا از بین رفتن سود می‌شود. از بین رفتن سود یعنی ورشکستگی آن صنعت و در مورد دارو این بحران حتی تصورش هم وحشتناک است.

بارها کارشناسان ارشد حوزه دارو بررسی، محاسبه و پیشنهاد داده‌اند که با واقعی شدن قیمت‌ها از یک سو و رساندن سوبسید دارو به بیمار از سوی دیگر هم می‌توان به حیات بیشتر صنعت دارو کمک و هم بار اقتصادی تحمیلی به بیمار را کنترل کرد. متاسفانه برخی از مسئولین کشور هنوز به این باور نرسیده‌اند که حیات صنعت دارو یعنی حیات جامعه!
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات