جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ابراز تاسف دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز تاسف از شکست جهانی در توزیع عادلانه واکسن، باردیگر خواستار عرضه واکسن برای کشورهای فقیر در مقابله با بحران کووید-۱۹ شد.

به گزارش رمزگشانیوز  به نقل ازایرنا «سازمان جهانی بهداشت» دیروز جمعه با ابراز تاسف از شکست جهانی در توزیع عادلانه واکسن اعلام کرد در حالی که کشورهای ثروتمند در حال بازگشت به دوران پیش از همه‌گیری ویروس کرونا هستند و واکسیناسیون جوانان به عنوان قشری که چندان در معرض خطر نیستند، در دستور کار قرار گرفته اما کشورهای فقیر بی‌رحمانه بدون واکسن مانده‌اند. این سازمان عاجزانه درخواست کرد که به ما واکسن بدهید.

«تدروس ادهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت: «اوضاع در آفریقا که شمار مبتلایان و مرگ‌و‌میر نسبت به هفته گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته، خطرناک است».

وی در یک نشست خبری افزود: «جهان ما در حال شکست است، همانگونه که جامعه جهانی در حال شکست است».

وی که خود دارای تبار اتیوپیایی است، بدون نام بردن از اسم کشوری خاص، برخی را به دلیل توزیع ناعادلانه واکسن مورد عتاب قرار داد. ادهانوم بحران کنونی جهان در مقابله با کووید-۱۹ را با بحران اچ. آی. وی/ ایدز مقایسه کرد؛ هنگامی که برخی کشورها اعلام کردند کشورهای آفریقایی قادر به استفاده از درمان‌های پیچیده نیستند.

وی تاکید کرد: «چنین نگرشی مربوط به گذشته است و باید کنار گذاشته شود. مشکل کنونی ما تامین واکسن است، فقط به ما واکسن بدهید».

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت وضعیت کنونی جهان در مقابله با بحران کووید-۱۹ را اینگونه توصیف کرد: «تفاوت بین داشتن و نداشتن است که اکنون بی عدالتی را در جهان کاملا آشکار می کند؛ بی‌عدالتی و نابرابری، بیایید با آن مقابله کنیم».

«مایک رایان» یکی از کارشناسان برجسته این نهاد جهانی هم گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای در حال توسعه در انجام واکسیناسیون جامعه خود در برابر بیماری های عفونی از وبا تا فلج اطفال بسیار بهتر از کشورهای صنعتی عمل کرده‌اند. وی در عین حال تاکید کرد: تفکرات قیم مآبانه ای که بر این باور است ما نمی توانیم به شما واکسن بدهیم زیرا طرز استفاده آن را نمی دانید آن هم در میانه بحران کووید-۱۹ غیرقابل قبول است.

برنامه جهانی «کوواکس» که به طور مشترک توسط «اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی» (جی.ای.وی.آی GAVI) و سازمان جهانی بهداشت اداره می شود، ۹۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ را از ماه فوریه به ۱۳۲ کشور تحویل داده است، اما از زمان تعلیق صادرات واکسن توسط هند، با مشکلات عمده ای روبرو شده است.

«بروس آیلوارد» یکی دیگر از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفت: ما در ماه جاری از طریق کوواکس هیچ دوزی از واکسن‌های آسترازنیکا، موسسه سرم هند و جانسون اند جانسون نداشته‌ایم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات