پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر خانه کارگر البرز

افزایش‌حقوق‌ها تناسبی با تورم ندارند

هر ساله یکم ماه مه در سراسر جهان به عنوان روزجهانی کارگر گرامی‌داشته می‌شود. در ایران نیز با فراز و فرودهایی مراسمات عمدتا خصولتی برای روز جهانی کارگر برگزار شده و مسئولان مرتبط روی کارهای کرده و نکرده‌شان مانور می‌دهند.

مصاحبه- رمزگشانیوز؛ به مناسبت این روز سراغ فرشاد اوجانی دبیر اجرایی خانه کارگر استان البرز می‌رویم تا مسائل و مشکلات جامعه کارگری استان البرز را با متولی امر به اشتراک بگذاریم. مثلث تجربه، تحصیلات همراه با قدرت سخنوری، اقتدار لازم برای بیان بی‌واهمه حقوق پایمال شده جامعه کارگری را به اوجانی می‌دهد. وی با نگاهی نافذ و مطالبه‌گر پاسخگوی سوالات چالشی است.
لازم به ذکر است که اوجانی لیسانس حقوق‌، دانشجوی رشته کارشناسی ارشد رشتهhse، مدیر منابع انسانی شرکت تولیدی قند کرج بوده و از سال ۸۲ فعالیت کارگری را شروع و چهار دوره عضو شورای اسلامی کار و رئیس شورای کارگری شرکت بوده است.وی هم‌اکنون عضو‌ هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان، نماینده کارگران در هیات بدوی تشخیص وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی استان البرز و عضو هیات حل اختلاف اداره کار می‌باشد.آنچه ذیلا می‌خوانیم محصول گپ و گفت دو ساعته رسانه‌ای ماست.

افزایش‌حقو‌ق تناسبی با تورم ندارد
متاسفانه علی‌رغم افزایش ۳۵درصدی هنوز دستمزدها با رشد تورم همخوانی ندارد و عملاً کارگران روز به روز قدرت خرید خود را بیشتر از دست می‌دهند و اینکه چندین سال است چیزی بعنوان پس انداز برای کارگران وجود ندارد. یکبار در سال آنهم در ابتدای سال با افزایش ناچیز کفِ‌حقوق روبرو هستیم در حالی که در طول سال به کرات با تورم بالا و افسارگسیخته روبرو هستیم. از طرفی با وجود اینکه شورای عالی کار حداقل حقوق را مصوب می‌کند ولی عموما کارفرمایان میلی برای افزایش حداقل حقوق و پرداخت دستمزد بیشتر در سطح واحد‌های تولیدی صنعتی ندارند و اغلب کارگران استان برای جبران حقوق حداقلی و رسیدن به تورم بی‌سابقه مجبورند حداقل دوازده ساعت در روز کار کنند و یا اینکه به شغلهای همچون دستفروشی و اسنپ رو بیاورند که این موضوع به نوعی تهدید جایگاه کارگر و تحدید کیان خانواده محسوب می‌شود.

پایین بودن حقوق و مشارکت پایین
در دو سال گذشته در استان البرز با افزایش تقاضای نیرو روبرو هستیم و بخشی از کارفرمان با مشکل کمبود نیروی کار مواجهند. از طرفی نیروی بیکار هم داریم که این نشان‌دهنده عدم تامین نیازهای اقتصادی کارجویان و کارگران توسط کارفرمایان است. لذا نرخ  بیکاری حدود هشت درصدی استان باید با توجه به نرخ مشارکت استان تحلیل شود. بدین معنا که به‌ دلایلی چون سطح پایین دستمزدها، دور بودن شهرک‌های صنعتی از شهرها و فقدان فرصت‌های شغلی عموما باعث مشارکت اقتصادی پایین نیروی کار و به تبع ان نرخ بیکاری پائین شده است و احتمالاً با بالا رفتن نرخ مشارکت استانی میزان نرخ بیکاری نیز صعودی خواهد بود.

مشارکت ۳۹ و نرخ‌بیکاری ۸ درصد
بر اساس اعلام مرکز امار ایران نرخ بیکاری استان در پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۸ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان بیش از ۳۹ درصد است.
البته باید گفت با وجود همه این موضوعات تعداد کارگران استان و بیمه شدگان اجباری استان که اماری رسمی و ثبت شده دارند در دو سال گذشته حداقل حدود پنجاه هزار نفر افزایش داشته است و در همین مدت از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری کاسته شده است.
نرخ شهرستانی بیکاری در کشور اعلام  نمی‌شود.

برخورد با اتباع‌خارجی‌ غیرمجاز 
در خصوص اتباع غیرمجاز در استان شاهد اقدامات خوب وزارت کار و وزارت کشور بوده‌ایم. آنطور که مطلع هستم در شش‌ماهه دوم سال گذشته تعداد گشتهای مشترک و سرزده توسط بازرسین کار و سایر ضابطین بطور چشمگیری افزایش داشته و موجب اخراج اتباع غیرمجاز از استان و کشور شده است.
ولی در این خصوص با توجه به اینکه استان البرز استان مرزی نیست لذا باید اقدام ملی در مرزها و مبادی ورودی کشور صورت پذیرد تا شاهد ورود غیرقانونی و به تبع آن اشتغال غیرقانونی در استان نباشیم.
کلیه مشاغل می‌توانند با تشکیل قانونی اتحادیه یا انجمن صنفی پیگیر مسائل صنفی خود باشند. بطور مثال بخشی از مشکلات کارگران ساختمانی توسط انجمن مربوطه پیگیری شده و یا در حال پیگیری است.

شرایط عضویت در خانه کارگر
کلیه کارگران تابع قانون کار می‌توانند عضو خانه کارگر شوند و کارگرانی هم که فاقد شماره بیمه می‌باشند می‌توانند بعنوان هوادار عضو شوند خانه کارگر مشاوره رایگان در حوزه روابط کار و حتی مشاوره رایگان بر حسب قرارداد همکاری با چند وکیل پایه یک عقد قرار داد با چند مرکز خدمات درمانی پزشکی (دندانپزشکی و روانشناسی) تشکیل کلاسهای رایگان جهت استفاده اعضا و فرزندان انها در چندین رشته کاربردی از قبیل خیاطی،چرم دوزی، زبان و...

عقد قرار داد با مراکز فروش فرش
عقد قرار داد با مراکز لوازم خانگی که داری شرایط تسهیلات بانکی خوبی و مناسبی می‌باشد.
توزیع گوشت گرم‌ گوسفندی با قیمت مناسب.
توزیع برنج با قیمت مناسب  و...

استراحتگاه‌ کارگری و مراکز دانشگاهی
مطلب مهم آنکه خانه کارگر در چمخاله، اصفهان، تبریز، اردبیل، مشهد مقدس، شیراز و یزد دارای استراحتگاه بوده که از طریق سایت خانه کارگر می‌توانند نسبت به رزرو اقدام نمایند.
همچنین خانه کارگر با افتخار تحصیلات تکمیلی را در مرکز علمی کاربردی قزوین بصورت پایلوت کاملا رایگان در مقطع کاردانی انجام می‌دهد البته از کرج و تهران سرویس ایاب و ذهاب داشته
و در دیگر مراکز علمی‌کاربردی در سطح کشور(و کرج که در شهرک اداری حسن اباد) می‌باشد در بحث شهریه با ارائه کارت عضویت می‌توانند از تخفیف شهریه استفاده نمایند.
لازم به ذکر است که کلیه مراکز طرف قرارداد با توجه به تفاهم‌نامه خدمات خود را بصورت شرایطی و تخفیف در اختیار اعضا قرار می‌دهند در بحث پزشکی آزمایشگاه هم وجود داشته و در بخش رفاهی چندین استخر طرف قرار داد می‌باشد که با ارائه کارت خانه کارگر از تخفیفات خوبی می‌توانند استفاده کنند.

تخفیفات بیمه و شهریه‌های آموزشی
در بحث بیمه‌ای با بیمه آسیا نمایندگی رضایی خدمات قابل توجهی برای اعضا و کارخانه‌جات داریم به نحوی که بیمه بدنه و ثالث بصورت تمام قسط بدون چک و پیش پرداخت انجام می‌شود همچنین صنایع جهت بیمه تکمیلی و حوادث و.... اگر پرسنل شرکت عضو خانه کارگر باشند تخفیفات و آفرهای بسیار مناسبی ارائه خواهد شد ضمنا سال گذشته با دکتر کلانتری رئیس دانشگاه ازاد اسلامی کرج جلساتی در خصوص عقد تفاهم‌نامه در خصوص تخفیف شهریه به جهت استفاده کارگران و فرزندان این قشر شریف و زحمتکش به‌عمل امده است که ان‌شاءالله پس از انجام مراحل اداری عنقریب موضوع به اطلاع عزیزان خواهد رسید.

رضا قاسم‌پور







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات