شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به زمان؛

تلاش ایران برای حمایت از غزه ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این مهم که حمایت ایران از فلسطین یک حمایت قدیمی و ریشه‌دار است، در خصوص درخواست گروه‌های مقاومت فلطسین از کشورهای اسلامی برای پیوستن به کمپین جهانی «طوفان رمضان» مطرح کرد: تلاش ایران برای حمایت از غزه ادامه دارد.

سیاست خارجی- رمزگشانیوز؛ به گزارش خبرنگار زمان- الهام آمرکاشی؛ ناصر کنعانی -سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان- صبح دیروز در نشست هفتگی با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال زمان مبنی بر اینکه، «با توجه به پیش‌رو بودن ماه مبارک رمضان و بحران موجود در غزه، گروه‌های مقاومت فلسطین خواهان مشارکت کشورهای اسلامی در کمپین جهانی «طوفان رمضان» برای تحریم رژیم صهیونیستی شده‌اند و همچنین ابوحمزه- سخنگوی نظامی جهاد اسلامی از امت عربی اسلامی درخواست کرده، بسیج عمومی برای دفاع از مردم فلسطین و غزه در ماه رمضان ترتیب داده شود و اولین روز ماه رمضان را روزجهانی حمایت از غزه قرار دهند»؛ از مشارکت ایران در کمپین مذکور بفرمایید؟ تصریح کرد: ما از ابتدای بحران غزه از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای کمک به پایان جنگ ظالمانه، نابرابر و شرورانه علیه ملت فلسطین استفاده کردیم و همچنین ظرفیت‌های انسانی را به خدمت گرفتیم.
کنعانی ادامه داد: اساساً حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسئلۀ فلسطین، یک حمایت قدیمی و ریشه‌دار است و مبتنی بر نوع نگاه اصولی، اسلامی، اخلاقی و انسانی و همچنین مبتنی بر حقوق بین‌الملل نسبت به مسئلۀ فلسطین است.
وی تبیین کرد: ما اشغال فلسطین را همواره اشغال غیرقانونی و ظالمانه تلقی کرده‌ایم و معتقد به ضرورتِ پایان‌دادن به اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی بوده‌ایم. در بحران اخیر هم ما از همه تلاش‌های خود برای کمک به پایان جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین استفاده کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: بارها اعلام کردیم که هفت اکتبر؛ رخدادی در خلأ نبود. واکنشی به 75 سال اشغالگری در سرزمین فلسطین بود. بنابراین ما معتقد به ضرورت پایان فوری حملات رژیم غاصب صهیونیستی علیه نوار غزه و سرزمین فلسطین هستیم و در این زمینه از همه تلاش‌های دیپلماتیک استفاده کردیم. در زمینه کمک‌های انسانی سعی کردیم از همه امکانات موجود استفاده کنیم؛ به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد کردند، چه در مذاکره و گفت‌وگو  با دولت مصر، چه در گفت‌وگو با مجامع حقوق بشری بین‌المللی و چه در تعامل با صلیب سرخ بین‌المللی. ما از این ظرفیت‌ها غفلت نکردیم و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد.
وی افزود: طبیعتاً ماه مبارک رمضان، فرصت دیگری است که می‎‌تواند تلاش‌های امت اسلامی، مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی را منسجم‌تر و متحدتر کند و پیام محکم‌تری به رژیم صهیونیستی و همه کسانی که پشت سر رژیم در تداوم این جنگ هستند، ارسال کند و ما شاهد پایان این جنگ ظالمانه، وحشیانه و جنگ بربری علیه ملت مظلوم فلسطین و ساکنان مظلوم نوار غزه باشیم.

ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی، برگزاری انتخابات را سرلوحه خود قرار داده است
کنعانی در ابتدای نشست با خبرنگاران، در خصوص برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشورمان اظهارکرد: این انتخابات در فضایی امن سالم و پرنشاط با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد و لازم است به هموطنان خود برای استفاده از این حق و فرصت مهم و البته به منتخبین راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تبریک عرض کنیم و امیدواریم که منتخبین بتوانند در مسیر خدمت به مردم توفیقات روزافزونی داشته باشند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی از نخستین روزهای انقلاب برگزاری انتخابات را سرلوحه خود قرار داده و تا به امروز ۴۰ انتخابات موفق را داشتیم که در غرب آسیا بی‌نظیر است. هم به دولت و هم ملت بابت این موضوع تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم که به رغم تلاش دشمنان جهت کاستن از شور انتخاباتی، با موفقیت و با بصیرت عمل کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: از سوی دستگاه دیپلماسی به منتخبین ملت در مجلس شورای اسلامی تبریک می‌گویم و آمادگی خود برای همکاری هم‌افزا در راستای تحقق اهداف ملی را اعلام می‌کنم.

آمریکا در جایگاهی نیست که در انتخابات ایران مداخله کند
کنعانی در واکنش به اظهارات آمریکا در خصوص انتخابات در ایران گفت: اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص انتخابات ایران مصداق روشنی از دخالت‌های کشورها در مسائل داخلی ایران است. آمریکا در جایگاهی نیست که در خصوص انتخابات در ایران مداخله کند. اگر مقامات آمریکا نگران دموکراسی‌ها هستند، ابتدا فکری به حال کشور خود کنند. در هر دوره انتخاباتی شاهد ماجراهای عجیبی در داخل آمریکا هستیم. بروند مسائل داخلی خودشان را حل و فصل کنند. تبعیض نژادی در داخل آمریکا، افزایش شکاف غنی و فقیر و عدم آزادی انتخاب شدن، شاخصه نظام سیاسی و انتخاباتی در داخل آمریکا است.

جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی ایران است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین و تداوم جنایت جنگی رژیم صهیونیستی جاری است، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعاهای بی اساس محل تأسف است. مفاد مرتبط با تمامیت ارضی ایران را در بیانیه پایانی این نشست قویاً محکوم می‌کنیم. جزایر سه‎گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی ایران است و اشاره به آنان در بیانیه پایانی فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.
وی افزود: ما بر حاکمیت خودمان بر جزایر سه‌گانه ایرانی تصریح کردیم. ایران حاکمیت خودش را اعمال می‌کند و شورا در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی ایران یا اظهارات مقام‌های عالی ایران اظهارنظر کند. کشورهای خلیج فارس باید بر اساس حسن نیت از منابع، بستر و زیر بستر خلیج فارس در راستای منافع مشترک بهره برداری کنند. ایران بر ضرورت حفاظت همه طرف‌ها از فضای مثبت حاکم بر مناسبات منطقه‌ای تأکید دارد. ایران انتظار دارد همسایگان از طرح ادعاهای غیرواقعی پرهیز کنند.
کنعانی همچنین در خصوص اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تصریح کرد: در این ارتباط که حاصل اراده طرفین به منظور تأمین امنیت مشترک دو کشور بود توافقنامه تا حدود قابل توجهی اجرایی شده و کمیته امنیتی مشترک میان دو طرف بر روند اجرای توافقنامه تشکیل شده و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی میان دو طرف وجود دارد و دولت عراق هم در این زمینه خود را متعهد می‌بیند.

ایران بر اساس حقوق شناخته‌شده خود همکاری‌های دوجانبه را با کشورهای دوست ادامه می‌دهد
وی در ادامه در خصوص روابط میان ایران و روسیه گفت: روابط گسترده‌ای با روسیه در زمینه‌های مختلف داریم و ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را قاطعانه رد و بی‌اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعاهای بی‌اساس مبنی بر همکاری میان ایران و روسیه در موضوعات مرتبط با تحولات منطقه‌ای و جنگ اوکراین را مبتنی بر رویکرد سیاسی تلقی می‌کنیم. ایران بر اساس حقوق شناخته‌شده خود همکاری‌های دوجانبه را با کشورهای دوست ادامه می‌دهد.

آفتاب آمد دلیل آفتاب 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران به سودان پیشنهاد صادرات پهپاد در ازای ساخت پایگاه در این کشور را داده است، گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر خارجه سودان در این خصوص توضیحاتی دادند. ادعای بی‌اساس با هدف و انگیزه سیاسی است.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات