شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه

سید احسان خاندوزی با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌ ۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود سهام عدالت، گفت: همواره تلاش کردیم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و ان‌شاءالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

دولت- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در بیستمین جلسه پرسش و پاسخ خاطرنشان کرد: وجود مجلسی قوی برای تحقق سیاست‌های اقتصادی دولت بسیار موثر است و ابراز امیدواری کرد که مجلس دوازدهم نیز همچون مجلس گذشته در تحقق اهداف اقتصادی دولت گام‌های موثری بردارد.
سخنگوی اقتصادی دولت، مهمترین معضل اقتصادی ایران در شروع به کار دولت سیزدهم را رشد اقتصادی صفر و منفی در کنار وضعیت نگران‌کننده بدهی دولت و نقدینگی بالا دانست و تاکید کرد: در آغاز به کار دولت می‌توان گفت که اقتصاد کشور در وضعیت کلنگی قرار داشت و دولت تلاش می‌کرد از هر ابرازی برای جبران کسری بودجه خود استفاده کند.وی گفت: در چنین شرایطی اولین اقدامی که دولت سیزدهم باید انجام می‌داد، تدبیر برای رفع سه ناترازی بودجه در حوزه نظام بانکی و ناترازی‌های متغییرهای اسمی اقتصاد مثل رشد نقدینگی و تورم بود.
به گفته خاندوزی شاخص‌های اقتصادی ایران در ۹ ماهه اول امسال طبق اعلام بانک مرکزی، شرایط رشد با ثبات را تکرار کرده و رشد اقتصادی به ۵.۱ با احتساب نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت رسیده است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه رشد بخش نفت در پاییز امسال به ۲۱.۸ درصد رسیده است، گفت: این عدد در پاییز سال گذشته این عدد ۱۰.۸ درصد بود؛ رشد ۲ برابری نفت نسبت به پاییز سال گذشته نشان داد که کشور در زمینه تحریم شکنی موفقیت بسیار زیادی داشته است.
وی در ادامه اظهار کرد: بنابراین رشد اقتصادی ۹ ماه امسال بالای ۶ درصد را تجربه می‌کند.
خاندوزی افزود: رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت به ۱.۸ درصد در پاییز امسال رسید و در بخش ساختمان بعد از دو فصل مثبت رشد، در فصل پاییز نیز مثبت بود. همچنین در بخش خدمات رشد ۴.۶ درصدی را شاهد بودیم.وی در خصوص شاخص تشکیل سرمایه ثابت یا سرمایه‌گذاری، اذعان داشت: روند رو به رشد سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کرده و تشکیل سرمایه ۳.۴ درصد در نه ماهه ابتدای امسال بوده است؛ در بخش ساختمان رشد مثبت در پاییز و بهبود چشمگیر نسبت به پاییز سال قبل را شاهد بودیم و در بخش ماشین آلات نیز شاهد رشد ۶.۱ درصدی بودیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه کشور در پایان بهمن ماه با ۲.۷ درصد کاهش به عدد ۳۵.۸ درصد رسیده است، بیان داشت: تورم نقطه به نقطه در فروردین ۵۵ درصد بود و با کاهش ۱۹.۷ درصدی در بهمن ماه امسال مواجه بودیم که البته این میزان کاهش قابل توجه نیز برای دولت مطلوب نیست.
وی در تشریح دیگر دستاوردهای دولت در حوزه اقتصاد، گفت: براساس آخرین آمار خزانه داری در ۱۱ ماهه اول امسال یکهزار و ۵۷۰ میلیارد تومان از درآمدهای دولت محقق شده است که این عدد نشان می‌دهد، ۸۲ درصد قانون بودجه سال گذشته محقق شده است. در بخش بودجه عمرانی تا پایان بهمن ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است.

سه اقدام عملی دولت برای تأمین امنیت غذایی خانوارها در آستانه سال نو
خاندوزی با اشاره به سه اقدام عملی دولت در حوزه تامین امنیت غذایی خانوارهای ایران در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان، گفت: طرح فجرانه کالابرگ یکی از این اقدامات بوده است که با استقبال خوبی نیز مواجه شد؛ بیش از ۱۴ میلیون خانوار که شامل ۴۲ میلیون نفر می‌شود از طرح کالابرگ فجرانه استفاده کردند و در این مدت ۳۸ هزار میلیارد تومان از طریق فروشگاه‌های مدنظر و اقلام موردنظرخرید شده است.سخنگوی اقتصادی دولت از طرح ملی یسنا به عنوان دومین اقدام دولت نام برد و افزود: در این طرح که با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود، برای مادران دارای کودک زیر ۲ سال ۴۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص یافته است.به گفته خاندوزی، سوم طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال دهک‌های یک تا ۵ یک میلیون تومان و برای دهک‌های ۵ تا هفت نیز ۶۰۰ هزار تومان اختصاص یافته است.وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که آغاز سال نو با وفور کالاهای مورد نیاز و قیمت‌های مناسب و در دسترس مردم باشد و امیدواریم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تامین و کنترل قیمت‌های مورد نظر پیش رویم.

اقدامات دولت برای رونق در بازار سرمایه
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره رونق بازار سرمایه گفت: در چشم انداز ماه های پیش رو چند اولویت در زمینه ایجاد رونق در بازار سرمایه را می توانیم مطرح کنیم محور اول اصلاح دستورالعمل قیمت گذری فرآورده های پالایشی است که جلسات متعددی برگزار شده و نتایح آن اطلاع رسانی می شود. دوم نظارت بر کسب و کارهای غیر رسمی و فرارهای مالیاتی در بازارهای خارج از بورس است اصلاح نرخ ارز در همین مسیر بود که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا ارزان می خریدند و با نرخ آزاد می خریدند که بعد از اصلاحیه نرخ تسعیر ارز، این روند اصلاح شد برای چند سال آینده هم تلاش دولت این است که پیش بینی پذیری صنایع امکان پذیر باشد مرحله سوم افزایش سازگاری منافع مالی شرکت هاست برای بودجه ۱۴۰۳ هم از ظرفیت‌های این بودجه و صندوق توسعه ملی استفاده می شود تا مجموعه اقدامات تدابیر رونق بورسی را شاهد اثرگذاری و نتیجه بخشی باشیم.

مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند واریز می‌شود
سید احسان خاندوزی با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌ ۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود سهام عدالت، گفت: همواره تلاش کردیم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و ان‌شاءالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.
سخنگوی اقتصادی دولت درباره ثبات در تصمیم گیری ها و تأثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: ثبات چشم اندازهای سیاست های اقتصادی برای سرمایه گذاران و به ویژه صنایع بورسی حائز اهمیت است؛ دولت در مصوبه ای که امسال در خصوص خوراک پتروشیمی ها داشت خود را تا چند سال آینده محدود کرد تا برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر شود؛ مصوبات وبودجه های سنواتی در حوزه عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام متأسفانه مستمرا در مقام تغییر بود اما امسال در ۱۴۰۲ تلاش کردیم بعد از نشست شورای گفت وگوی و دولت و بخش خصوصی عوارض صادراتی را اصلاح کردیم به دولت رفته و امیدواریم فردا نتیجه مصوبه دولت در این خصوص را اعلام کنم. 

اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و سیاست های ارزی دولت در سال آینده
وزیر اقتصاد درباره اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و سیاست های ارزی دولت در خصوص سال آینده اذعان کرد: اول یک تقاضایی را با اصحاب رسانه مطرح کنم و آن اینکه در راستای منفعت مردم و کشور کمک کنیم انتظارات درست در کشور منتشر شود چون بعضا انتظاراتی دامن زده می شود که به تغییر رفتار جامعه منجر شده و شاهد برخی رفتارهای هیجانی در بازارهای مختلف هستیم اما در مجموع تلاش ما این است که پارامترهای ارزی و اقتصادی مانند رشد نقدینگی افزایش صادرات نفت مدیریت ثبت سفارش واردات و کاهش قاچاق کالا شرایط بهتری را برای آینده فراهم کرده که مدیریت بازار ارز را به صورت بهینه انجام دهد.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات