سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

محققان نیوزلندی می گویند؛

روابط دوستانه سالم تر با سلامت جسمی بهتر همراه است

روابط صمیمی دوستانه و اینکه آیا تجربیات شما در آن روابط مثبت یا منفی است، می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از هلث دی نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احساس شما در مورد روابط نزدیکتان ممکن است بر عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد.

«برایان دان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوکلند در نیوزلند، می‌گوید: «هم تجربیات مثبت و هم تجربیات منفی در روابط ما، در بروز استرس، مقابله با آن و فیزیولوژی روزانه ما، مانند فشار خون و واکنش ضربان قلب، نقش دارد. علاوه بر این، تنها احساس ما در مورد روابطمان به طور کلی مهم نیست. فراز و نشیب‌ها نیز مهم هستند.»

این مطالعه به اثرات تجربیات مثبت و منفی رابطه بر بدن می‌پردازد.

بدین منظور، بیش از ۴۰۰۰ شرکت‌کننده چکاپ روزانه را با استفاده از گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند خود در یک دوره زمانی سه هفته‌ای انجام دادند. این ارزیابی شامل فشار خون، ضربان قلب، سطح استرس و مقابله با آنها را ارائه می‌کرد.

هر سه روز یکبار، شرکت کنندگان بازتاب خود را در مورد تجربیات مثبت و منفی در نزدیکترین روابط خود به اشتراک گذاشتند.

کسانی که تجربیات مثبت‌تری داشتند، به طور متوسط، استرس کمتر، مقابله بهتر و فشار خون سیستولیک کمتر را گزارش کردند که منجر به عملکرد فیزیولوژیکی بهتر در زندگی روزمره شد.

بر اساس این مطالعه، فراز و نشیب‌های روزانه در تجارب روابط منفی به ویژه پیش بینی کننده پیامدهایی مانند استرس، مقابله و فشار خون سیستولیک بود.

دان خاطرنشان کرد: «از زمان پاندمی کووید ۱۹، روابط با چالش‌ها، آشفتگی‌ها و تغییرات بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است. این بدان معناست که پاندمی کووید ممکن است پیامدهای سلامتی نه تنها به دلیل خود ویروس، بلکه به طور غیرمستقیم در نتیجه تأثیری که بر روابط افراد می‌گذارد، داشته باشد.»

دان گفت: «بررسی سایر حالت‌های فیزیولوژیکی مانند پاسخ‌های عصبی غدد درون‌ریز یا سیستم عصبی سمپاتیک به‌عنوان نتایج تجربیات روزانه رابطه مثبت و منفی، که ممکن است الگوهای مختلف ارتباط را نشان دهد، مفید خواهد بود.»
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات