دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رد پای عامل انسانی در 99 درصد حریق‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اعلام احتمال افزایش آتش‌سوزی در اثر شرایط اقلیمی کشور و دخالت عامل انسانی  در حریق‌های اخیر، بر لزوم فرهنگ‌سازی، اقدامات موثر بلندمدت و آمادگی لازم مدیریت بحران تاکید کرد.

به گزارش رمزگشا  «نور محمد فردی بیرانوند» در جلسه ستاد بحران و پیشگیری از اطفاء حریق گفت: باید با برنامه‌ریزی  و عملیات کارشناسی برای مقابله با حوادث آتش‌سوزی در مراتع استان آماده باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش موثرترین راه در جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع است، از ارگان‌های عضو ستاد مدیریت بحران خواست تا آمادگی لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی افزود: ضروری است با راه‌حل‌های بلند مدت و پایدار، اقداماتی جهت مواجه با آتش‌سوزی بر پایه مشارکت‌های مردمی و متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در پی بارندگی‌های زیاد سال جاری و افزایش سطح پوشش گیاهی احتمال آتش‌سوزی زیاد است، افزود: عوامل انسانی و وجود وسایل اشتعال‌زایی مانند شیشه و فلز در طبیعت سبب 99 درصد آتش سوزی‌ها شده است.

فردی بیرانوند گسترش جاده‌های دسترسی به اعماق جنگل‌ها و در نتیجه ورود گردشگران، شکارچیان، چوب‌برها و گاه اشخاص معتاد و بی‌احتیاطی  آنان در افروختن و خاموش کردن آتش و آتش زدن بقایای محصول در مرازع مجاور جنگل‌ها و مراتع را از عوامل مهم افزایش آمار حریق در طبیعت عنوان کرد و خواستار برخورد جدی با افرادی شد که از چنین حوادثی سوءاستفاده می‌کنند.

وی در ادامه به  انجام اقدامات لازم جهت اطفاء سریع حریق اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که مهار آتش در لحظات اولیه بسیار ساده‌تر از زمان گسترش و تقویت آن است، آگاهی سریع از زمان و مکان وقوع آتش‌سوزی بسیار حائز اهمیت است.

فردی تشریح کرد: اگر چه وظیفه اصلی فرو نشاندن آتش بر اساس دستور‌العمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور به عهده دستگاه‌های اجرایی نظیر منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری و آتش‌نشانی است؛ به استناد تبصره ذیل ماده 47 در موقع آتش‌سوزی جنگل‌ها کلیه مامورین دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکترین محل به وقوع آتش‌سوزی قرار دارند، موظف هستند در برابر تقاضای مامورین منابع طبیعی، نیروی انتظامی و بخشداری‌ها با کلیه امکانات و تجهیزات همکاری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز ضمن تاکید بر آگاهی‌بخشی عمومی از طریق رسانه‌های ملی و محلی، مدیریت ترویج جهاد کشاورزی را ملزم به برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در مناطق مستعد بحران حریق دانست.

فردی استفاده از ظرفیت تریبون نماز جمعه، ائمه جماعات و مبلغان مذهبی، فرهنگ‌سازی و آموزش در جوامع محلی و روستایی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در معابر پر تردد به ویژه در مناطق تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها را از راهکارهای مهم افزایش آگاهی جمعی و ترغیب مردم به همکاری عنوان کرد و بر لزوم شناسایی و برخورد جدی با عوامل آتش‌سوزی تاکید کرد.

وی در پایان، تهیه نقشه ریسک وقوع آتش‌سوزی در مناطق بحرانی و ایجاد آتش‌بر را مهم دانست و  گفت: به عقیده کارشناسان بهترین راه کنترل با پدیده آتش‌سوزی، ایجاد آتش‌بر در حاشیه جاده‌هایی است که پوشش گیاهی بسیار متراکمی دارند.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات