یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اراضی قلعه تاریخی ماهدشت کرج رفع تصرف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از رفع تصرف ۲۸ هزار مترمربع از عرصه و حریم تپه و قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت کرج خبر داد.

البرز- رمزگشانیوز؛ رحیم خاکی روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز و همکاری خوب دستگاه قضایی، شهرداری ماهدشت و نیروی انتظامی عرصه و حریم محوطه شامل تپه و قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت از دست متصرفان غیر قانونی آزادسازی شد.
وی افزود: محوطه تاریخی ماهدشت شامل تپه تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران اسلامی و بقایای قلعه مربوط به دوران صفویه یا قبل از آن است که این قلعه در چند سال گذشته توسط عده‌ای سودجو مورد تخریب قرار گرفته بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اهمیت این محوطه تاریخی اظهار کرد: این مجموعه در شاهراه جاده تاریخی ابریشم قرار گرفته و قلعه تاریخی ماهدشت برای محافظت از کاروانیان کاربرد داشته است.
خاکی گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته توسط سودجویان در این محوطه تاریخی تخریب و دیوار کشی صورت گرفته است.
وی افزود: رفع تصرف این محوطه شامل جمع آوری‌دیوارکشی، درب، مصالح و اتاقک کانکس است که هشت هزار متر مربع حریم و حدود ۲۰ هزار متر مربع عرصه و حریم تپه تاریخی حیدرآباد ماهدشت رفع تصرف شد.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز از پیگیری‌های مجدانه یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری خوب شهرداری ماهدشت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی قدردانی کرد و افزود: پرونده تصرفات در این محوطه تاریخی دوباره بازگشایی شده و در دادگاه در حال پیگیری است.
گفتنی است؛ تپه باستانی و بقایای قلعه تاریخی حیدرآباد ماهدشت در استان البرز در دهم دیماه سال ۱۳۸۰ به شماره ۶۵۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات