printlogo


رئیس کانون وکلا دادگستری البرز اعلام کرد:
عدم تمدید پروانه وکالت از سوی ۲۰ درصد از وکلای البرز
عدم تمدید پروانه وکالت از سوی ۲۰ درصد از وکلای البرز
کد خبر: 9293
رئیس کانون وکلای دادگستری البرز با اشاره به اینکه از یک سو فرهنگ وکالت در کشور و استان وجود ندارد و از سوی دیگر شاهد روی آوردن افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص به این شغل هستیم گفت: نداشتن این فرهنگ و نبود کار سبب شده تا ۲۰ درصد از وکلای ما نسبت به پروانه کار خود اقدام نکنند.
به گزارش رمزگشانیوز «وحید نصیری» گفت: امروز شاهد یک رقابت بسیار نابرابر در جامعه وکلا هستیم. از یک طرف کارچاق کن‌ها زیاد شده‌اند و از سوی دیگر کسی به جوانان اعتماد نمی‌کند، تمام این موارد دست به دست هم داده تا شاهد آن باشیم تا وکلای باتجربه و تحصیل‌کرده دیگر تمایلی برای تمدید پروانه‌های خود نداشته باشند.

وی با اشاره به تصویب ماده ۶ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: تصویب شدن این قانون تیشه به ریشه حقوق و رشته وکالت خواهد زد و در آینده با سیل وکیل‌های بیکار و فاقد مهارت به جامعه مواجه می‌شویم. با یک نگاه پوپولیستی امروز شاهد غالب شدن این تفکر هستیم که وکالت را به عنوان یک کسب و کار در نظر گرفته‌اند این در حالی است که وکیل کاسب نیست و ما موظف به دفاع حتی از یک قاتل هستیم، در واقع طرح تسهیل مربوط به صدور مجوزهای کسب و کار مربوط به بخش تولید می‌باشد و نه کاری مانند وکالت.

وی ادامه داد: تمام اساتید حقوق در سراسر کشور این موضوع را نقد کردند اما کسی گوش نداد و با وضعیت فعلی از بین ۸۰ هزار شرکت کننده حدود ۱۵ هزار نفر وکیل می‌شوند که این مسئله نه شأن این رشته را دیگر حفظ خواهد کرد و نه حقوق عامه را. در واقع اگر این قانون اصلاح نشود دیگر چیزی از وکالت باقی نمی‌ماند.

نصیری تصریح کرد: در این بین خطر بزرگتر طرح این موضوع است که شرکت‌های دولتی می‌توانند به جای وکیل از نماینده حقوقی در محاکم استفاده کنند که امسال کلیات آن به تصویب رسید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد این هستیم که عنوان شده شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند از نماینده حقوقی به جای وکیل استفاده کنند؛ بدین معنی که هر کسی که لیسانس حقوق دارد را می‌توانند به عنوان وکیل به محاکم معرفی کنند که با این امر ، قوه قضاییه، مرکز مشاوران، کانون وکلا و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مخالفت کرده اما کمیسیون جهش تولید متولی آن شده و به دنبال بردن آن به صحن علنی مجلس است.

رئیس کانون وکلای دادگستری البرز در ادامه با اشاره به اینکه امروز ۲ هزار و ۷۰۰ وکیل دادگستری در این استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: باوجود چنین ظرفیتی اما فرهنگ استفاده از وکیل هنوز به خوبی در جامعه جا نیفتاده و بخش اعظمی از مردم زمانی به وکیل مراجعه می کنند که دچار مشکل می‌شوند.

نصیری با بیان اینکه بر همین اساس کانون وکلا دادگستری البرز با منابع محدود در حال فرهنگ‌سازی برای استفاده از وکیل در جامعه است، گفت: این در حالی است برخلاف مسائلی که امروز مطرح می‌شود جامعه وکالت ما ارزانترین خدمات را به جامعه ارائه می‌دهد و بسیاری از وکلای ما با دید کاسب گرایانه به این شغل نگاه نمی‌کنند.
 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/9293