printlogo


انجام تهمیدات اعزام زائران طی ۲۰ روز/ وسایل ممنوعه سبب بازماندن از حج می‌شود
انجام تهمیدات اعزام زائران طی ۲۰ روز/ وسایل ممنوعه سبب بازماندن از حج می‌شود
کد خبر: 8818
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام دیرهنگام میزبانی مراسم حج، گفت: مجموعه حج و زیارت با تلاش شبانه‌روزی اقداماتی را که برای عملیات حج باید طی چهار ماه انجام می‌شد، در مدت ۲۰ روز انجام داد تا بهترین شرایط برای اعزام زائران فراهم شود.
به گزارش رمزگشانیوز؛ همایش آموزشی-توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۱ از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح امروز با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد. پخش نماهنگ معنوی با مضامین حج و اقامه عزا برای حضرت امام صادق (ع)، فضاسازی خانه خدا و ندای لبیک زائران علاوه بر افزایش فضای معنوی، حس حضور در مراسم حج را برای حاضران در جلسه تداعی کرد.

صیانت از امور زائران و تأمین نیازهای آنان اولویت سازمان حج و زیارت

سیدصادق حسینی رییس سازمان حج و زیارت در این مراسم با خیرمقدم به زائران بیت‌الله الحرام و سایر میهمانان، با بیان روایتی از امام صادق (ع)، به عظمت و برکات رویداد حج اشاره کرد و گفت: در میان تمام نعمت‌های الهی، سفر معنوی حج از جمله الطاف خاص الهی است که نصیب هر کسی نمی‌شود؛ بنابراین زائران باید از لحظه لحظه‌های زیارت خانه خداوند بهره ببرند و قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند.

وی با اشاره به طرح شدن برخی شبهات در فضای مجازی در خصوص هزینه سفر حج، اظهار داشت: انجام حج برای فرد مستطیع یک واجب شرعی است و ترک آن موجب معصیت است. افرادی که این شبهات را مطرح می‌کنند از موازین و فلسفه تشریع احکام اسلامی آگاه نیستند و این گونه تبلیغات منفی بر زائران خانه خدا اثرگذار نخواهد بود.

حسینی با بیان اینکه حج علاوه بر برکات فردی و معنوی، آثار جمعی فراوانی دارد، اظهار داشت: یک جنبه از حج ارتباط معنوی میان خالق و مخلوق است و تهذیب، تزکیه و اوج تواضع و فروتنی برای انسان در پیشگاه خداوند احدیت در این سفر معنوی صورت می‌پذیرد؛ اما اهمیت جنبه‌های اجتماعی و سیاسی حج اگر بیش از این جنبه نباشد، کمتر نیست. امیدواریم این توجه و توفیق معنوی در طول سال‌های بعدی استمرار یابد.

وی سیاست سازمان حج و زیارت را مبتنی بر چهار بخش حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از امور زائران و تلاش حداکثری برای تأمین نیازهای آنان عنوان کرد و درباره تهیه اقلام دارویی زائران و لزوم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه زائران توضیحاتی داد.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مجموعه حج و زیارت با تلاش شبانه‌روزی از نیمه دوم ماه رمضان مشغول هماهنگی‌های مرتبط با تأمین نیازهای سفر زائران به سرزمین وحی بودند و اقداماتی را که باید طی چهار ماه انجام می‌شد، در ۲۰ روز انجام دادند.

توصیه‌های مهم فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور به زائران حج

سرهنگ محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: مجموعه فراجا و پلیس فرودگاه‌ها از لحظه شروع حج تا پایان این مأموریت حساس، در تمام فرودگاه‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند. اگرچه اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام شده و می‌شود، ولی چند توصیه مهم بیان می‌کنم.

وی افزود: نکته نخست اینکه حتماً در زمان مناسب در فرودگاه حاضر شوید. در اعزام و بازگشت مسافران با کمترین همراه و خودرو به فرودگاه تردد داشته باشید. نکته دوم اینکه تمام ملاحظاتی که در زمینه بازرسی درنظر گرفته می‌شود، برای امنیت زائران و مسافران در طول سفر است؛ لذا همکاری و سعه صدر حاجیان در این سفر معنوی و البته حساس ضرورتی انکارناپذیر است.

عقیلی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که برخی از عزیزان به خاطر ناآگاهی و ندانستن مقررات به دلیل همراه داشتن وسایل ممنوعه هر ساله از این سفر معنوی بازمی مانند. تأکید می‌کنم که بازرسی در فرودگاه‌های ایران با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و به هیچ وجه امکان ندارد هرگونه مواد ممنوعه از کشور خارج شود و باید تلاش کنیم در شأن یک زائر ایرانی در این مراسم حاضر شویم.


اعزام ۵۲۰۰ زائر در قالب ۳۸ کاروان از استان تهران

سیدعباس حسینی مدیر امور حج و زیارت استان تهران نیز در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه ۵۲۰۰ زائر در قالب ۳۸ کاروان از مجموعه استان تهران عازم سفر زیارتی حج می‌شوند، گفت: اگرچه برنامه کاروان ها پیش از اعزام با حضور همشهری‌ها انجام می‌شود، ولی در فضای فرودگاه‌های کشور به شکل ملی و فراشهری و در فضای فرودگاه‌های عربستان با حضور ملت‌های مسلمان به شکل فراملی برگزار می‌شود.

وی افزود: حضور زائران از فرهنگ‌ها، زبان‌ها و کشورهای مختلف در اماکن زیارتی در مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین منا و عرفات آمیزه‌ای زیبا از فرهنگ ملل اسلامی را ترسیم می‌کند و زائر حس وحدت جدایی‌ناپذیر اسلامی را که از برکات حج ابراهیمی است، درک می کند. 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/8818