printlogo


 رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛
گرانی دارو را قبول نداریم/ صدور مجوز ۱۰۰ داروخانه اینترنتی
گرانی دارو را قبول نداریم/ صدور مجوز ۱۰۰ داروخانه اینترنتی
کد خبر: 8552
رئیس سازمان غذا و دارو، در نشست خبری آنلاین، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت.
به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از مهر؛ «بهرام دارایی»، روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

رئیس سازمان غذا و دارو، در ابتدا با اشاره به موضوع گرانی دارو که در چند ماه گذشته سر تیتر رسانه‌ها شده است، گفت: افزایش قیمت چند قلم را نمی‌توان به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد. زیرا، این افزایش قیمت شاید مشمول ۵ درصد بازار دارویی کشور باشد.

دارایی به پوشش بیمه‌ای ۲۵۰ قلم دارو اشاره کرد و افزود: این ۲۵۰ قلم دارو، شامل داروهایی است که سال گذشته دچار تغییر قیمت شده‌اند.

وی به موضوع صادرات دارو اشاره کرد و گفت: با سندیکاها تفاهم نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا شرایط صادرات دارو تسهیل شود.

دارایی ادامه داد: برای صادرات دارو یک خط ویژه ایجاد کرده‌ایم تا بتوان راه را برای گسترش بازار دارویی ایران در سایر کشورها هموار ساخت.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر نتوانیم راه را برای صادرات دارو باز کنیم، تولیدات داخلی بعد از مدتی متوقف خواهد شد. مثل تولید واکسن‌های کرونا که یکی از اهداف، توسعه صادرات واکسن بوده است.

دارایی به وضعیت تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: در موضوع تجهیزات پزشکی، گرفتار ارز ترجیحی هستیم.

وی ادامه داد: در تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی، سهمیه ویژه نداریم و بر اساس نیازسنجی معاونت‌های درمان و توسعه وزارت بهداشت، ارز مورد نیاز به تأمین تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو به سامانه تی تک اشاره کرد و گفت: کنترل و نظارت بر مصرف بهینه کالاهای سلامت محور، با توسعه زیرساخت‌های سامانه تی تک اتفاق می‌افتد.

وی افزود: پس از سه سال از بسته شدن فهرست دارویی کشور ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعب‌العلاج وارد فهرست دارویی شد.

دارایی گفت: حسن این کار این است که وقتی شعار می‌دهیم که نیازمند تولید داروهای روز دنیا با اثربخشی بالا هستیم نیاز به جذب جوانان نخبه داریم و باید راه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز کنیم.

وی ادامه داد: این راه به شکل نامناسبی در سه سال قبل بسته شده بود و با بستن فهرست دارویی کشور ادامه این راه میسر نبود.

دارایی گفت: با باز شدن فهرست دارویی این اجازه را به شرکت‌ها می‌دهیم که تحقیق و توسعه را ادامه و داروهای جدید و فناوری‌های جدید را وارد کشور کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: داروخانه‌ها تنها محلی هستند که می‌توانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیر خشک و برخی موارد را داشته باشند و این موارد را برای فروش ارائه بدهند. بنابراین تنها مسیر فروش دارو از طریق اینترنت، داروخانه‌ها هستند و ۱۰۰ داروخانه در این زمینه تاکنون مجوز گرفته‌اند.

وی در ارتباط با تحویل دارو درب منزل بیماران خاص، گفت: داروی بیمارانی که به شکل مستمر داروی خاصی را تا آخر عمر دریافت کنند درب منزل به آنها تحویل خواهد شد.

دارایی افزود: این برنامه در قالب پلتفرم‌های اختصاصی و با محوریت داروخانه و مسئول فنی داروساز انجام خواهد شد.

وی گفت: تحویل داروهای خاص بر اساس قوانین در بستر قانونی با حضور مسئول فنی و داروساز انجام و در این فرایند پزشک، نسخه الکترونیک و داروخانه تعریف می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو، به موضوع صادرات دارو به کشور روسیه اشاره کرد و افزود: برای دو کشور ایران و روسیه مهم است که از توانایی همدیگر با خبر باشند. سفرها و مذاکرات به همین جهت انجام می‌شود. قبلاً هم تبادلاتی با کشور روسیه در زمینه دارو و واکسن داشتیم. در سفر اخیر هم نیازها و توانمندی‌های دو طرف مشخص شد. ضریب همکاری دو کشور در زمینه دارو بالا است و در آینده نزدیک نمایشگاه دارویی خواهیم داشت که از طرف داروسازان ایرانی در روسیه برگزار می‌شود.

وی گفت: کشور ما توانایی خوبی برای صادرات دارو به روسیه دارد و با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم‌هایی در زمینه مواد اولیه و دارو قرار گرفته و با عنایت به زیرساخت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، می‌توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

دارایی به تشکیل یک جلسه کمیسیون قیمت در سال جدید فقط برای داروهای تولید اول اشاره کرد و افزود: مشاهدات مردم مربوط به افزایش قیمت داروهای بدون نسخه است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارز دولتی داروهای OTC طی دو سال گذشته و در دولت قبل حذف و نیمایی شد.

وی افزود: بر این اساس مردم شاهد افزایش قیمت داروهای بدون نسخه بودند. به عنوان مثال ارز دولتی قرص ژلوفن در سال ۹۹ به ارز نیمایی تغییر و قیمت آن افزایش یافت.

انتهای پیام/  
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/8552