printlogo


در هفته جاری؛
«باقری» با مقامات فرانسه و انگلیس درباره برجام گفتگو می‌کند
«باقری» با مقامات فرانسه و انگلیس درباره برجام گفتگو می‌کند
کد خبر: 6811
منابع آگاه رسانه ای از دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با مقامات فرانسه و انگلیس در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه هفته جاری و گفتگو درباره برجام خبر می‌دهند.
به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام روزنامه گاردین، مذاکره کننده ارشد ایران قرار است در روزهای آتی با مقام های انگلیس دیدار و درباره موضوع برجام با آن ها گفتگو کند.

«پتریک وینتور» سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در این باره اعلام کرد که «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران یازده نوامبر (پنجشنبه هفته جاری) با دیپلمات‌ های ارشد وزارت خارجه انگلیس دیدار خواهد کرد.

سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در پیامی توییتری در این خصوص نوشت که گفتگو درباره برجام از محورهای رایزنی میان مقامات انگلیس با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که منابع دیپلماتیک فرانسه خبر می دهند که باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز سه شنبه در خصوص برجام با مقامات این کشور دیدار می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.
 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/6811