printlogo


دکتر نمکی:
 پیشرفت تولید واکسن طی یکسال گذشته معادل ۲۰ سال است
 پیشرفت تولید واکسن طی یکسال گذشته معادل ۲۰ سال است
کد خبر: 5673
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کشور در تولید واکسن ۴۰ سال عقب بودیم افزود: با پیشرفت در این حوزه طی یک سال گذشته به اندازه ۲۰ سال جلو افتاده‌ایم.
به گزارش رمزگشانیوز  «سعید نمکی» در آئین رونمایی از واکسن اسپوتنیک وی در البرز با اشاره به اینکه هر هفته پروژه‌های بهداشت و درمان در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور هستیم.

 وی در ادامه با اشاره به شهادت برخی از کادر درمان در پی مبارزه با شیوع کرونا، تصریح کرد: متاسفانه با توجه به تحریم‌ها در ابتدای شیوع بیماری حداقل‌ها را نتوانستیم برای کادر درمان فراهم کنیم و برخی از کادر درمان را از دست دادیم.

نمکی با اشاره به اینکه کمبودهای ما در پی تحریم‌هاست، اضافه کرد: هفته گذشته رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از امروز مخالفتی با ارسال دارو و واکسن برای مردم ایران نخواهیم داشت، این یعنی پیش از آن مخالفت وجود داشته است.

وی یادآور شد: با هدف توسعه فعالیت خود در مقابله با کرونا، هر خبری که در حوزه تولید واکسن وجود داشت را پیگیری و ورود کردیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: مشکلاتی سر راه ما برای مقابله با کرونا وجود داشت اما حضور در وزارت دهانم را بسته و روزی خواهم گفت چه هجمه‌های را تحمل کردیم که تحمل این سختی‌ها در پی بستن دُکان‌هایی است که اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه سپاسگزار بخش خصوصی پاکیزه هستیم، تصریح کرد: برخی هستند که محاسبه کردند از این واکسن برای خود کلاه نمدی درست کنند اما اجازه ندادیم، برای همین هرکاری خواستند کردند و هرچه خواستند گفتند و ما با کمال خونسردی مقابل این هجمه ها ایستادیم.

وی با اشاره حواشی که در پی اظهارات مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت به وجود آمده بود، گفت: قدردان زحمات اصحاب رسانه هستیم، پس از اظهارات آقای جهانپور که در پی خستگی و هجمه‌ها صورت گرفت از او خواستیم که باز هم تحمل کند و موفقیت ما را در حواشی گم نکند.

نمکی ادامه داد: موفقیت امروز با استفاده از دانش بومی به دست آمد؛ در عرصه تولید اقلام دارویی مقابله با کرونا، ماسک و ونتیلاتور یک انقلاب رخ داده و امروز صادر کننده تمامی این اقلام هستیم.

وی یادآور شد: اولین کسی که واکسن وارداتی را دریافت کرد فرزندم بود و اولین واکسن داخلی را نیز رهبر انقلاب دریافت کرد، این نشان می‌دهد که فرزندم را برای واکسن وارداتی گذاشتم ؛ البته باید بگذریم از کسانی که سر در آخور دارند و پشت به مردم می‌کنند.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که واکسن کرونا را تولید می‌کند، گفت: از همان ابتدا متوجه شدیم که با یک معجون از ویروس مواجه هستیم که با اجدادش متفاوت‌ است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز هم کسی نمی‌تواند مدعی شود این ویروس کامل شناخته شده و رفتار آینده آن را می‌توان تشخیص داد، ادامه داد: سوالاتی از ابتدای وجود داشت و ابتدا نمی‌دانستیم بیماری واکسن دارد یا خیر؟ واکسن چند درصد ایمن‌زایی خواهد داشت؟ و اینکه آیا واکسن تولیدی در مقابل با شیوه‌های جدید ویروس‌ ایمن‌سازی خواهد داشت؟

این مقام مسئول تصریح کرد: هیچ بیماری در جمهوری اسلامی ایران پشت در اتاق آی. سی. یو و بیمارستان نماند و این یکی از اولویت‌های ما از ابتدای مقابله با کرونا بود.

وی با اشاره به ابعاد ناشناخته بیمار، تصریح کرد: ناگهان متوجه شدیم همه بیمارستان ‌ها با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شدند ؛ اما امروز تخت آی. سی. یو و اکسیژن تامین شد و هیچ بیمارستانی با کمبود مواجه نیست.

 سفیر ایران در روسیه نیز در این مراسم گفت: تیم پزشکان و محققان تولید واکسن کرونا طی یک سال گذشته زحمات بسیاری را متحمل شدند و نشان دادند همچون هشت سال دفاع مقدس برای سلامت مردم آماده هستند.

 «کاظم جلالی» ضمن تشکر و قدردانی از کادر درمان در راستای مقابله با بیماری کرونا  تصریح کرد: وزیر بهداشت از ابتدای شیوع بیماری درخواست داشتند که در روسیه در راستای مقابله با این بیماری پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در ۲ حوزه پیگیری‌ها آغاز شد، ادامه داد: یکی از اقدامات، تولید مشترک واکسن بود که رایزنی‌ها آغاز شد؛ یکی از اولویت‌های روسیه داشتن استانداردهای کافی برای تولید بود که شرکت آکتور و سیناژن از نظر روسیه این استانداردها را داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات خرید واکسن اسپوتنیک بود که باوجود هجمه‌ها به سرانجام رسید و وزارت بهداشت در این راستا همکاری و همراهی کافی را داشت.

جلالی با اشاره به اینکه این واکسن جزو ایمن‌ترین واکسن‌هاست، اضافه کرد: همجواری ایران، روسیه و ترکیه می‌تواند در این خصوص به عنوان دیپلماسی عمل کند.

وی گفت: انتظار ما از کشور روسیه این است که با رایزنی‌های صورت گرفته با سرعت بیشتری واکسن وارد کنیم.

انتهای پیام/ 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/5673