printlogo


 در گزارشی خطاب به شورای حکام؛
آژانس اتمی: ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را اطلاع داد
آژانس اتمی: ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را اطلاع داد
کد خبر: 4962
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به شورای حکام اعلام کرد که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در تأسیسات غنی سازی نطنز را به طور رسمی به اطلاع این نهاد رسانده است.
به گزارش رمزگشانیوزاز مهر، نشریه وال استریت ژورنال بامداد پنجشنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را به اطلاع این نهاد رسانده است.

این نشریه آمریکایی در گزارش خود به قلم «لارنس نورمن» خبرنگار مستقر در بروکسل، با استناد به گزارش جدیدی که به شورای حکام آژانس اتمی ارائه شده، می‌نویسد: «ایران رسما برنامه‌های خود برای توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته (آی‌آر -۴) در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را به اطلاع آژانس رسانده است».

آژانس در این گزارش به شورای حکام توضیح می‌دهد: «در تاریخ بیست‌ویکم آوریل، آژانس تأیید کرد که در تأسیسات غنی‌سازی نطنز، ۳۰ آبشار حاوی ۵۰۶۰ سانتریفیوژ آی‌آر -۱، شش آبشار حاوی ۱۰۴۴ سانتریفیوژ آی‌آر -۲ ام و دو آبشار حاوی ۳۴۸ سانتریفیوژ آی‌آر -۴ نصب شده تا UF۶ طبیعی را به میزان U-۲۳۵ پنج درصد غنی کنند».

گفتنی است که هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام پس از نشست مورخ ۲۰ آوریل (سه شنبه) این کمیسیون با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «کمیسیون مشترک برجام، در روز سه‌شنبه، کار خود را با تشکیل نشست‌های حضوری در وین ادامه داد. کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای برجام است».

این نشست کمیسیون مشترک به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و به نمایندگی از «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در این نشست حضور داشتند.

مشارکت کنندگان، در جریان پیشرفت‌های حاصل در مباحث مطروحه در وین در خصوص تدابیر مشخص و لازم برای رفع تحریم‌ها و امور هسته‌ای جهت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای مؤثر و کامل آن، قرار گرفتند.

کمیسیون مشترک تصمیم گرفت که کارگروه سومی برای آغاز بررسی تدابیر مرتبط ایجاد شود.

در این نشست، مشارکت‌کنندگان بر عزم خود برای پیگیری تلاش‌های مشترک دیپلماتیک، از جمله در کمیسیون مشترک و از طریق ادامه ارتباطات مجزای هماهنگ‌کننده با همه اعضای برجام و آمریکا، تاکید کردند.

لازم به ذکر است که کمیسیون مشترک طی هفته آتی برای ادامه کار مجدداً تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/4962