وی بابیان اینکه این قرارداد دلاری فاقد تعدیل بوده است، گفت: پیمانکار، این پروژه را با دلار هزارتومانی شروع کرد ولی در سال ۹۰ بهجایی رسید که هزینههای ریالی تکمیل آن علیرغم ثابت بودن قیمت دلار بسیار بالا رفت، بنابراین نیاز به تعدیل قرارداد احساس میشد.
شهردار کرج با اشاره به اینکه در سال ۹۱ هم قیمت دلار از هزار به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد، گفت: با افزایش قیمت ارز، اقداماتی در خصوص ترمیم قیمت قرارداد صورت میگیرد ولی در سال ۹۴ باز به دلیل افزایش قیمت ارز، پیمانکار در تأمین هزینههای پروژه قطار شهری با مشکل مواجه میشود.
کمالی زاده تأکید کرد: با چکشکاری قرارداد، بنا شد هزینههای مربوط به خرید تجهیزات متروکه عموماً خارجی هستند با ارز تأمین شود و درنهایت ۱۷۰ میلیون یورو به این امر اختصاص مییابد.
وی اضافه کرد: در قانون مدنی دستگاههای اجرایی مجاز به انعقاد قرارداد ارزی نیستند ولی اگر منعقد کردند حتماً باید بهصورت ریالی پرداخت کنند.
شهردار کرج ابراز کرد: تا سال ۹۵ بخش ارزی این پروژه با یوروی ۵ هزار تومان پرداخت میشد ولی از سال ۹۶ به دلیل افزایش قیمت ارز پرداختها با مشکل مواجه شد.
کمالی زاده توضیح داد: ما موظف هستیم بخش ارزی قرارداد را بهصورت ریال به پیمانکار پرداخت کنیم و بعد از استعلام از بانک مرکزی، بنا شد بر اساس سامانه معاملاتی الکترونیکی ارز «سنا» ارز به پیمانکار پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه خرید تجهیزات مترو برای پیمانکار بهشدت بالا رفته است، افزود: بهعنوانمثال پیمانکار دو ماه پیش دستگاهی به قیمت ۹۰۰ هزار یورو خریداری کرد. اگر ما میخواستیم هزینه این دستگاه را با ارز ۴ هزارتومانی به پیمانکار بپردازیم باید حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت میکردیم ولی پیمانکار این دستگاه را بیش از ۳۰ میلیارد تومان یعنی به نرخ روز ارز خریداری کرده است.
شهردار کرج اضافه کرد: اغلب دستگاهها و تجهیزات مترو ۱۰۰ درصد وارداتی است و در شرایط فعلی تحریم خرید آنها بهسختی انجام میشود.
کمالی زاده ادامه داد: به دنبال آن هستیم از زمانی که نرخ ارز افزایشیافته و قیمت ارز از ۴ هزار تومان بیشتر شده، از طریق سامانه سنا بتوانیم مابهالتفاوت افزایش ارز در خرید تجهیزات را به پیمانکار پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: ادعای پیمانکار از زمانی که تجهیزات موردنیاز پروژه را بهصورت ارزی خریداری کرده تاکنون، ۳۰۰ میلیارد تومان است.
شهردار کرج تأکید کرد: البته پیمانکار در محاسبات این مبلغ، قیمت یورو را به قیمت روز دیده بود ولی بنا شد در صورتوضعیت نهایی، قیمت روز خرید تجهیزات در سامانه سنا مشخص شود.
کمالی زاده گفت: درنهایت عددی که شهرداری اعلام کرد ۱۳۰ میلیارد تومان و عددی که ذیحساب تعیین کرد ۱۰۳ میلیارد تومان شد.
وی اضافه کرد: در لایحه نرخ تسعیر ارز برای مترو مطرحشده این ۱۰۳ میلیارد تومان پرداخت شود و هزینه خرید مابقی تجهیزات به قیمت روز سامانه سنا پرداخت شود.
شهردار کرج تأکید کرد: بدون شک تصویب لایحه نرخ تسعیر ارز برای مترو نقش به سزایی در تسریع در تکمیل بهموقع این پروژه خواهد داشت.
گفتنی است لایحه نرخ تسعیر ارز برای پروژه قطار شهری با اکثریت آراء تصویب شد.
لینک مطلب: | http://ramzgoshanews.ir/News/item/4116 |