printlogo


با معرفی برگزیدگان؛
 جشنواره ملی امیرکبیر در البرز برگزار شد
 جشنواره ملی امیرکبیر در البرز برگزار شد
کد خبر: 3977
دبیر جشنواره ملی امیرکبیر با اشاره به تجلیل از ۸ برگزیده این جشنواره گفت: امید است جشنواره امیرکبیر در سالهای آتی با کیفیت و وسعت بالاتری برگزار شود.
به گزارش رمزگشانیوز «احمدرضا فیروزی» در آئین تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی طرح‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاربردی کارفرما محور «امیرکبیر» که روز بیستم دیماه سال جاری به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته اتفاقات مهمی در راستای تعامل میان صنعت و دانشگاه توسط اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی و با مشارکت دانشگاهیان استان دنبال شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز و دبیر جشنواره ملی امیرکبیر افزود: هدف اصلی برگزاری جشنواره مذکور این بوده که هم افزایی‌ها و کنار هم بودن‌ها بهتر خود را نشان دهد و خوشبختانه حرکتی انجام شد که می‌تواند ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به ظرفیت خوب موجود در دانشگاه‌ها، حوزه صنعت و کسب و کارهای جامعه گفت: نقطه مغفول مانده این است که چقدر توانسته‌ایم در برقراری تعامل دانشگاه و صنعت موفق باشیم، در این راستا از سوی جهاد دانشگاهی استان و اتاق بازرگانی البرز طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی انجام شد.

فیروزی تاکید کرد: امید است با کسب تجربه در برگزاری نخستین جشنواره ملی امیرکبیر به خروجی‌های بهتر برای برگزاری قوی تر جشنواره در سال‌های آتی دست یابیم و تعاملات میان دستگاه‌ها را از استانی به ملی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به دستگاه‌های اجرایی در مورد برگزاری جشنواره امیرکبیر از خرداد ماه سال جاری دنبال شده است، گفت: طرح‌های کاربردی کارفرما محور به جشنواره ارسال شد و باوجود شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، استقبال خوبی از جشنواره شد و در ۴ گروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و کشاورزی و منابع طبیعی در هر گروه دو اثر برگزیده تعیین شدند.

دبیر جشنواره امیرکبیر از پیشرفت دنیای امروز، سرعت نوآوری و رقابت‌پذیری در این دوران سخن گفت و افزود: این تحولات نشان می‌دهد که صنعت و دانشگاه مانند گذشته نیست و باید تعاملات در عرصه ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر شود؛ راه‌اندازی مراکز نوآوری، بخش R&D ها و فعالیت تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان از نمونه تلاش‌هایی است که در این عرصه انجام شده اما کافی نیست.

وی ضمن تاکید بر تولید سالانه ده‌ها هزار پایان‌نامه در کشور توضیح داد: نزدیک به یک میلیون مورد پایان‌نامه در ایران داک ثبت شده و اگر ۱۰تا ۲۰ درصد این پایان نامه کاربردی شده و برای رفع نیازهای جامعه به کار گرفته شود، یک حرکتی بزرگ است.


استقبال گرم دانشگاهیان از جشنواره ملی امیرکبیر

در بخش دیگری از این مراسم «محمد نبیونی» نیز اظهار کرد: از سوی ۴۵ دانشگاه و مراکز علم و فناوری کشور، بالغ بر۱۰۰ پایان نامه و رساله دانشجویی به دبیرخانه جشنواره امیرکبیر ارسال و توسط داوران در پنج گروه فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین هنر، محتوای این پایان نامه ها قضاوت و داوری شد.

دبیر کارگروه علمی داوری جشنواره امیرکبیر با اشاره به تجلیل از ۸ برگزیده جشنواره امیرکبیر گفت: امید است جشنواره در سال های آتی با کیفیت و وسعت بالاتری برگزار شود.

وی در ادامه افزود: در روزهای اخیر و بعد از اتمام فرصت شرکت در جشنواره، تقاضاهای زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که خواستار اخذ مهلت بیشتر برای ارسال پایان نامه‌ها و رساله های خود به دبیرخانه جشنواره بودند و این نشان می دهد که باید در حوزه اطلاع رسانی این جشنواره از تمامی امکانات استفاده کنیم تا  همه دانشگاه ها و مراکز علمی فناوری بتوانند وارد این عرصه رقابتی شوند.

به گفته نبیونی به جز صنعت، دیگر مجموعه ها از جمله شهرداری نیازمند بهره گیری از ظرفیت پایان نامه ها و رساله های دانشجویی برای حل مسائل موجود درحوزه های پسماند، زیست پذیری شهری، قطار شهری و یا حمل و نقل است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که تنها طرح های کاربردی و کارفرما محور موجب تحول در حوزه های مختلف نیستند، بیان کرد: طرح هایی داشتیم که در گذشته اثرگذاری مهمی در بخش های گوناگون داشته اند اما کارفرما محور نبوده اند، این طرح ها نیز باید حمایت شوند.

جهاد دانشگاهی؛ پل ارتباطی صنعت و دانشگاه

در بخش دیگری از این مراسم، «حامد علی اکبرزاده» دبیر جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز گفت: جهاد دانشگاهی تلاش کرده است که پل ارتباط میان دانشگاه و سایر بخش ها به ویژه صنعت باشد.

وی با اشاره به برنامه ‌یزی جهاد دانشگاهی در بحث حمایت از رساله ها و پایان نامه‌های دانشجویی گفت: جشنواره ملی پایان سال نامه دانشجویی از سه دهه قبل در کشور آغاز شده و اکنون بحث کارفرما محور بودن پایان نامه های دانشجویی در قالب جشنواره امیرکبیر دنبال شده و امید است این کار ادامه یابد.

علی اکبرزاده ضمن تاکید بر اینکه نباید تنها از پایان نامه های کاربردی کارفرما محور حمایت شود، عنوان کرد: دلیلش این است که بحث تجاری سازی رساله ها و طرح های داشگاهی در گذشته وجود نداشت و فلسفه شکل گیری خیلی از دانشگاه های معتبر دنیا، موضوع تربیت نیروی انسانی و هویت بخشی به جوانان صاحب ایده بوده است.

لازم به توضیح است در پایان این مراسم، «محمد صادقی» و «جواد اسماعیلی سریزدی» در گروه فنی و مهندسی، «مصطفی مهین روستا» و «پروین مقدم» در گروه علوم پایه، «سمیه تیموری» و «ایرج بابایی اربوسرا» در گروه علوم انسانی و «آیدا معزی پور» و «افسانه کاغذچی» در گروه کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان برگزیدگان نخستین جشنواره ملی امیرکبیر معرفی شده و از آنها تجلیل شد.

انتهای پیام/ 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/3977