به گزارش رمزگشانیوز «حسین محمدی» گفت: بر اساس دادههای اندازهگیری شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوا در شهرستان کرج، هوای ۹۰ روزه فصل پاییز ۹۹ شامل ۲۲ روز وضعیت ناسالم برای گروههای حساس و ۱۴ روز ناسالم برای تمامی افراد بوده است.
وی با بیان این مطلب اظهار داشت: کلانشهر کرج مسیر ارتباطی استانهای بسیاری با پایتخت است و بدین سبب وسایل نقلیه مختلف شخصی، عمومی، سبک و سنگین از آن گذر میکنند که همه اینها میتواند به افزایش آلودگی هوای شهر منجر شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با میزان آلودگی هوا در کلانشهر کرج در فصل پاییز، تصریح کرد: بدون استثنا، در تمامی روزهای ناسالم مذکور، آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون (PM2.5) آلاینده شاخص شهرستان کرج بوده است که این آلاینده عمدتاً حاصل احتراق سوختهای فسیلی است.
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: بر اساس آخرین سیاهه انتشار تهیه شده برای کلانشهر کرج توسط سازمان حفاظت محیط زیست، خودروها اعم از خودروهای شخصی و خودروهای دیزلی باری و حمل و نقل عمومی و صنایع داخل و مجاور شهر کرج را میتوان به عنوان مهمترین منابع تولیدکننده ذرات معلق کوچکتر از ۵/۲ میکرون (PM2.5) به شمار آورد.
محمدی گفت: استفاده از فیلتر دوده برای ناوگان دیزل، کنترل سوخت مصرفی در صنایع علیالخصوص نیروگاهها، کنترل جدی معاینه فنی خودروهای سواری و باری و گسترش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را میتوان به عنوان مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر کرج دانست که تاکنون به آنها توجه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین سیاهه انتشار تهیه شده برای کلانشهر کرج توسط سازمان حفاظت محیط زیست، بیش از ۴۴ درصد از ذرات معلق اگزوزی منتشر شده از وسایل نقلیه به آلایندگی اتوبوسهای درون شهری اختصاص دارد.
وی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی نقش بالایی در انتشار آلودگی هوا در کلانشهر کرج دارد، از این رو اختصاص بودجه مناسب جهت نوسازی ناوگان فرسوده و یا حتی بهسازی ناوگان و تجهیز آن به فیلتر دوده میتواند نقش قابل ملاحظهای در بهبود کیفیت هوای کرج داشته باشد.
محمدی با اشاره به اینکه خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا یورو چهار با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال و عقد قرارداد با شرکت عقاب افشان جهت خرید ۵۶ دستگاه اتوبوس از نوع اسکانیا یورو چهار مجهز به فیلتر کاتالیست DPF با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال در دستور کار مدیریت شهری کرج قرار گرفته است، تصریح کرد: پروژه بازسازی اتوبوسهای بنز ۴۵۷ نیز با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در دست اقدام است.
وی اضافه کرد: همچنین کنترل بیشتر مجلس، دولت و سایر دستگاههای نظارتی بر سوخت مصرفی صنایع و پایش دقیق و منظم میزان آلایندگی تولیدی آنها علیالخصوص در فصول سرد سال که با پدیده وارونگی دما همراه است، با توجه به سهم قابل ملاحظه آنها در تولید آلودگی هوا در کلانشهر کرج، میتواند بهبود کیفیت هوا را در پی داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: در مبحث سنجش میزان آلایندههای هوا با توجه به فرسودگی چهار ایستگاه متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز به افزایش تعداد ایستگاهها و آنالیزورهای موجود در آنها و افزایش تعداد نمایشگرهای شهری جهت اطلاع رسانی صحیح احساس میشود؛ همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نصب کاتالیست و فیلتر دوده بر روی اتوبوسها و تاکسیهای درون شهری، به نتیجه رسیدن و راهاندازی پروژه مترو، راه اندازی خطوط بی. آر. تی و طرحهای تشویقی مانند عرضه موتورسیکلتهای برقی و خودروهای هیبریدی، افزایش پیاده راهها و مسیر دوچرخه نیز میتواند در این خصوص مؤثر باشد.
وی اظهار کرد: در این خصوص تاکنون تغییر ساختار تشکیلات محیط زیست در وزارت کشور و در نظر گرفتن ساختار یکپارچه محیط زیستی برای مدیریت کلانشهرها و اعمال نظارت بیشتر در بحث صنایع آلاینده هوا توسط دستگاههای نظارتی موجود همچنین در زمینه مطالعات کاهش آلودگی هوای شهر کرج برنامه راهبردی عملیاتی کاهش آلودگی هوا و بهبود هوای شهر کرج به همت شهرداری کرج و دانشگاه تهران انجام شده است.