printlogo


 اروپا، درگیر دو ویروس مرگبار
 اروپا، درگیر دو ویروس مرگبار
کد خبر: 3516
همزمان با تشدید شیوع ویروس کرونا در اروپا، با شناسایی مواردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در برخی کشورهای اروپایی از جمله هلند، آلمان، لهستان و ... از ماه گذشته، مقامات این قاره وضعیت هشدار اعلام کرده و ضمن اتخاذ تدابیر بهداشتی، هزاران گونه جانوری آلوده به این ویروس را معدوم کرده اند.
به گزارش رمزگشانیوز به نقل از ایرنا؛ کشورهای اروپایی با تشخیص نمونه‌های جدید بیماری آنفلوآنزای پرندگان برای پیشگیری از گسترش این ویروس به دیگر گونه‌های جانوری و به خصوص انسان‌ها، ناگزیر از معدوم سازی برخی حیوانات آلوده شدند.

شیوع این ویروس خطرناک در اروپا همزمان با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس مرگبار در این قاره، نگرانی مضاعفی را برای مردم و مسئولان کشورهای این حوزه ایجاد کرده است. تاکنون نزدیک یک و نیم میلیون نفر در اروپا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که بیش از ۳۳۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

در میان کشورهای اروپایی هلند، روسیه، قزاقستان، آلمان و دانمارک از وجود این بیماری به طور گسترده در مزارع و مرغداری های این کشورها خبر داده‌اند.

وزیر کشاورزی هلند از ابتلای بیش از ۳۵ هزار مرغ خبر داده و گفت: پس از کشف نوع جدید آنفلوآنزای پرندگان در آلتفورست (در ۱۰۰ کیلومتری آمستردام، پایتخت این کشور) که حدود ۳۴ مرغداری را در خود جای داده اقدام به معدوم کردن پرندگان کرده اند.

از ماه گذشته که خبر افزایش چشمگیر نمونه‌های بیماری درمیان پرندگان و دیگر گونه‌های جانوری هلند خبرساز شده بود مقامات این کشور با اتخاذ تدابیر شدید بهداشتی به مقابله با شیوع این بیماری برخاستند. از جمله برخی اقدامات سخت گیرانه بهداشتی در مرغداری‌ها، مزارع و محوطه‌های تجاری در رابطه با این نوع حیوانات اعمال شد و نمایش پرندگان زینتی و آبزی ممنوع شد. همچنین در باغ وحش‌ها از صاحبان پرندگان آبزی خواسته شد تا با مراقبت‌های ویژه از پرندگان، از تماس آنها با فضولات پرندگان وحشی دیگر جلوگیری کنند.

هلند که بزرگترین صادرکننده گوشت مرغ و تخم مرغ در کل اروپاست، به سرمایه‌گذاری در صنعت مرغداری توجه بسیاری کرده است. در حال حاضر، مرغداری با ۱.۶ میلیارد یورو در آمد، صنعتی پرسود در هلند محسوب می‌شود که هزاران شغل برای نیروی کار این کشور در مرغداری‌ها و موسسات مربوطه فراهم کرده است. بنابراین اقدامات و تدابیر ویژه برای کنترل این بیماری در دستور کار این کشور قرار داده شده است.  


در شمال آلمان نیز شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ایالت شلوینگ هلستین گزارش شده است. وزارت کشاورزی این ایالت مرکزی پنج شنبه گذشته با بیان اینکه این ویروس به نمونه‌های دیگر پرندگان وحشی نیز سرایت کرده، به طور رسمی از معدوم کردن آنها خبر داد.

در انگلیس هم روز دوشنبه هفته گذشته به خاطر وجود این ویروس دستور معدوم سازی نزدیک به ۱۳ هزار پرنده در مرغداری صادر شد.

براساس اعلام خبرگزاری رسمی فرانسه، به دستور مقامات این کشور به دلیل افزایش گسترده نمونه های این بیماری در کشورهای همسایه، برخی مناطق را در حالت هشدار حداکثری قرار گرفتند. تقریبا نیمی از بخش های دولتی فرانسه با عنوان مناطق پرخطر طبقه بندی شده در حالی که در دیگر نقاط کشور وضعیت هشدار متوسط اعلام شده است.

دولت فرانسه در حکم رسمی خود در بولتن خبری گفت: وجود این ویروس در حیوانات وحشی نزدیک مرزهای فرانسه، این سطح از مراقبت های اضطراری را توجیه می کند.

دولت دانمارک نیز به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا از راسوها که تاکنون ۱۲ مورد انتقال از آنها به انسان شناسایی شده، برنامه معدوم سازی ۱۵ تا ۱۷ میلیون از این نوع حیوان را در برنامه سلامت خود قرار داده است.

علاوه بر اروپا، در برخی کشورهای آسیایی همچون ژاپن و قزاقستان نیز نمونه‌های بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده است.  

به گفته ارگان‌های بهداشتی و غذایی اتحادیه اروپا، این بیماری در میان پرندگان بسیار مسری است، اما خطرات انتقال آن به انسان کم است. با این حال، در گذشته موارد انتقال آن بیماری به انسان گزارش شده است و در صورت بروز، می‌تواند کشنده باشد. به همین خاطر اتخاذ اقدامات بهداشتی پیشگیرانه ضروری می‌نماید تا با اقدام به موقع، از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری به عمل آید.   

شیوع گسترده آنفلوآنزای مرغی طی ماه گذشته در اروپا سبب شده اتحادیه اروپا از کشورهای عضو، خواستار افزایش نظارت بر بیماری آنفلوانزای پرندگان در میان پرندگان وحشی و خانگی شود.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/3516