printlogo


نویسنده و کارگردان البرزی:
وسوسه؛ لایه‌های پنهان آسیب‌های اجتماعی را روایت می‌کند
وسوسه؛ لایه‌های پنهان آسیب‌های اجتماعی را روایت می‌کند
کد خبر: 3477
هنر آمده با زبانِ گیرای خود به آسیب‌های جامعه بپردازد تا با داشتن آگاهی بیشتر و شناخت دقیق‌تر به کمتر شدن آمارهای موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمکی کرده باشد. آزاد ناظریان نویسنده و کارگردان البرزی؛ با تحقیق و پژوهش یکساله، مجموعه‌ای 9 قسمتی از روایتِ زندگیِ قربانیان آسیب‌های اجتماعی تهیه و تولید کرده است.
به گزارش رمزگشانیوز فرزانه یوسفیان- کم نیستند مشکلات جامعه که برای پیدا کردنِ بهترین راه حل به دنبال سخت‌ترین‌شان می‌رویم. تصور می‌کنیم هرچه پیچیده‌تر باشد بهتر از آب درمی‌آید. گاهی تصور اینکه می‌توان با بیانی متفاوت‌ مسیر رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کرد برایمان کمی دور از ذهن است. چه بسیار مشکلات اجتماعی در جامعه که با زبانِ تند و بیانی یکنواخت و معمولی نتوانسته حتی برای لحظه‌ای هم که شده تاثیری کوچک در ذهنِ آدمیان بگذارد و چه خوب که بتوان به دنبال راهی گشت که هم اثر گذار باشد و هم مانا و ماندگار.

متاسفانه بسیارند آسیب‌های اجتماعی که از در و دیوار شهر بالا می‌روند و آمارشان سر به فلک می‌کشد. اقدامات بسیاری از سوی مسئولان مربوطه انجام می‌شود اما گاهی برای زدنِ دکمه نهایی که همان اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم است، نمی‌توانیم اقدامی در خور انجام می‌دهیم. این بار اما هنر به میان آمده تا برای پرداختن به آنچه دردِ جامعه است آستین‌ها را بالا بزند و وارد میدان شود. اگر هنر این باشد که تنها یک فرد را نسبت به مسائل اجتماعی جامعه آگاه‌تر کند، رسالتش را به درستی انجام داده است.

هنر آمده با زبانِ گیرای خود به آسیب‌های جامعه بپردازد تا با داشتن آگاهی بیشتر و شناخت دقیق‌تر به کمتر شدن آمارهای موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمکی کرده باشد. آزاد ناظریان نویسنده و کارگردان البرزی؛ با تحقیق و پژوهش یکساله، مجموعه‌ای 9 قسمتی از روایتِ زندگیِ قربانیان آسیب‌های اجتماعی تهیه و تولید کرده است.

آزاد ناظریان در خانواده‌ای پر جمعیت و به بیانِ خودش دوست داشتنی بزرگ شده است، وی از خانواده‌اش اینگونه می‌گوید: پدرم نگهبانِ شریف در یک کارخانه خصوصی بود و تمام بچه‌هایش را با نان کارگری بزرگ کرده و افتخارم این است که از یک خانواده کارگرمآب هستم و امروز می‌توانم با شناسایی آن طبقه که مشکلات آن‌ها را با پوست و گوشت و استخوان لمس کردم، دردها و رنج هایشان را تا اندازه ای و به درستی در آثاری که تهیه می کنم، منتشر کنم.

او از 7 سالگی و در مدرسه با گروه‌های تئاتر آشنا می‌شود که همان باعث علاقه‌اش به رشته تئاتر و کارگردانی می‌شود. ناظریان دراین باره می‌گوید: در گروه های تئاتری مدرسه فعالیت می کردم. آقای بازرگان مربی بود که زحمت آشنایی ما با این عرصه را می‌کشید که چگونه بر روی سن و صحنه، نمایش‌هایمان را اجرا کنیم.

وارد دانشگاه می‌شود و رشته تئاتر را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند، او در توضیح تحصیلش می‌گوید: به صورت حرفه‌ای از سالی که در دانشگاه رشته تئاتر با گرایش کارگردانی را انتخاب کردم با مقوله فرهنگ و هنر به صورت جدی آشنا شدم. بعد از فارغ التحصیلی در این رشته دوره فیلم‌نامه نویسی را هم نزد استاد نصرالله قادری آموختم و پس از آن با تلفیقی از متدها و تجربه‌هایی که در سال‌های متمادی در حوزه بازیگری کسب کرده بودم، آموزشگاه بازیگری براساس متد آدلر را تاسیس کردم. اخیرا نیز متدی دیگر با نام «آزاد» مد نظرم است و در تلاش هستم این متد را از راه دور و در فضای مجازی منتشر کنم.

دغدغه‌‌ی من پرداختن به مسائل اجتماعی جامعه است

او مهمترین مسئله و دغدغه در عرصه هنر را، مسائل جامعه می‌داند و ادامه می‌دهد: دوست داشتم با نگاه پیشگیرانه به عنوان یک هنرمند آسیب‌ها را شناسایی کنم و بدون پیش داوری و توصیه، آن‌ها را در همان فرم به مخاطب‌هایم انتقال دهم تا خودشان بتوانند در این باره قضاوت کنند.

ناظریان به جز گریم، طراحی صحنه و طراحی لباس، فعالیت‌های بسیاری در بخش‌های نویسندگی و کارگردانی داشته است، او درخصوص فیلم‌هایی که تهیه کرده، می‌گوید: نویسندگی و کارگردانی نخستین فیلم استان البرز با نام مرگ قهرمان رالی را که  توسط سیما فیلم تهیه شده بود برعهده داشتم. بهمن دان، فرخناز منافی ظاهر، اسماعیل خلج، محسن افشانی و...، بازیگران این فیلم بودند. بعد از آن نخستین فیلم استان البرز را که تمام نیروی انسانی و عواملش از هنرمندان این استان بودند با نام «گرگ‌های شیشه‌ای» تهیه و تولید کردم. این فیلم که تمامی بازیگرانش از شاگردان من در آموزشگاه سینمایی رها فیلم البرز بودند از طریق ویدئو رسانه خانگی منتشر و توزیع شد.

او ادامه می‌دهد: کارگردانی و نویسندگی فیلم های داستانی سرعت، جنس سوم و بی ام تی و تله فیلم پسر خوانده را نیز برعهده داشته‌ام. سریال حادثه سواران نیز به نویسندگی و کارگردانی من به سفارش شبکه سه در حال تولید بود، اما به دلیل اینکه متاسفانه تهیه کننده این سریال فوت شدند، در بخش پس‌تولید عقیم ماند و به مرحله پخش نرسید. اخیرا هم سریال وسوسه را به سفارش معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان البرز تهیه و تولید کرده‌ام.

وسوسه؛ نخستین سریال بلند استان البرز
کارگردان وسوسه این مجموعه را نخستین مجموعه بلند استان البرز می‌داند و می‌گوید: وسوسه نخستین سریال بلند استان البرز است که 9 قسمت آن هم در پلتفرم معروف و پربیننده فیلیمو پخش شده و موجود است و هم برای دانلود در سایت سلام سینما، بارگذاری شده است. بیش از یک ماه دیگر نیز نسخه اینترنتی این مجموعه در اختیار یوتیوب که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا به صورت رایگان در دنیا منتشر شود.

ناظریان نزدیک به یک سال با بررسی پرونده‌های اجرای احکام دادگستری استان البرز، زمان تحقیق و پژوهش برای ساخت مجموعه وسوسه اختصاص داد. او درباره این پژوهش می‌گوید: از اجرای احکام پرونده های بسیاری را بررسی و از میان آن ها 9 پرونده را برای ساخت مجموعه وسوسه انتخاب کردم، زیرا معتقد بودم پتانسیل تبدیل شدن به درام را دارند و تصمیم گرفتم به فیلمنامه تبدیل‌شان کنم. در کنار بازیگرانِ استان البرز، طبق فراخوانی که در کشور منتشر کردیم از علاقمندان در رشته بازیگری که تاکنون در هیچ فیلمی بازی نکرده‌اند، در نقش های اصلی، فرعی و مکمل استفاده کردیم که خوشبختانه خروجی هم بسیار جذاب و دیدنی شد. در فیلیمو با خواندن نظرات مخاطبان که مجموعه وسوسه مورد استقبال‌شان قرار گرفته بود، خستگی از تن ما خارج شد. برای من بسیار جذاب است که می‌شود برنامه‌های سرگرم کننده، آموزشی و جذاب بدون استفاده از سوپراستارها و بازیگران چهره ساخت.

روایت زندگی قربانیان جرایم اجتماعی در قابِ تصویر
او درباره کارگردانی مجموعه وسوسه می‌گوید: کارگردانی وسوسه کار سختی بود. آن هم برای زمان بسیار محدودی بود که برای تولید این مجموعه در اختیار داشتیم. از طرفی اکثر عزیزانی که می‌خواستند در این فیلم بازی کنند، تجربه‌ی بازیگری نداشتند و همین امر یکی از خطراتی بود که ممکن بود به این کار آسیب بزند. زمان کم، عدم استفاده از بازیگران چهره و سرمایه بسیار محدود، مواردی بود که کار را کمی سخت و نگران‌کننده کرد که خوشبختانه خروجی آن بسیار جذاب بود.

کارگردان البرزی با تکیه بر آسیب‌های اجتماعی و روایت زندگی قربانیان، مجموعه وسوسه را تهیه و تولید کرده، او در این خصوص می‌گوید: در این مجموعه از داستان‌های واقعی الهام گرفتیم. داستان‌هایی که از لحاظ مضمون به هم بی ارتباط نیستند و همه به جرم‌هایی از جمله تجاوز به عنف، خیانت، قتل های آنی و... مربوط می‌شوند.

ناظریان تاثیر هنر را در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر می‌داند و در ادامه می‌گوید: مدیوم و کادری که بنده در آن کار می کنم بسیار می تواند موثر باشد، منوط بر اینکه از سوی مسئولان و دوستانی که بر صندلی و کرسی حوزه‌های خانواده، اعتیاد و مسائلی که به پیشگیری مربوط می‌شود؛ تکیه زده اند، حمایت شود. شاید وسوسه هیچ وقت ساخته نمی شد، مگر با تشخیص دکتر مهدی جوهری که سه سال گذشته معاون پیشگیری از وقوع جرم استان البرز بودند و در حوزه های تجاوز به عنف، خیانت، آدم ربایی، قتل و... پرونده‌هایی از اجرای احکام دادگستری را برای تحقیق در اختیار بنده قرار داد که با بررسی این پرونده ها موفق شدم این مجموعه 9 قسمتی را تهیه و تولید کنم. اگر وسوسه به نوعی در مسیر پرواز قرار گرفته است، دو بال داشته که یکی آقای مهدی جوهری معاون وقت پیشگیری از وقوع جرم استان البرز و دیگری آقای مهدی افتخاری دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه بودند.

هنر سینما و تاثیر آن در کاهش آسیب‎های اجتماعی
او هدف از ساختن مجموعه وسوسه را این‌گونه بیان می‌کند: دیدن این نوع برنامه‌ها می تواند در بحث پیشگیری کمک کننده باشد. مخاطبان با مشاهده‌ی آثاری که در حوزه پیشگیری و آسیب شناسی تهیه و پخش می‌شوند، در درد و رنج افرادی که به آن‌ها تجاوز و یا خیانت شده است شریک ‌می‌شوند و از تجربیات آن ها استفاده می‌کنند. در وسوسه اطلاعات واقعی به مردم منتقل می‌شود و مردم با دیدن این فیلم حواس‌شان بیشتر جمع می‌شود. گرچه به ظاهر جامعه‌ای امن داریم اما در لایه‌های پنهان و مستتر جانیان و تباهکاران مانند جوامع دیگر دنیا نفس می‌کشند و منتظر فرصت‌اند تا بتوانند این فرصت را از طریق مردم به دست بیاورند و از این طریق دغدغه‌ها و نیازهای خودشان را برطرف کنند. مطمئنا ساخت چنین برنامه هایی می تواند تاثیر جدی در کاهش جرم و جنایت در کشور داشته باشد.

ناظریان درباره مشکلات موجود در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون استان البرز می‌گوید: مشکلات بسیار زیاد است. اما شاید یک راه بتواند تمامی مشکلات لاینحل را حل کند و آن نیز تعامل و همکاری مسئولین با هنرمندان است. اگر افرادی که بر صندلی‌های شورای شهر، شهرداری، استانداری، فرمانداری و... تکیه زده‌اند، دغدغه‌مندتر و در کنار هنرمندان باشند، اتفاق‌های ویژه‌ای در مسیر حل مشکلات هنرمندان می‌افتد. نبود سرمایه در این مبحث می تواند آزار دهنده باشد، سرمایه‌های بسیار زیادی در شهرداری و شورای شهر است که می شود بخشی از آن را به آثار فرهنگی اختصاص داد. امیدوارم این عزیزان هنرمندان استان را جدی بگیرند. من به همراه عزیزانی که 14، 15 سال است آن‌ها را پرورش داده‌ایم، آمادگی کامل داریم که مجددا برنامه‌های جذاب و پُر بیننده که در ذات خودشان مسئله پیشگیری نهادینه شده است، تهیه و تولید کنیم.

شهلا احمدیان، احسان اظهری، سید احمد امامیه، امیدبیگلو، سپیده توکلی، علی جعفری، مژگان چارانی، عادل حبیب زاده، حسین حسنلو، علی حیدر علی زاده، مرجان خلج، معین خدیوی، حمیدرضا دهقان، مونا دلداری، احسان رضایی، کیومرث زرانگوش، حمیدرضا ساسانی، مهدیه سندیانی، حامد سوری، مرتضی ستارپور، سید امین ضیایی، کمیل علیپور، یوسف عزیزی، کمیل عطایی، سپید علیپور، همایون فرهمند، سوگل فرامرز، شهرزاد فاطمی، کریم قلی زاده، علیرضا کبیری، سیاوش کردنژاد، حامد کاویانی، امیر کسری نژاد، سعید گل محمدی، رضا مزیکی، احسان مرزبانیان، ساسان نجفی نژاد، رشید نقی پور، کوروش نداف و پری ندیمی، بازیگران 9 قسمت مجموعه وسوسه هستند.

سایر عوامل سریال می‌توان به آزاد ناظریان نویسنده و کارگردان، محمد ناظریان تهیه کننده، الیاس صفدری مدیر تصویر برداری، مسیح سراج مدیر صدابرداری، کمیل عطایی دستیار اول کارگردان، طناز بهروزییان منشی صحنه، حمیدرضا ساسانی مدیر تولید، عادل حبیب‌زاده مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای، مرتضی صادقی نایینی طراح چهره‌پردازی، مژگان چارانی طراح لباس، علیرضا کبیری جانشین تولید، احسان مرزبانیان مدیر تدارکات، مرجان خراسانی مشاور فیلمنامه و فرزین فروتن عکاس اشاره کرد.

مجری طرح مجموعه وسوسه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان البرز و مجری اجرا آموزشگاه رها فیلم البرز است.

F.Yousefianpour@Gmail.com
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/3477