به گزارش رمزگشانیوز؛ فرشاد مومنی که با موضوع «اقتصاد سیاسی جذب سرمایه خارجی با تمرکز بر توافق جدید میان ایران و چین» و در یک نشست مجازی اینستاگرامی از موسسه دین و اقتصاد سخن میگفت، تأکید کرد: تمام دنیا میگویند چینیها بیاخلاق، خشن و سرکوبگر، فاسد هستند و قرارداد خارجی چه در قالب انتقال تکنولوژی باشد چه در قالب جذب سرمایهی فیزیکی باشد در شرایطی که بستر نهادی ما ضد تولیدی و کج کارکرد و پر فساد هست قطعاً به نفع طرف خارجی و به شدت به ضرر ما تمام خواهد شد.
او با اشاره به اینکه چند برابر سناریوهای احتمالی جذب سرمایه گذاری خارجی فرار سرمایه و اتلاف درآمدهای ارزی داریم، بر اولویت جلوگیری از فرار سرمایه کشور بر جذب سرمایه گذاری خارجی تأکید کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: کارشناسان معتقدند هیچ کشوری حق ندارد سراغ وامگیری خارجی برود، الا اینکه ابتدا از طریق مطالعههای کارشناسی محرز شده باشد که تنگنای اصلی و عمدهاش کمبود ارز است. از سال ۸۵ تا کنون که کشور وارد تحریمها شده است بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار را نابود کرده است. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ دولت آقای روحانی ۴۷۱ میلیارد دلار درآمد ارزی مستقیم از محل صادرات به گونههای مختلف داشته است. این در حالی است که در کل سالهای جنگ کل درآمدهای ارزی به ۱۲۰ میلیارد دلار نمیرسید.
مومنی با اشاره به نمونههای تاریخی متعدد از جمله قرارداد فین کن شتاین تکیه به یک قدرت خارجی برای مواجهه با یک قدرت خارجی دیگر را تجربهای شکست خورده دانست و تأکید کرد: آویزان قدرتهای دیگر شدن امنیت نمیآورد.
او متذکر شد: ما به گونه توهمآلودی روی بعضیها انتظاراتی بار میکنیم که در سابق برای لوتیهای محله بار میکردیم. هیچکدام از خارجیها لوتی محله نیستند و به گواه شواهد تاریخی بو میکشند و هر آن چیزی که منافعشان را تأمین کند ولو با رسوایی و بیآبرویی و ظلم و جنایت انجام میدهند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به کلام معصوم گفت: حد خودتان را بفهمید؛ استفاده از تضاد ابرقدرتها توهم است. این استراتژی نیازمند داشتن سطح بسیار بالایی از بلوغ اندیشهای و قابلیتهای سطح بالای اجرایی است. با هوسرانی و شوخی و بازیچه قرار دادن مسائل حیاتی چیزی جز توهم حاصل نمیشود.
این صاحب نظر اقتصاد توسعه با تأکید بر این که باید به جای ترویج اندیشه اتکاء به دیگران روی ارتقاء بنیه تولیدی و پیوند حکومت با مردم ایران کار کنیم، گفت: راه نجات ما از این مسیر میگذرد.
وی همچنین با اشاره به این که به طرز فاجعهآمیزی فاقد صلاحیتهای بایسته در تنظیم قراردادهای کارآمد برای کشور هستیم، گفت: پژوهشها نشان میدهد که جنگ حقیقی و اصلی بر سر منافع ملّی در گات و WTO قبل از اینکه جنگ اقتصادی باشد جنگ حقوقی است. بدین معنا ما باید متخصصهای بسیار سطح بالا داشته باشیم که به حقوق قراردادهای بینالمللی در زمینه سیاسی، اقتصادی و حیطههای دیگر مسلط باشند. اما برای نمونه قراردادهایی که با فوتبالیستهای خارجی میبندیم نگاه کنید. شما ملاحظه کنید که ما توانستیم در یک قرارداد خارجی با فوتبالیستها آبرومند برخورد کنیم؟!
فرشاد مومنی با انتقاد از کسانی که دل به شکست ترامپ بستهاند، به ضعف فهم سیاست خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران خیلیها فکر میکنند اگر ایران با آمریکا مشکل خود را حل کند، همه مسائل حل میشود. کارنامه جذب سرمایه خارجی در دوره ۱۳۵۲ و ۱۳۵۶ که ایران و آمریکا در قلّه روابط صمیمانه و نزدیک استراتژیک بودند و ایران یکی از قلّههای کارنامهی اقتصادی خودش را از نظر رشد اقتصادی تجربه میکرد، نشان میدهد از ۹۷۲ شرکت خارجی به ثبت رسیده حدود ۶۲۰ شرکت در زمینه دلالی، بیمه، بازرگانی، رستوران و هتلداری و ۲۰۶ شرکت در زمینه ساختمان فعال بودند.
وی گفت: پیام این موضوع این است، زمانی که بستر نهادی به رانت و فعالیتهای غیر مولّد پاداش میدهد خارجیها منگل نیستند، تحت هر عنوانی بیایند در همان زمینههایی فعال میشوند که برای آنها با کمتر زحمت بیشتر سود را به همراه داشته باشد.
مومنی متذکر شد: ممکن است گفته شود این مثال برای قبل از انقلاب بود. سندهای رسمی موجود در ایران نشان میدهد در آن زمینهها به هیچ وجه قوّت پیدا نکردیم و رو به جلو حرکت نکردیم. گواهش چیست؟ من از همه کسانی که دل در گروی آینده بهتر ایران دارند دعوت میکنم، صفحات ۵۰ و ۵۱ سند جلد دوم از پیوست شماره دوم برنامه سوم بعد از انقلاب را که در سال ۷۸-۷۹ منتشر شده مطالعه کنند.
وی گفت: این سند توضیح می دهد که جذب سرمایه خارجی در ایران بسیار گران تمام شده است؛ نرخ بهرهای که پرداختیم بین دو تا سه برابر نرخ بهره رایج در دنیا بوده است. علاوه بر این که قراردادها با تحمیلهای غیر قابل توجیه از ناحیه طرف خارجی هم همراه بوده است. این در حالی است که اوضاع و احوال و قدرت چانهزنی ما در شرایط کنونی ده پله از آن زمان ضعیفتر است. ویژگی سوم، این است که این قراردادها به افزایش معنیدار ظرفیتهای تولیدی کشور هم منجر نشد. زمانی که این سند را میخواندم گفتم کاش در مجلس یک نفر بود و میگفت دردتان چه بود که چنین تعهداتی را امضاء کردید زمانی که واجد آن سه ویژگی هست؟
مومنی در نمونه دیگر به قراردادهای خودروسازها با فرانسویها اشاره کرد و گفت: همواره در این قراردادها طرف خارجی به هیچ یک از تعهدات خودش عمل نکرده و در این قراردادها هیچ تنبیهای برای نقض عهد در نظر گرفته نشده است.
این صاحب نظر اقتصاد ایران خطاب به مسئولان و رسانههای کشور متذکر شد: از فاصله شوک اول نفتی تا امروز همیشه هر اتفاق فاجعهآمیزی که در کشورهای نفتی اتفاق افتاده اول در ونزوئلا اتفاق افتاده و بعد با وقفه زمانی دیگری در بقیه کشورها مانند نیجریه، مکزیک اتفاق افتاده است. از کانال جذب سرمایه خارجی قبل از ما ونزوئلاییها سراغ چینیها رفتند و برای صنایع نفت و گاز جذب سرمایه کردند و قابلیت آنها این گونه شد که اکنون برای گذران امور روزمره خودشان این گونه به کمک ما نیاز دارند. در این زمینه چینیها خیری نرساندند اما تا بخواهید به ونزوئلاییها شرّ رساندند. اکنون برای ونزوئلا نه تنها انتظارات از جذب سرمایه اتفاق نیفتاده بلکه میلیاردها دلار بدهی خارجی هم باقی مانده است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بخش مهمی از این توافق آن است که طرف برای ما جاده، راه و راه آهن بسازد که بخش بزرگی از اینها اصلاً عایدی ندارد. بنابراین خیلی خطرناک است یک کشوری برای اموری که عایدی ندارد بخواهد وام خارجی بگیرد.
وی تأکید کرد: کشورهای در حال توسعه باید حواسشان باشد زمانی که بدهی ارزی برای کشور ایجاد میکنند باید وامها معطوف شود به زمینههایی که مستقیماً عایدی ارزی دارد یا به صرفهجویی ارزی قابل پسانداز منجر میشود. باید محصولی که از طریق وامگیری یا جذب سرمایههای دیگر تولید میشود قابل صدور باشد یا قابلیت جایگزینی واردات داشته باشد. حتی جایگزینی واردات به تنهایی کافی نیست.
مومنی در ادامه به فساد موجود در کشور اشاره کرد و گفت: جذب سرمایهی فیزیکی و وام گیری خارجی از یک بستر نهادی کج کارکرد به یقین به گسترش فساد منجر میشود. و رفع فساد بر سرمایهگذاری خارجی اولویت دارد.
وی در ادامه به کتاب «وام دام توسعه نیافتگی» سوزان جرج اشاره کرد و گفت: رشتهای از فعالیتها قبل از وام گیری خارجی باید اتفاق افتاده باشد؛ پس ملاحظه میکنید چقدر حرف سخیفی است اگر بگوییم به دلیل اینکه آمریکاییها از این قضیه عصبانی هستند منتقدان ساکت باشند. پاس گلی بهتر از این نمیتوان به آمریکاییها داد که کسانی با ژست ضد آمریکایی در مملکت این کار را انجام میدهند.
مومنی گفت: وامگیری خارجی با هدف انتقال تکنولوژی نیاز به بسترهای نهادی پیچیدهای دارد و به دلیل اینکه بخش اعظم توانایی چینیها در زمینهی تکنولوژی از طریق سرقت فناوری صورت گرفته و مشهورترین کشور دنیا در بیاعتنائی به قوانین حقوق مالکیت تکنیک هستند دنیا به آنها اجازه نمیدهد قرارداد انتقال تکنولوژی با کسی ببندند، اما مگر میتوانید قرارداد انتقال تکنولوژی ببندید در حالی که اصلاً استراتژی توسعه صنعتی ندارید؟
در حالی که در ۱۵ ساله گذشته بیسابقهترین صنعت زداییها در اثر بیکفایتی سیاستگذاریهایی که انجام شده به ایران تحمیل شده است. واحدهای موجود صنعتی کشور بین یک دوم تا یک سوم از ظرفیتها را استفاده میکنند و دهها ماجرای دیگر که فقط میخواهم بگویم حتی اگر چینیها لوتی بینالمللی بودند تا زمانی که این گرفتاریها را در داخل داریم اتصال به خارج آبی برای ما گرم نمیکند، میخواهد چینی یا آمریکایی یا هر جای دیگری باشد. ما باید قابلیتهای خودمان را در این زمینهها افزایش دهیم و بستر نهادی را فراهم کرده باشیم.
مومنی در ادامه به بیانیه اوباما پس از برجام اشاره کرد و یادآور شد: اوباما گفت این یک توافق مبتنی بر اعتماد متقابل نیست، یک توافق مبتنی بر راستی آزمایی است. تحلیل رویترز این بود که معنای حرف اوباما این است که ما نباید در زمینه تولیدی با ایران به سراغ همکاری برویم. رویترز با اشاره طبقه ممتازه ثروتمند سه میلیونی ایران گفته بود که super rich class دو ویژگی دارد: ویژگی اول اشتهای سیریناپذیر برای مصرفهای لوکس؛ ویژگی دوم برای قیمت هیچ قیدی ندارند.
وی نتیجه گرفت: در اقتصاد سیاسی بینالملل کشوری که میخواهد جذب سرمایه خارجی کند اول باید فکری درباره نابرابریهای ناموجه اساسی کرده باشد وگرنه در مناسبات نابرابر تحت عنوانی که راه برای خارجی باز کنید آن که سیطره پیدا میکند مصرفهای لوکس است. شما میدانید در دوره پس از برجام در بعضی از فروشگاههای تهران که برای ما حکایت اصحاب کهف را به یاد میآورد و قابل تصوّر هم نیست لوستر فروشیهایی وجود داشته که کف قیمت آنها از پانصد میلیون تومان به قیمتهای سال ۹۴-۹۵ شروع میشد. ما راه را برای این تجارت باز کردیم به جای اینکه به تولید توجه داشته باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: در شرایط کنونی که در معرض آسیب پذیریهای ناشی از سقوط قیمت نفت و بازگشت تحریمها و مسئله کرونا هستیم به هیچ وجه شرایط مناسبی نیست و به هیچ وجه در شرایط کنونی هیچ نوع قراردادی را با خارجیها توصیه نمیکنیم.
انتهای پیام/