سازمان بهزیستی کشور از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هرگونه خشونت علیه سالمندان، کودکان یا سایر افراد بدون تأخیر با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا مددکاران بتوانند بهصورت تخصصی مداخله کرده و فرد آسیبدیده را از محیط خطر دور کنند.
جامعه- رمزگشانیوز؛ سازمان بهزیستی کشور نوشت: در گزارش مداخلات سامانه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی آمده است که اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳، تلفن فوریتهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است که همه شهروندان میتوانند در مواقع بروز بحران فردی یا خانوادگی با آن تماس بگیرند.
براساس این گزارش، این سامانه برای مداخله فوری در موقعیتهایی مانند موارد اختلافات خانوادگی حاد و زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران آسیبدیده یا در معرض آسیب، کودکان کار، خیابانی یا قربانی سوءاستفاده جنسی، افراد دارای افکار یا اقدام به خودکشی و موارد کودکآزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری طراحی شده است.
این گزارش یادآور شد: حادثه اخیر سالمندآزاری در آبادان بار دیگر اهمیت آگاهی مردم از نقش و وظایف اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳ را یادآوری کرد. اورژانس اجتماعی در خط مقدم رسیدگی به بحرانهای اجتماعی قرار دارد و هدف آن مداخله فوری، پیشگیری از آسیب و حمایت از افراد در معرض خطر است.
به گفته سید حسن موسوی چلک معاون سازمان بهزیستی کشور، هدف اصلی این سامانه، جایگزینی مداخلات اجتماعی پیشگیرانه بهجای اقدامات قضایی و انتظامی زودهنگام است؛ اقدامی که نقش مهمی در پیشگیری از جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی ایفا میکند.
طبق این گزارش، پس از تماس با سامانه ۱۲۳، مددکاران اجتماعی و روانشناسان اورژانس اجتماعی بلافاصله با فرد تماسگیرنده ارتباط گرفته و در صورت نیاز، تیم تخصصی به محل حادثه اعزام میشود. این تیمها با همکاری نیروی انتظامی، در موارد حساس از جمله خشونت خانگی، کودکآزاری یا سالمندآزاری بهصورت فوری مداخله میکنند تا ضمن محافظت از فرد آسیبدیده، امکان ارجاع او به مراکز تخصصی و امن را فراهم کنند.
اورژانس اجتماعی در سراسر کشور از طریق سه بخش اصلی شامل خط تلفنی ۱۲۳ برای مشاوره و دریافت گزارشها، تیمهای سیار اورژانس اجتماعی برای حضور در محل و مراکز مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی فعالیت میکند.
این گزارش تاکید کرده است که همه خدمات این سامانه رایگان و محرمانه است و در تمام استانها و شهرستانها در دسترس عموم مردم قرار دارد.
بر اساس دادههای ثبتشده در اورژانس اجتماعی از ابتدای فروردین تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ در استان تهران بیش از ۴۳ هزار تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است. بیشترین موارد گزارششده مربوط به اختلافات خانوادگی حاد، کودکآزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی، سالمندآزاری، و حمایت از زنان و دختران آسیبدیده بوده است. از این میان، بیش از ۲۳ هزار مورد کودکآزاری گزارش شده است.
بنا به این گزارش، بررسیها نشان میدهد که ۶۵ درصد از مداخلات اورژانس اجتماعی منجر به حل مؤثر مشکل شده است.
ضرورت تماس در مواقع سالمندآزاری و خشونت خانگی
گزارش بهزیستی یادآور شده است که در حادثه اخیر سالمندآزاری در آبادان، تماس فوری با شماره ۱۲۳ میتواند از ادامه آزار و آسیب جلوگیری کند. چنانچه در این حادثه، تیم تخصصی اورژانس اجتماعی بلافاصله در محل حاضر و روند بررسی و حمایت از سالمند آسیبدیده آغاز شد.
این گزارش افزوده است: تیم اورژانس اجتماعی پس از حضور در محل ضمن گفتوگو با خانواده و بررسی وضعیت سالمند، گزارش مداخله اولیه را تنظیم و جهت پیگیریهای تکمیلی به مراجع قضایی و انتظامی ارسال کرد.