printlogo


تحلیل مجازی کار دست اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار دولت روحانی داد؛
دفاع نامحسوس از «اصل مذاکره» و سه نقطه استغفا
دفاع نامحسوس از «اصل مذاکره» و سه نقطه استغفا
کد خبر: 2020
اینکه استعفای «حمیدرضا ابوطالبی» مستقیما به دفاعش از اصل مذاکره بدون‌ توجه به آنکه طرف مقابل کیست، بستگی دارد یا خیر؛ مشخص نیست ولی آنچه عیان است، خداحافظی یکی دیگر از اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار دولت دوازدهم با حسن روحانی و کابینه‌اش است.
به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از روزنامه اعتماد، روزگاری سفیر ایران در ایتالیا و بلژیک و اتحادیه اروپا بود و روزگاری مشاور سیاسی «سیدمحمد خاتمی»، رییس دولت اصلاحات، اما عصر «احمدی‌نژاد» که فرا رسید همچون بسیاری از اصلاح‌طلبان، سرنوشتی جز خانه‌نشینی پیدا نکرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به عنوان اولین گزینه ایران برای پذیرش مقام نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل معرفی شد ولی واشنگتن به اتهام «دست داشتن در گروگان‌گیری کارمندان سفارت امریکا» از صدور ویزا برای او خودداری کرد.

در ادامه تکذیب‌های حمیدرضا ابوطالبی و دولت تدبیر و امید هم کارساز نشد تا در نهایت او از حضور در سازمان ملل متحد باز بماند و با حکم «محمد نهاوندیان»، رییس‌دفتر وقت رییس‌جمهوری، به عنوان «معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری» مشغول فعالیت  شود.

حضور ابوطالبی در معاونت سیاسی دفتر رییس‌جمهوری تا بیست‌ودوم آبان‌ماه ۹۶ ادامه یافت ولی باتوجه به حضور «محمود واعظی» در دفتر رییس‌جمهوری و پذیرش مسوولیت این نهاد از جانب او، ابوطالبی کم‌کم به حاشیه رانده شد تا اینکه در نهایت جای خود را به «مجید تخت‌روانچی» داد و خود با حکم حسن روحانی به عنوان «مشاور سیاسی» او مشغول فعالیت شد.

ابوطالبی به‌ لحاظ گرایش سیاسی و نوع مواجهه‌اش با مسائل سیاست داخل و خارج جمهوری اسلامی نزدیکی‌های غیر قابل‌انکاری به اصلاح‌طلبان دارد؛ از این‌رو تغییر رویکردها در دولت دوازدهم به‌ویژه در ارتباط با مسائل سیاسی سبب شد تا از او، نقش کلیدی و فعالیت‌هایش در دولت، تنها نامی در توییتر و رسانه‌ها باقی بماند؛ برخلاف «حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری، که بعضا در جایگاه سخنگوی دولت نیز قرار می‌گیرد.

دفاع از مذاکره
خوی اصلاح‌طلبانه ابوطالبی سبب شد تا او ۴ روز پیش در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران پرداخته و در شرایطی از «اصل مذاکره» دفاع کند که گفته‌های مقامات دولتی جمهوری اسلامی چندان با او همسو نبود.

او در توییترش ۸ دلیل برای مذاکره ذکر کرد؛ به ویژه آنکه «‏مذاکره تنها راه تامین دائمی منافع ملی است»، «مذاکره جهت تعامل متوازن است حتی برای به ‌کارگیری سپر و نیزه هم باید به مذاکره باور داشت»، «مذاکره، ارتباطی به اینکه طرف مقابل کیست، ندارد؛ این نادرست‌ترین برداشت از خود مذاکره است» و «بدون پذیرش اصل مذاکره، هیچ راهی برای خروج دائمی از بحران‌ها وجود ندارد.»

استعفای  نابهنگام
پس از این توییت ابوطالبی دیگر حضور خبرسازی در شبکه اجتماعی توییتر نداشت تا اینکه روز گذشته در شرایطی که شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، بدون‌ ذکر هرگونه دلیلی با قرار دادن «سه نقطه» انتهای توییت مختصر و مفیدش اعلام کرد که از مقام خود به عنوان مشاور رییس‌جمهوری استعفا داده است.

 اینکه استعفای او مستقیما به دفاعش از اصل مذاکره بدون‌ توجه به آنکه طرف مقابل کیست، بستگی دارد یا خیر؛ مشخص نیست ولی آنچه عیان  است، خداحافظی یکی دیگر از اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار دولت دوازدهم با حسن روحانی و کابینه‌اش است.


خداحافظی‌ای که در شرایطی صورت می‌گیرد که شیخ اعتدال چه از درون و چه از بیرون با شدیدترین فشارها مواجه است؛ فشارهایی که اگر روزگاری سیاسی بود حالا رنگ و بوی اقتصادی و فرهنگی هم گرفته تا سال پایانی دولت روحانی، مصداق سخت‌سالی باشد و بس.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/2020