printlogo


یادداشتی از فرزانه یوسفیان؛
بازگشایی سینماها در شهری با رنگ قرمز!
بازگشایی سینماها در شهری با رنگ قرمز!
کد خبر: 1979
کرج به حالت قرمز برگشت. اما نه خبری از محدودیت فردی و اجتماعی است و نه تمهیدات بهداشتی مانند گذشته رعایت می‌شود.
به گزارش رمزگشانیوز؛  - فرزانه یوسفیان - رنگ خاکستری نماد کرج شده بود. آن هم به خاطر روزهای آلوده‌ی شهر و نداشتن پالت رنگیِ مناسب بر دیوارنگاره‌ها، نیمکت‌ها و فضاهای بصری که می‌توانست شهر را از تکِ رنگِ کسل‌کننده رهایی دهد. کرونا آمد و رنگ‌ها در سفید و زرد و قرمز خلاصه شد. گویی هیچ کجای شهر هیچ مشکلی ندارد و باید رنگ شهرمان را بر اساس میزان مبتلایان و فوت شدگان ویروس کرونا سنجید.

در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، استان البرز از جمله استان‌هایی بود که متاسفانه رنگ قرمز را نماد ویروس کرونا کرد و با قرنطینه خانگی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توانست روند صعودی را کنترل کند و بعد از گذراندن رنگ قرمز، وضعیت را برای مدتی هم که شده در رنگ زرد نگه دارد. در این مدت فعالیت باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، سینماها، استخرها، تالارها و سایر فضاهای عمومی، تعطیل شد و بسیاری از مشاغل متضرر شدند، اما در این میان باید برای سلامتی یکایک شهروند تمهیداتی درنظر گرفته شود تا بتوان با درصد بسیار پایین مبتلایان و فوت شدگان پیکِ بیماری را پشت سر گذاشت.

تعداد مبتلایان رو به کاهش رفت و محدودیت‌ها یکی پس از دیگری رفع شد. دیگر خبری از تعطیلی رستوران‌ها، کافه‌ها و آموزشگاه‌ها نبود. قرنطینه خانگی دیگر وجود نداشت و فعالیت مشاغل به حالت قبل برگشت و رفته رفته شاهد بالا رفتن نموداری بودیم که دوماه و حتی در روزهای عید نوروز با محدودیت‌های سرسختانه توانسته بودیم آن را کنترل کنیم.

کرج به حالت قرمز برگشت. اما نه خبری از محدودیت فردی و اجتماعی است و نه تمهیدات بهداشتی مانند گذشته رعایت می‌شود. در این میان به جز بازگشایی باشگاه‌ها، تالارها و رستوران‌ها با ظرفیت 50 درصد، از روز اول تیرماه سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی نیز بازگشایی شدند.

اینکه تمامی مشاغل برای ادامه حیات خود نیاز به از سرگیری فعالیت خود دارند؛ درست، اما می‌توان راه حل جایگزینی برای آن یافت. مربی‌های باشگاه در زمان قرنطینه نیز با برگزاری کلاس‌های آنلاین، آموزش خود را ادامه می‌دانند و برخی از فیلم‌های سینمایی اکرانِ آنلاین داشتند. اینکه در زمانی که برای بار دوم دچار پیکِ بالایی در ویروس کرونا شدیم و مانند گذشته به دنبال قرنطینه و ایجاد محدودیت‌های اجتماعی نیستیم کمی غیرقابل باور است. وضعیت پیکِ بیماری مانند روزهای نخست شده، ورود بدون ماسک در تمامی اداره‌های استان ممنوع شده، از تمامی شهروندان خواسته شده از ماسک برای حضور در محیط‌های شلوغ و حتی پارک‌ها و معابر شهری استفاده شود، اما فضاهایی بازگشایی شده است که در تمام مدت نمی‌توان از ماسک استفاده کرد.

چگونه یک فرد در باشگاه، سینما و سالن‌های کنسرت در فضایی بسته، می‌تواند در تمام مدت زمانِ حضور در آنجا از ماسک استفاده کند! از طرفی در برنامه‌های تلویزیونی و آموزشی گفته می‌شود کرونا را جدی بگیرید، از طرفی هیچ‌کدام از دستورالعمل‌هایی که اعلام می‌شود، نشان‌دهنده‌ی عملی کردنِ این شعار نیست. اگر وضعیت شهر کرج قرمز است، چرا فعالیت تمامی مکان‌های تفریحی، آموزشی و رفاهی به حالت قبل برگشته است!

سینما را باید با خیال راحت رفت. از بوفه‌ تنقلات و پاپ‌کورن خرید و برای تماشای فیلم، نگرانِ بیماری و ویروس نبود و از لحظه لحظه‌ی فیلم لذت برد. سینماها همیشه فضایی برای گذراندن اوقات فراغت بوده، اینکه بتوانیم به دور از تنش‌های اجتماعی ساعاتی را به تماشای فیلم بنشینیم می‌توانست فرصتی برای بهتر شدنِ شرایطِ روحی به وجود آورد. حال که رفتن به این فضا خود می‌تواند دلیلی بر استرس ناشی از بیماری باشد، بازگشایی سینماها چه کمکی می‌تواند به بهتر شدن شرایط موجود جامعه کند؟

باتوجه به اینکه سینماهای شهرهایی که ستاد ملی و یا استانی آن‌ها را دارای وضعیت سفید دانسته می‌توانند اکران عمومی خود را آغاز کنند، چرا سینماهای استان البرز با وجود وضعیت قرمز از روزهای نخست تیرماه اقدام به بازگشایی کرده‌اند؟

این مسئله که ویروس کرونا تا ماه‌ها و یا یک سال دیگر با ما همراه است، دلیل بر آن نمی‌شود که بدون درنظر گرفتن شرایط موجود هر شهر اقدام به بازگشایی سینماها و مراکز فرهنگی- هنری کرد. سلامتی مردم را در اولویت بدانیم و نگرانِ این باشیم تمامی مردم باید در سلامت کامل به سر ببرند تا بتوانند از امکانات و فضاهای فرهنگی- هنری، باشگاه‌ها، تالارها و سایر خدمات استفاده کنند.

F.Yousefianpour@Gmail.com
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/1979