printlogo


برگزاری «جشن‌ها و جشنواره‌ها» و کارگاه‌های جشنواره هفدهم تجسمی فجر
برگزاری «جشن‌ها و جشنواره‌ها» و کارگاه‌های جشنواره هفدهم تجسمی فجر
کد خبر: 18995
بخش «جشن‌ها و جشنواره‌ها» و کارگاه‌های آموزشی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران هنری برگزار شد.
فرهنگی، هنری- رمزگشانیوز؛ روابط عمومی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت: بخش «جشن‌ها و جشنواره‌ها»ی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر طی آیینی با حضور هنرمندان از سراسر کشور و هنرمندان از پنج کشور همسایه در موزه گرافیک گشایش یافت. در آیین گشایش این بخش، دبیرکل جشنواره، مدیر موزه گرافیک، استادان بنام تجسمی، مدیران هنری و هنرمندان بخش «سرزمین من» از ۳۱ استان کشور حضور داشتند. همچنین پنج هنرمند و استاد دانشگاه از کشورهای عراق، امارات و کویت نیز در این مراسم شرکت کردند.
بهرام کلهرنیا دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در این مراسم، «مشارکت» را گوهر گمشده فضای هنری کشور عنوان کرد و تغییرات به وجود آمده در اجرای جشنواره را ضامن حضور مجدد هنرمندان در فضای هنری دانست.
کلهرنیا به حضور ۵۳ هنرمند و دبیر هنری از ۳۱ استان کشور در تهران اشاره کرد و گفت: امروز شرایطی فراهم شد که هنرمندان شهرهای مختلف کشور با گالری‌داران پایتخت دیدار و تبادل نظر کردند. این زمینه‌ای برای حضور هنرمندان ناشناس در فضای جدی هنری و امری مبارک است.
در ادامه مراسم، هنرمندان دعوت شده از کشورهای همسایه در سخنانی کوتاه، از حضور خود در ایران ابراز مسرت کردند.
عباد از انجمن دوستی کویت و ایران،گفت: امیدوارم انجمن دوستی ایرانی ـ کویتی به زودی باهم دید و بازدیدهای فرهنگی داشته باشد. وی افزود: ایران و کویت دو کشور بسیار نزدیک به هم هستند. امیدواریم در این محیط جدید دوستی ایجاد شود و بتوانیم از طریق هنر و فرهنگ به‌هم نزدیک شویم.
حیدر بغلاوی استاد هنر بصره نیز در این مراسم ضمن ابراز امیدواری از برقراری روابط هنری با هنرمندان ایران گفت: هنر ایرانی با چهار یا پنج جمله توصیف نمی‌شود.
مازن از انجمن خوشنویسان بغداد سخنان خود را با یادی از میرعماد آغاز کرد و گفت: خوشحالم به عنوان رئیس انجمن خوشنویسان عراق در ایران هستم. میرعماد جریان بزرگی در خط عربی ایجاد کرد؛ اثر کار او هنوز زنده است. برای همین همیشه برگزیدگان مسابقات خطاطی ایرانی‌ها هستند.
فلاح از انجمن نقاشان بغداد نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در تهران گفت: من در دانشگاه، تاریخ ایران را خوانده‌ام و در فضای مجازی ایران و تحولاتش را دنبال می‌کنم، ولی آن‌چه در واقعیت می‌بینم خیلی متفاوت است.
نرجس نورالدین از گالری‌داران امارات نیز در این مراسم با اشاره به اصالت ایرانی خود به فارسی صحبت کرد و گفت: ما در همه نمایشگاه‌هایی که در امارات برگزار می‌شود، آثار بزرگی از ایرانی‌ها داریم، اما دوست داریم با هنرهای جدید و هنرمندان جوانان ایران آشنا شویم.
بخش «جشن‌ها و جشنواره‌ها»ی جشنواره هفدهم تجسمی فجر که با همکاری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برگزار شده است، از مجموع ۲۰۰ پوستر منتخب با مضمون جشن و جشنواره، ۵۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. این آثار از آرشیو موزه گرافیک و مجموعه‌های خصوصی از میان پوسترهای قبل و بعد از انقلاب برگزیده شده که از هنرمندان شاخص حوزه طراحی گرافیک ایران است. «جشن‌ها و جشنواره‌ها» با نمایشگاه‌گردانی عادل صدرممتاز از دوم تا ۲۴ اسفندماه در موزه گرافیک واقع در پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موزه هنرهای معاصر تهران
کارگاه‌های آموزشی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با موضوع‌های «کیوریتوری تجربی» و «تاریخ کیوریتوری» با حضور مدیران هنری استان‌های سراسر کشور در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در کارگاه اول این برنامه که با حضور مدیران هنری استان‌های مختلف کشور در بخش «سرزمین من» همراه بود، سجاد باغبان ماهر دکترای تاریخ هنر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و فعال در حوزه کیوریتوری، مدرس جلسه آموزشی کیوریتوری تجربی در موزه هنرهای معاصر درباره معادل‌سازی فارسی واژه کیوریتوری توضیحاتی را ارائه کرد. وی نمایشگاه‌گردانی را معادل مناسبی برای این واژه دانست و درباره اکوسیستم یا جهان هنر اظهار داشت: یک اثر هنری از لحظه خلق توسط هنرمند تا عرضه به نمایشگاه‌های هنری، رسیدن به گالری‌ها و قرار گرفتن در دستان خریداران یا راهیابی به موزه‌ها به تاریخ هنر می‌پیوندد و بخشی از میراث ماندگار می‌شود. جایگاه کیتوریتورها به لحاظ تاریخی در خاستگاه و زادگاه موزه‌ها بوده است. وی افزود: موزه‌ها مراکزی هستند که آخرین انتخاب‌ها برای آن انجام و آثار به نوعی تثبیت می‌شوند. در قرن نوزدهم رویه به این شکل بود و بعد در قرن بیستم این عرصه از موزه‌ها به سایر ارکان دنیای هنر تسری یافت و امروزه همه دوسالانه‌های مهم هنری به شیوه کیوریتورال برگزار می‌شوند. باغبان بیان کرد: امروز گالری‌های مهم حتما با مشارکت نمایشگاه‌گردان‌ها برگزار می‌شوند و حتی هنرمندان نیز در قالب نمایشگاه‌های انفرادی یا جمعی از ایده‌های آنها استفاده می‌کنند و این یک توسعه کمی و کیفی توامان است اما در قرن نوزدهم این گروه عمدتا حضور سازمانی داشتند و کیوریتورها کارمندان موزه‌ها بودند و فردیت‌شان شاید به مثابه حالا مهم نبود. 
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشت: امروزه در همه جا این گروه حق این را یافته‌اند که صاحب روایت‌های شخصی خود باشند و به مثابه ماده خام آبجکت‌های هنری را با ایده‌های خود ارائه کنند.
همچنین کارگاه آموزشی کیوریتوری نیز با تدریس آزاده امجدی در موزه‌ هنرهای معاصر برگزار شد.
آزاده امجدی فارغ‌التحصیل دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران که رساله او درباره نقش کیوریتوری در صحنه هنر معاصر ایران با تمرکز بر نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر نگاشته شده است.
تعریف کیوریتوری و تاریخچه آن، اهمیت کار و وظایف او، تأثیر آن بر هنر معاصر و تحولاتش بر جریان هنر معاصر با تمرکز بر نمونه‌های موفق نمایشگاه‌های برگزار شده به شیوه کیوریتورال از جمله مباحثی بود که در کارگاه تاریخ کیوریتوری توسط امجدی مطرح شد. همچنین شاخص‌های یک نمایشگاه مهم، جذب مخاطب توسط نحوه ارائه هنرمند در همکاری با کیوریتور نیز در این جلسه آموزشی تشریح شد.









 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/18995