printlogo


 بخشدار چهارباغ تاکید کرد؛
به روز رسانی آمار جمعیتی، پیش‌نیاز خدمات‌رسانی است
به روز رسانی آمار جمعیتی، پیش‌نیاز خدمات‌رسانی است
کد خبر: 1887
چهارباغ یکی از مناطق زیبای استان البرز و از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. این منطقه از شمال به اتوبان تهران-قزوین، از شمال شرقی به خیابان صنعتکاران (مرز میان کرج و کمالشهر) و از جنوب شرق به خط راه‌آهن و جاده قزلحصار می‌رسد. آب و هوا و اقلیم مناسبِ چهارباغ برای فعالیت‌های متنوع کشاورزی و گلخانه‌ای، سبب شده این شهر زیبا قطب گل و گیاه استان البرز نام گیرد.
به گزارش رمزگشانیوز؛  -نسیم کیادلیری- چهارباغ یکی از مناطق زیبای استان البرز و از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. این منطقه از شمال به اتوبان تهران-قزوین، از شمال شرقی به خیابان صنعتکاران (مرز میان کرج و کمالشهر) و از جنوب شرق به خط راه‌آهن و جاده قزلحصار می‌رسد. آب و هوا و اقلیم مناسبِ چهارباغ برای فعالیت‌های متنوع کشاورزی و گلخانه‌ای، سبب شده این شهر زیبا قطب گل و گیاه استان البرز نام گیرد. اما ویلاسازی در کنار مهاجرت اقشار ضعیف به این منطقه، ترکیبی از مشکلات گاه متناقض و متضاد را برای چهارباغ ایجاد کرده است.

به منظور آشنایی بیشتر با این منطقه گفت وگویی داشتیم با «صادق زارعی نژاد»، بخشدار چهارباغ که مهم‌ترین محورهای آن را در ادامه می‌خوانید:
 

راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی مهم‌ترین مشکل چهارباغ


- مهم‌ترین مشکلات چهارباغ چیست و چه اقداماتی جهت رفع آنها انجام شده است؟
- اواخر سال 98 به دستور استاندار محترم البرز، جلسه‌ای در بخشداری چهارباغ با حضور کلیه مدیران کل برگزار شد که می‌بایست نتیجه آن به استاندار ابلاغ می‌شد. در اولین جلسه که ریاست آن را آقای درویش‌پور عهده‌دار بود، گفته شد که مهم‌ترین مشکل ما راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی است. برای مثال، نیوجرسی‌های جاده قزلحصار می‌بایست برداشته شوند و جاده به صورت بلوار تغییر شکل دهد که قرار شد با مشارکت راهداری، شهرداری کرج و شهرداری چهارباغ این کار انجام شود.

تکمیل پل قزلحصار خواسته دیگر ما بود که انجام شد؛ با پیگیری استانداری و هماهنگی اداره کل راه آهن، پل قزلحصار افتتاح و بسیاری از مشکلات این محور با راه‌اندازی این پل برطرف شد. در جلسه دیگری مصوب شد که تامین روشنایی و تعریض جاده از میدان راهدار تا میدان شهدای گمنام از ورودی اتوبان به شهر چهارباغ، با مشارکت راهداری، دهیاری طاووسیه و شهرداری چهارباغ حل شود. به زودی جاده سهیلیه نیز از پل زیرگذر تا لیزر به طول 4 و نیم کیلومتر تعریض خواهد شد، که اداره راهداری در حال برگزاری مناقصه است تا پیمانکار پروژه مشخص شود.

برای دو بانده شدن جاده قوهه از سه راهی چاشنی تا ورودی قوهه، با قسمتی از معارضین به توافق رسیده‌ایم و برای املاکی که هنوز حل و فصل نشده است، قرار شد جلسه‌ای با اداره کشاورزی، باغداران و کشاورزان برگزار کنیم تا نظر مالکان را جلب کرده و بتوانیم بلوار روستای قوهه را احداث کنیم. اصلاح دوربرگردان روستای اقدسیه نیز سه سال است توسط راه و شهرسازی آغاز شده که امیدواریم امسال اعتبار لازم تخصیص یابد. البته 80 درصد کار انجام شده و فقط جابه‌جایی نیوجرسی‌ها باقی مانده تا بتوانیم رمپ‌های ورود و خروج را احداث کنیم.

برخی جاده‌ها نیز با مشارکت مردمی بهسازی شدند. از جمله جاده دهکده ورزشی که از دغدغه‌ها و خواست مردم بود و با مشارکت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرمانداری ساوجبلاغ، شورای بخش چهارباغ، دهیاران و مردم با اعتباری بالغ بر 900 میلیون تومان به طول 2 کیلومتر بهسازی و آسفالت شد. جاده ابراهیم آباد – اغلان تپه و اغلان تپه - کهریزک نیز هرکدام به طول یک کیلومتر با مشارکت مردمی و قیر رایگانی که از اداره راه و شهرسازی دریافت کردیم به بهره‌برداری رسیدند.

بازنگری طرح هادی در 10 روستای چهارباغ

 
یکی دیگر از مشکلات چهارباغ طرح هادی روستاها بود چراکه در طرح هادی موجود، توسعه آتی و فضاها، زیاد دیده شده بود. به همین دلیل، مردم روستاها برای اخذ مجوز و پروانه ساخت داخل بافت مشکل داشتند. لذا، قرار بر این شد در روستاهایی که طرح هادی به ده سال نرسیده بود ولی با این مشکلات مواجه بودند، با کمک دهیاری، شورا و فرمانداری بتوانیم بازنگری طرح هادی را در دستور کار قرار دهیم.

با تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، تائید بنیاد مسکن و تائید معاونت عمران فرمانداری، طرح هادی 10 روستا بازنگری خواهد شد و این خبر خوبی برای دهیاری ها، شوراها و مردم است تا با بهره گیری از این فرصت، طرح هادی روستای خود را به روز رسانی کنند. همچنین در اکثر روستاهای این بخش، با کمک‌های قابل توجه بنیاد مسکن شهرستان و استان بهسازی معابر روستایی اجرایی شد که جای تقدیر و تشکر دارد.
 
برخورد قاطع با ساخت و سازها و انشعابات غیرمجاز
 
پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز یکی دیگر از دغدغه‌های ما بوده و هست؛ به همین دلیل به صورت مداوم درباره این موضوع جلسه برگزار می‌شود و با مردم صحبت می‌کنیم. از اداره جهاد کشاورزی نیز خواسته شده که در مرحله مقدماتی جلوی ساخت وسازهای غیرمجاز گرفته شود، اکیپ‌ها و گشت‌های روزانه افزایش یابد تا با انجام پیشگیری، به مرحله تخریب نرسیم.

تاکنون 3 مرحله اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری باغات و اراضی کشاورزی داشتیم. با حضور دادستان محترم و جهاد کشاورزی، محکم و استوار در برابر ساخت و ساز غیرمجاز ایستاده‌ایم و عزم خود را جزم کرده‌ایم که اجازه تخریب باغ‌ها را ندهیم. همچنین در برخورد با انشعابات غیر مجاز تاکید داریم؛ در برابر آب دزدی و هدر رفت آب به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و با همراهی دادستان محترم در این مورد نیز برخورد قاطع می کنیم.
 

مشارکت خوب مردم چهارباغ در انتخابات مجلس

-مهم‌ترین اقدامات سیاسی بخشداری در زمان تصدی شما چه بوده است؟
-برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین وظایف ما بود که به خوبی انجام شد. در چهارباغ و روستاها 37 شعبه اخذ رای داشتیم که با حضور و مشارکت خوب مردم بحمدلله بدون هیچ مشکلی برگزار شد و در اولین فرصت آرا جمع‌بندی و 24 ساعت پس از انتخابات، صندوق‌ها تحویل فرمانداری شد.

در همان روز انتخابات بود که ابلاغیه شیوع کرونا را دریافت کردیم به همین دلیل تمام شعبه‌های اخذ رای را به دستکش، ماسک، و ژل ضدعفونی تجهیز کردیم تا سلامت مجریان انتخابات، اعم از اعضای شعب و ناظرین، پای صندوق‌های رای تامین شود. از همان روز ضدعفونی معابر و روستاها نیز برای مهار ویروس کووید 19 آغاز شد.
 
حضور حسین فهمیده‌ها در مواجهه با کرونا
 
حوادث غیرمترقبه‌ای که توسط بخشداری مدیریت شد شامل سیل، زلزله و کروناست. از بهمن ماه 97 در بخشداری چهارباغ مستقر شدم که در بهار همان سال، سیل بسیار سنگینی داشتیم، هم در جاده قزلحصار و هم در شهرستان. سیل جاده قزلحصار از تجمیع آبهای سطحی کل کرج ایجاد می‌شود. آبهای سطحی از عظیمیه، باغستان و ... به کانالی موسوم به "سیاه جوب" می‌ریزد اما متاسفانه لوله‌های این کانال در بارندگی‌های شدید، کشش حجم آب را ندارد و به همین خاطر شاهد سیلابی شدن سیاه جوب در جاده قزلحصار می‌شویم.

در این مدت اگر تدبیر مناسب اتخاذ نمی‌شد و آبها را به اراضی کشاورزی هدایت نمی‌کردیم، مطمئنا مهدی‌آباد وملک‌آباد آسیب زیادی از سیلاب متحمل می‌شدند. اما با کف کش و پمپ‌های موجود توانستیم در هر دو سال این بحران را مدیریت کنیم. در حال حاضر علاوه بر استقرار و تجهیز کانکس مدیریت بحران بخش در بخشداری، اکثر روستاها نیز به کانکس مدیریت بحران مجهزند و وسایل مورد نیاز برای مواقع بحران خریداری شده تا دهیاران از حداقل امکانات در شرایط بحرانی برخوردار باشند.

به طور مستمر پیگیر لایروبی و برداشت نخاله‌های بستر رودخانه توسط اداره امور آب هستیم که امیدواریم این پیگیری‌ها به نتیجه برسد. برف‌روبی و نمک‌پاشی به موقع توسط شهرداری و دهیاری‌ها، تهیه لیست نقاط حادثه‌خیز شهری و روستایی برای اقدام متناسب، اطلاع‎رسانی به موقع لایروبی انهار روستاها جهت پیشگیری از حوادث احتمالی، اطلاع رسانی وضعیت جوی و پیش‌بینی هواشناسی و بسیاری از اقدامات دیگر همواره در راستای مدیریت بحران توسط بخشداری در حال انجام است.

در مواجهه با کرونا نیز هر روز و به تازگی یک روز در میان، تمام روستاها ضدعفونی می‌شوند. ماسک نیز به تعداد، توسط دهیاری‌ها در میان روستاییان توزیع شده است. ماشین آتش‌نشانی موجود در روستای لشگرآباد نیز که تا کنون بلااستفاده بود، با کمک نیروهای داوطلب هلال احمر و محلولی که دهیاران تهیه می‌کردند هر شب برای ضدعفونی روستاها مورد استفاده قرار گرفت.

اگرچه ما جنگ را ندیدیم ولی این روزها حسین فهمیده‌ها را دیدیم که 24 ساعته مشغول ضدعفونی روستاها بودند. برخی نوجوانان 13-14 ساله که نازل به دست گرفته و معابر را ضدعفونی می‌کردند، همان حسین فهمیده‌های روزهای کرونا بودند.

با ضدعفونی تمام ادارات، معابر و اماکن، خوشبختانه هیچ مشکلی از بابت کرونا در سرتاسر بخش مشاهده نشد و تنها دو یا سه مورد از بومیان این منطقه که در جای دیگری ساکن بودند متاسفانه بر اثر این بیماری جان باختند و برای خاکسپاری به این بخش منتقل شدند.

با توجه به جمعیت چهارباغ که بالغ بر صدهزار نفر است، موج مهاجرپذیری، همجواری با کلانشهر کرج، و قرار گرفتن در مسیر محورهای مواصلاتی، با تلاش همه دستگاه‌ها توانستیم در مقابله با کرونا بسیار موفق باشیم. کارکنان بخشداری 24 ساعته در ایستگاه‌های فاصله‌گذاری حاضر بودند و بر پیشگیری و مقابله با این ویروس نظارت کردند؛ البته انصافا باید از همکاری نیروی انتظامی، بسیج، سایر دستگاه‌ها، دهیاران و شوراها نیز قدردانی شود.

اشاره شد به جمعیت چهارباغ، باید خاطرنشان شود جمعیت واقعی چهارباغ با آنچه در آمار سال 95 ذکر شده اختلاف فاحشی دارد. با توجه به اینکه چهارباغ در حاشیه کلانشهر کرج و در جوار بزرگراه و جاده قدیم قزوین کرج قرار گرفته است، نیازمند توجه خاص مسئولین استان و شهرستان است. جمعیت شهرک ابریشم در سرشماری سال 95 لحاظ نشده است و از سوی دیگر موج فزاینده مهاجرت به چهارباغ، به روزرسانی آمار جمعیتی در این منطقه را به یک ضرورت تبدیل کرده است. ضروتی که پیش نیاز هرگونه برنامه‌ریزی به منظور خدمات‌رسانی است. از همین رو امیدواریم با کمک دستگاه‌های متولی این مهم، محقق شود.
 
سال خوب فرهنگی در چهارباغ
 
 - مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در چهارباغ در زمان تصدی شما چیست؟
- کتابخانه مهدی‌آباد که با توافق شهرداری و اداره کتابخانه‌های عمومی ساخته شده، 80 تا 90 درصد پیشرفت کار داشته و آماده بهره‌برداری است. ان‌شاءالله پس از پایان ساخت، بنا در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرد و بلافاصله پس از آن، کتابخانه به کتاب و لوازم مورد نیاز تجهیز خواهد شد. زمین کتابخانه عرب‌آباد خسروی توسط یک خیر اهدا شده و ساخت آن را نیز این خیر با اعتبار 800 میلیون تومان به عهده گرفته است.

طبق توافق، طی دو ماه ساختمان کتابخانه ساخته و تحویل داده خواهد شد و کتابخانه عمومی نیز تعهد داده که بلافاصله پس از ساخت، ضمن تجهیز، یک کتابدار در کتابخانه مستقر کند. در روستای لشگرآباد نیز حسینیه این روستا با مساعدت هیات امنا و با کمک دهیاری و شورا، درحال تبدیل به کتابخانه است که 60 درصد کار انجام شده و طی هفته آتی افتتاح خواهد شد. 

بنابراین ان‌شاءالله تا کمتر از یک ماه آینده در لشگرآباد، عرب‌آباد خسروی و مهدی‌آباد کتابخانه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند و با عنایت به اینکه در حال حاضر کتابخانه آدینه در ملک‌آباد فعال است، تعداد کتابخانه‌های چهارباغ امسال به عدد 4 می‌رسد. زمین چمن مصنوعی در مهدی‌آباد، عرب‌آباد خسروی و رامجین نیز تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است که مراسم افتتاحیه آنها به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد. همچنین پیگیر هستیم در روستای سلطان‌آباد نیز زمین چمن مصنوعی داشته باشیم.
 
استقرار ادرات مستقل خدمات رسان در منطقه سبز چهارباغ

-از رویدادهای خوش چهارباغ اگر نکته‌ای باقی مانده است، لطفا بفرمایید.

-با گازرسانی به روستاهای اسماعیل‌آباد، شورقلعه پایین و اقدسیه، چهارباغ منطقه سبز معرفی شد. در حال حاضر تمام 22 روستای ما گازرسانی شده‌اند. ادارات بهزیستی، آبفا، برق، گاز، کمیته امداد نیز در چهارباغ به صورت مستقل مستقر شده‌اند تا خدمات‌دهی بهتر به مردم میسر شود. رفت و آمد به شهرستان برای مردم بسیار سخت و پرهزینه بود اما با حضور و مستقر شدن ادرات خدمات‌رسان، بسیاری از مشکلات مردم حل شد.

همچنین دادگاه چهارباغ امسال ارتقا پیدا کرد و دادگستری شد. در سال 99 نیز دادسرا تاسیس شد و دادستان در آن مستقر شد که تاثیر قابل توجهی در امور امنیتی داشته و این بخش را برای متخلفان ناامن کرده است. البته جهت پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز بخشداری اقدامات موثری انجام داده است که به عنوان نمونه می‌توان به راه‌اندازی DIC و شیلتر مردان در محل جدید و راه‌اندازی مراکز مشاوره، کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای گوناگون و برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی اشاره کرد.

همچنین پیگیر استقرار کانکس خدمات اجتماعی در شهرک ابریشم هستیم. استقرار و استقلال اداره جهاد کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان منطقه از دیگر برنامه‌های ما هست. چراکه حضور اداره جهاد کشاورزی با توجه به وجود محصولات و اراضی کشاورزی قابل توجه، باغ، گلخانه، و دامداری می‌تواند در پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی یاور ما باشد.

همچنان پیگیر هستیم که کارهای بیشتر و بهتری برای مردم انجام شود؛ این وظیفه ما بوده و مشتاقیم مشکلی از مشکلات بخش را حل کنیم. تاکنون با کمک استاندر محترم که توجه ویژه‌ای به چهارباغ داشته‌اند، فرماندار محترم و معاونین ایشان، کارهای خوبی به ثمر رسیده است اما چهارباغ همچنان نیازمند توجه است تا علاوه بر کاهش آسیب‌ها، با افزایش توجه به مناطق محروم، مبلمان شهری آنها را تغییر دهیم تا جایی که نه معتاد داشته باشیم، نه کارتن خواب و نه پرونده‌ای در دادگستری. امیدوارم روزی برسد که دادگستری، خلوت‌ترین اداره ما باشد و مردم در چهارباغ و سرتاسر ایران اسلامی در آرامش کامل زندگی کنند.


انتهای پیام/

n.kiadeliri@gmail.com
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/1887