وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش عمده شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور میتواند به توسعه بازیها اختصاص پیدا کند.
فرهنگی- رمزگشانیوز؛ مهر نوشت: جلسه هیأت امنای بنیاد ملی بازیهای رایانهای با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه ۳۱ تیر، برگزار و در آن گزارشی از عملکرد سال گذشته این بنیاد ارائه شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: بنیاد بازیهای رایانهای نقش تنظیمگری دارد و کار به شکل متمرکز دنبال میشود. در موضوع بازیها فهم مشترکی با دوستان مبنی براینکه که تولید بازی یکی از حوزههای اصلی و راهبردی است داشتیم. تقریباً با جامعه آماری ۳۴ میلیون بازیکن مواجه هستیم که حدود پنج میلیون از این تعداد، بازیکن حرفهای هستند یعنی در هفته بیش از ۲۱ ساعت بازی میکنند.
وی افزود: در ابتدا شاید میزان استقبال از بازیها به عنوان تهدید انگاشته شود ولی باید توجه داشته باشیم که به اصول اجتهادی پیشبرنده و پویای شیعی تکیه داریم که امکان هم نشینی و تصرف در ابداعات جدید بشری را به ما میدهد، برهمین اساس به این حوزه به عنوان فرصت نگاه میکنیم و نگاه انفعالی نداریم. انقلاب اسلامی و اصل سوم قانون اساسی به ما تکلیف کرده تا از دستاوردهای جدید بشری در مسیر درست استفاده کنیم ما نیز با همین نگاه سراغ سینما، تلویزیون و رسانه میرویم، بر همین اساس به این مسأله توجه داریم که باید به این حوزه به عنوان فرصت نگاه کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: عدهای سالیان سال تعارض علم و دین را مطرح میکردند. نظریه پردازان بزرگی در جمهوری اسلامی داریم که این بحث را حل کرده اند برهمین اساس به لحاظ نظری موضوع برای ما روشن است. در دولت دینی که داعیه نظام سازی دارد باید به همه این مسائل باهم توجه شود. انشاءالله این مسیری که آغاز شده دچار اخلال نشود؛ در این مدت تلاشمان بر این بوده تا بسترهای رشد این حوزه را فراهم کنیم یکی از اقداماتی که در همین راستا انجام شد توجه به مسائل مربوط به بودجه بود، سال اولی که کار را آغاز کردیم دغدغه زیادی در مورد بودجه وجود داشت اما امروز تنها براساس یکی از مواد قانونی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید بازی در نظر گرفتهایم.
اسماعیلی گفت: بخش عمده شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور میتواند به توسعه بازیها اختصاص یابد. تلاش کردیم کارهای بر زمین مانده را با سرعت دادن به امور به اتمام برسانیم به عنوان مثال سند ملی هنرهای تجسمی و سند سینما در دستور کار قرار دارد علاوه بر آن نیز ماده واحده ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأسیس خانه چاپ ایران ارسال کردیم. هرآنچه برای گسترش حکمرانی فرهنگی لازم است و مغفول مانده را در دستور کار قرار دادیم از طرفی ریل گذاری ها را به نحوی انجام دادیم تا با تغییر دولتها حداقل تغییر را شاهد باشیم به عنوان مثال نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان نهادی سیاستگذار برای اجرای راهبردها و مدیریت فرهنگی تقویت کردیم.
وی افزود: نباید در حوزه فرهنگی میان دولت و حاکمیت دوگانه بسازیم این تفکر خطرناکی بود که در این چهار دهه ضربات زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. فرهنگ از حوزههای بلافصل نظام امامت و امت است چراکه نگاهمان فرهنگی است برهمین اساس مسائل فرهنگی باید مطابق با سیاستهای کلی و راهبری کلان امام جامعه تنظیم شود و محل تفرقه نیست؛ دولتها در حوزه اجرایی، تغییراتی را ایجاد میکنند ولی راهبری فرهنگی برعهده آنها نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از آئین نامهها که باید در دولت تصویب میشد به دلیل نگرانی از تغییر دولتها و نوع سیاستها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم تا تغییر آن در همین شورا و مطابق با سیاست گذاریهای کلان باشد نه اینکه متأثر از دیدگاههای سلیقهای و فصلی باشد چراکه فرهنگ تاب چنین تغییرات عمدهای را ندارد. برخی میگویند باید دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ، دولتی باشد در حالی که مغالطه است چراکه اساساً در اندیشه لیبرالی فرهنگ متغیری مستقل نیست و ذیل سیاست تعریف میشود به همین دلیل اساساً چنین نگاهی معنا ندارد.
اسماعیلی در پایان با تاکید بر اینکه حاکمیت دولت دینی هم باید ابزارهای نظارتی را در اختیار داشته باشد، گفت: در انقلاب اسلامی و نگاه دینی است که فرهنگ مولفهای بنیادین محسوب میشود.