معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالهاست پیک نوروزی که توسط وزارت آموزش و پرورش یا استانها به طور متمرکز در اختیار مدارس قرار داده میشد برداشته شده است، گفت: تکالیف دیگری جای پیک نوروزی را گرفته و امسال تصمیم بر این است تکالیف مهارتمحور و کارکردی جای تکالیف مرسوم نوشتاری را که به شکل رونویسی و گاهی تکالیف سنگین به بعضی دانشآموزان داده میشود، بگیرد.
آموزش و پرورش- رمزگشانیوز؛ ایسنا نوشت: حمید طریفی با بیان اینکه نوعی تکالیف جدید جایگزین پیک نوروزی شده است گفت: سالهاست پیک نوروزی عملاً وجود ندارد اما تکالیف نوروزی هم حذف نشده و به نوعی دیگر تکالیف مهارت محور و کارکردی که در واقع اعمال نوعی مهارت پژوهش محور و حل مساله خلاقانه در فرایند یادگیری و یاددهی است را به عنوان یک فرصت و موقعیت متنوع در نظر میگیریم که بچهها میتوانند با این نوع تکالیف، یادگیری که در سطح مدرسه اتفاق افتاده را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه اگر معلم و والدین از فلسفه وجودی و اصل این نوع تکالیف درک درستی داشته باشند میتوانیم به اهدافی که مد نظر آنهاست دست پیدا کنیم افزود: تقویت قوای ذهنی بچهها، قوای شناختی و قوای جسمی باعث موفقیت در دنیای امروز نمیشود؛ دنیای امروز دنیای پیچیده و دائماً در حال تغییر و تحول است و دانش آموزان ما نیز باید مجهز و برای رویارویی با چالشهایی که در محیط پیچیده در حال تغییر است، آماده شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید محتوای آموزشی و راهبردهای یادگیری و یاددهی به گونه ای تنظیم شود که در نهایت منجر به مجهز شدن دانش آموزان به شایستگیها و مهارتهایی شود که به صورت خلاقانه مسائلشان را حل کنند و ابزارهای حل مسئله خلاقانه را مجهز کنند ادامه داد: لازمه این کار درگیر کردن بچهها، و تجربه کردن بچهها در موقعیتها و محیطهای متنوع و متفاوت یادگیری است که این موقعیتها باید منطبق بر شرایط محیطی و محیط طبیعی زندگی آن ها رخ دهد.
طریفی تکالیف کارکردی و مهارت محور را به عنوان ابزار موثر و کارآمد در جهت هماهنگ سازی جریان تعلیم و تربیت با نیازهای فردی دانش آموزان و منطبق با اقتضائات و شرایط جهان متغیر امروز دانست و گفت: موقعیتهایی را برای دانش آموزان فراهم می کنیم که بتوانند مهارتهای زندگی را یاد بگیرند و تجربه کنند.
وی تکالیف را ابزاری برای توسعه موقعیتها، خلق فرصتهای متنوع یادگیری در داخل و خارج از مدرسه دانست و افزود: حذف کامل تکالیف کار درستی نیست و تکالیف رونویسی و حفظی در دنیای امروز جواب نمیدهد؛ عرصههایی را برای بروز خلاقیت ها، ابتکارات و نوآوریهای دانش آموزان فراهم شده تا تکالیف در انطباق با موقعیتها، فرصتهای یادگیری، نیازهای فردی دانش آموزان، متناسب با تفاوتهای فردی، تواناییها و ظرفیتها و مشکلات تحصیلی هر دانش آموز طراحی شود؛ با توجه به انعطاف پذیری تکالیف و حق انتخاب دانش آموزان براساس ویژگیها و شرایطی که در محیط زندگی دارند دست به انتخاب می زنند؛ آموزش و تکالیف به نوعی به صورت انفرادی شده که باعث ایجاد سطوح عمیق یادگیری می شود که اصل اساسی در حوزه نظام آموزش و ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قالبهای تکالیف را فراتر از پارسال عنوان کرد و ادامه داد: خلق فرصتهای متنوع تربیتی و موقعیتهای متنوع یادگیری، داستان نویسی، داستان گویی و داستان خوانی، دوستی با طبیعت و محیط زیست، محورهای تکالیف هستند که ذیل این سه محور انواع و اقسام تکالیف مهارت محور تعریف شده است؛ مواردی به دانش آموزان معرفی و خود دانش آموز تکالیف را به صورت خلاقانه انتخاب می کند که باعث افزایش شور و شوق و انگیزه درونی در آنها می شود.
طریفی تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز را به عنوان یک فرصت بیبدیل تربیتی دانست که بچهها میتوانند تجارب موفق آمیزی که لازمه موفقیت در آینده است را کسب کنند.