printlogo


مناسبت‌های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳ تصویب شد
مناسبت‌های جدید برای تقویم سال ۱۴۰۳ تصویب شد
کد خبر: 13394
مناسبت‌های جدید برای درج در تقویم سال ۱۴۰۳ در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پیشنهاد این شورا طرح و تصویب شد.
فرهنگی- رمزگشانیوز؛ مهر نوشت: غلامرضا بصیر نیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات جلسه ۴۵۰ این شورا که به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، گفت: یکی از اقدامات مهم ملی در دو سند نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور؛ ساماندهی نظام مدیریت پژوهش و تحقیقات و مطالعات فرهنگی در راستای حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی کشور است. به همین منظور؛ با همکاری مراکز فرهنگ پژوهی کشور، چالش‌ها و آسیب‌های حوزه مطالعات فرهنگی کشور به ویژه فقدان نظام اولویت گذاری پژوهشی، عدم اشتراک گذاری و دسترسی به داده‌ها و پژوهش‌های انجام شده و به نوعی هدر رفت منابع مالی به واسطه موازی کاری و کارهای پژوهشی بعضاً تکراری احصاء و ارزیابی شد و برای رفع آنها و ساماندهی و انسجام بخشی حوزه پژوهش‌های فرهنگی، ایجاد نظام اشتراک گذاری و دسترس پذیری تجربیات مراکز مختلف فرهنگ پژوهی و بهره گیری از انباشت داده‌ها و اطلاعات تولید شده، «اساسنامه مجمع مراکز فرهنگ پژوهی کشور» پیشنهادی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.
وی ادامه داد: اتصال و تعامل مراکز متعدد فرهنگ پژوهی کشور با یکدیگر به منظور تمهید، بستری مناسب برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی است. مجمع مذکور برای دستیابی به اهداف و وظایفش، هیأت رئیسه ای با عضویت شخصیت‌های مختلف حقیقی و حقوقی خواهد داشت و دبیرخانه مجمع نیز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تشکیل می‌شود.
دبیر شورای معین افزود: در این جلسه برخی از مناسبت‌های جدید برای درج در تقویم سال ۱۴۰۳ به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی طرح شد و ۱۵ مهرماه به عنوان روز حماسه فلسطین- طوفان الاقصی، ۲۵ مهر ماه به عنوان روز نسل کشی کودکان و زنان فلسطینی و ۱۲ دی ماه به عنوان روز علوم انسانی اسلامی تصویب شد. همچنین در راستای احیای سنت‌ها و بازآفرینی آئین‌های بومی و توجه به جایگاه معنوی و ارزشی برخی از محصولات کشاورزی در فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور و در جهت توجه به ملاحظات زیست محیطی و فرصت‌های اقتصادی، صادراتی و تجاری و سابقه آئینی و سنتی در زمان کاشت یا برداشت محصول در فرهنگ‌های محلی؛ هفت مناسبت تحت عناوین روز گندم و نان، عسل، خرما، زعفران، انار، زیتون و گل محمدی و گلاب نیز به تصویب رسید که در ضمیمه تقویم سال آینده درج خواهند شد.
بصیر نیا گفت: در این جلسه به منظور احیا و تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق اهتمام به موضوع مهم شهرسازی و معماری به عنوان یکی از عوامل ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و نماد برجسته هویتی و تمدنی؛ موضوع تدوین سند معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی مطرح شد و پس از بحث و بررسی موضوع و با اشاره به پیشینه تدوین آن در دبیرخانه شورای عالی با همکاری و تعامل همه ذی ربطان طی سالیان گذشته؛ مقرر شد سند از سوی شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع تخصصی؛ تکمیل و نهایی‌سازی و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.





 
لینک مطلب: http://ramzgoshanews.ir/News/item/13394