جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشریح سیاست های آمریکا علیه ایران از سوی معاون «مایک پمپئو»

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بخشی از بودجه سال مالی آینده ایالات متحده در بخش کمک‌های‌ خارجی صرف مقابله با ایران خواهد شد.

به گزارش رمزگشا  

به نقل از شبکه سی اسپن، «دیوید شنکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در جریان پاسخ به پرسش نمایندگان کنگره در آستانه تصویب کمک‌های خارجی در چارچوب بودجه سال مالی ۲۰۲۰ گفت: بخشی از بودجه سال مالی آینده آمریکا در بخش کمک‌های‌ خارجی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه و کمک به متحدین واشنگتن در خنثی کردن این نفوذ در لبنان، عراق و یمن هزینه خواهد شد.

دیوید شنکر، در نشست کمیته فرعی خاورمیانه و آفریقا که وابسته به کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان است، جزییاتی از نحوه تقسیم کمک‌های خارجی آمریکا در سال آینده را توضیح داد.

شنکر گفت: بودجه شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری مورد درخواست رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) برای منطقه به حمایت از اولویت‌های؛ مقابله با نفوذ ایران، اطمینان از شکست داعش، همچنین حمایت از اقلیت‌های قومی مورد آزار و اذیت در منطقه، حفظ متحدان کلیدی در منطقه و همکاری‌های حساس در سراسر منطقه اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرده است: راهبرد در قبال ایران، بر خنثی کردن نفوذ بی‌ثبات کننده تهران از طریق مهار فعالیت‌های مخرب این کشور، متمرکز خواهد بود.

دیوید شنکر تصریح کرد، هدف و رویکرد این برنامه قطع نفوذ و دسترسی ایران به گروه‌های نیابتی‌اش است.

دستیار مایک پمپئو بر سرمایه‌گذاری راهبردی و گام‌های فعال دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی از طریق اعطای کمک به شریکان کلیدی آمریکا» جهت غلبه بر نفود ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در لبنان، عراق و یمن تاکید کرد.

به گفته دیوید شنکر، اعطای ۵۰ میلیون دلار کمک آمریکا به ارتش لبنان برای مقابله با حزب‌الله و ایران بخشی از برنامه‌ کمک‌های خارجی دولت دونالد ترامپ در سال پیش‌رو است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ نیز افزون بر کمک‌های ویژه به نیروهای مسلح لبنان از محل کمک‌های خارجی، حدود ۶۰ میلیون دلار کمک نظامی به ارتش لبنان، اعطا کرد.

کمک‌های خارجی که از سوی وزارت خارجه آمریکا به متحدین این کشور داده می‌شود، جدای از کمک‌های نظامی آمریکایی به ارتش‌های کشورهای دوست و هم‌هدف است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر لزوم در پیش گرفتن سیاستی متفاوت از گذشته که به هزینه‌های «سرسام‌آور» آمریکا در خاورمیانه پایان دهد، تاکید دارد ولی برنامه او برای خاتمه این هزینه‌ها، جدای از کمک‌های خارجی سنتی واشنگتن به متحدین آمریکا در خاورمیانه است.

کاخ سفید تصویب مبلغ شش میلیارد و ششصد میلیون دلار برای کمک‌های خارجی سال ۲۰۲۰ در قبال خاورمیانه را از کنگره درخواست کرده است.

اما هنوز جزییاتی از این‌که این کمک‌ها چگونه عملی می‌شود و چه مبلغی برای این بخش درنظر گرفته شده، اعلام نشده است.

آمریکا در سال آتی برای حمایت از اقلیت‌های مذهبی و قومی خاورمیانه که مورد آزار هستند، کمک‌هایی درنظر گرفته است.

دستیار مایک پمپئو تاکید کرد که ترور و تهدیدهای ناشی از داعش و القاعده یک معضل دیگر برای آمریکا است و لذا، بخشی از بودجه کمک‌های خارجی برای «اطمینان از تداوم شکست داعش» در منطقه اختصاص خواهد یافت.

دیوید شنکر رشد نفوذ چین و روسیه در خاورمیانه را سومین تهدید برای منافع آمریکا در این بخش از دنیا نامید.

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات