چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 بزودی؛

سه موزه در استان البرز افتتاح می‌شود

سه موزه مردم شناسی، نقاشی‌های تاریخی و موزه دوره ازبکی به زودی در استان البرز افتتاح خواهند شد.

به گزارش رمزگشا سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: موزه مردم شناسی در شهرستان نظرآباد و در محل آسیاب آبی شهرک مهدی‌آباد افتتاح خواهد شد.

فریدون محمدی در حاشیه بازدید از محل این آسیاب قدیمی بر ضرورت صیانت از این اثر تاریخی و تبدیل آن به یک مکان ارزشمند فرهنگی و تاریخی تاکید کرد.

او افزود: آسیاب مهدی‌آباد شهرستان نظرآباد در اواخر دوره قاجار ساخته شده و تا سال ۱۳۵۰ شمسی نیز مورد استفاده عموم مردم بوده است.

محمدی در ادامه گفت: از آنجا که این استان سرزمین اقوام نام گرفته شایسته است همه آداب و رسوم  این مردم در موزه‌ای بزرگ که قرار است در استان دایر شود، به نمایش در آید.

فریدون محمدی بیان کرد: در حال حاضر فصل پایانی مرمت این بنا در حال انجام است که بعد از اتمام کار با کارکرد آسیاب به موزه مردم شناسی استان البرز تبدیل خواهد شد.

وی افزود: کاخ موزه سلیمانیه که در مجموعه دانشکده کشاورزی قرار دارد نیز به عنوان موزه نقاشی‌های تاریخی و قاجاری افتتاح خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز با اشاره به ظرفیت بالای محوطه باستانی ازبکی گفت: موزه باز دوره ازبکی حداکثر تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

محوطه باستانی ازبکی محل اکتشاف نخستین خشت دست‌ساز بشر است که قدمتی ۹ هزار ساله دارد و در حال حاضر یک نمونه از این خشت در موزه سازمان‌ ملل به عنوان نماد فرهنگ و تاریخ کشورمان نگهداری می‌شود.


انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات